Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Problem med utvecklare.
- Detta ämne har 16 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av dentme.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2014 kl. 07:32 #174484Runns.seDeltagare
@Richie72 77056 wrote:
Problemet är väl att allt förändras kontinuerligt så när du gör en ändring själv så kanske scriptet slutar fungera. Vems fel är det då?
Om man ändrar koden själv så den inte funkar längre så är det väl ens eget fel?
8 maj, 2014 kl. 08:29 #174485TobbisDeltagare@Runns.se 77057 wrote:
Om man ändrar koden själv så den inte funkar längre så är det väl ens eget fel?
Problemt kan ju vara att man själv ändrar på ett ställe vilket leder till att det slutar fungera på ett annat ställe. Detta kanske inte skulle ha uppstått om allt var rätt kodat från början.
Vems fel är det då? Allt fungerade ju vid leverans, men ”fulhack” i gör att den lätt slutar att fungera vid småändringar. Kod kan ha både bra och dålig kvalitet, trots att den fungerar utmärkt vid leverans
8 maj, 2014 kl. 09:30 #174486QarillionDeltagareDå fungerar det enligt mig precis som det alltid gör i vår verkstad här. Garanti är endast mot fabrikationsfel, har man gjort och justerat själv så är ”fabriksinställningarna” borta och således även garantierna för att det skall fungera.
Det tycker jag faktiskt är ganska självklart att garantierna börjar fallera om man själv börjar pilla i koderna. Då får man helt enkelt skylla sig själv om saker och ting inte fungerar längre.
Det rimligaste borde nog vara att webbyrån och köparen kommer överens om att om felet kan härledas till att det är felkodat ifrån början så står tillverkaren av sidan för att åtgärda felet. Men om det är köparen av sidan som pillat på koden själv, så står denne för kostnaden.
8 maj, 2014 kl. 11:24 #174489Katrin LundgrenDeltagare….och vad händer då om det är saker utanför som gör att det slutar fungera? Det kan exempelvis finnas kopplingar mot tredje part där de ändrat sin kod och den som kodat inte har en aning om att de tänkte ändra….just saying. Kodande är inte så enkelt.
De flesta byråer brukar nog ha en garantiförvaltningstid man avtalar fram med köparen under vilken man rättar fel, men jag tror ingen rättar fel som uppstår flera år efter godkänd leverans utan kostnad. Det är inte rimligt. Det är skillnad om du har en hyrlösning exempelvis då rättas fel, eller att du köpt en programvara med supportavtal. Då blir det en annan sak
8 maj, 2014 kl. 12:08 #174490EmilllDeltagareDet hade ju först och främst varit intressant och veta vad det är för typ av fel innan man kan göra bedömning på vems fel det egentligen är.
Men hade jag varit beställare så hade jag förväntat mig att utvecklaren såg till att det inte fanns några buggar på sidan. Om man nu inte har varit inne själv och pillat, då får man ju se till att själva lösa problemet.
Hade jag varit utvecklaren i detta läge hade jag inte gjort så himla stor sak av det, gått in och kollat snabbt vad det kunde vara, ser jag att kunden har ändrat kod så meddelar man vad felet beror på och ska kunden ha det åtgärdat så kostar det. Om man inser att man missat något så bör man åtgärda det.
Sen håller inte en garanti förevigt, men hade jag varit utvecklaren så skulle jag åtgärdat felen som man själv gjort inom åtminstone ett år. Tycker det känns oseriöst i annat fall, och det ger definitivt dåligt rykte när man nämns på forum som detta.
8 maj, 2014 kl. 14:45 #174492QarillionDeltagare@Kodmyran 77064 wrote:
….och vad händer då om det är saker utanför som gör att det slutar fungera? Det kan exempelvis finnas kopplingar mot tredje part där de ändrat sin kod och den som kodat inte har en aning om att de tänkte ändra….just saying. Kodande är inte så enkelt.
De flesta byråer brukar nog ha en garantiförvaltningstid man avtalar fram med köparen under vilken man rättar fel, men jag tror ingen rättar fel som uppstår flera år efter godkänd leverans utan kostnad. Det är inte rimligt. Det är skillnad om du har en hyrlösning exempelvis då rättas fel, eller att du köpt en programvara med supportavtal. Då blir det en annan sak
Håller med, så fort man släpper in någon att börja pilla i koden fallerar garantin.
Vi är dock så lyckligt lottade att vi inte kan ett jota om kodning. Så om vi skall ha något gjort så anlitar vi alltid dom som gjort sidan i slutändan ändå. Det gör nog de flesta som är nöjda med tjänsten/sidan man fått, är man dock missnöjd kanske man tar någon annan. Men då får man ju också vara beredd på att man tappar eventuella möjligheter att reklamera buggar.
23 maj, 2014 kl. 18:50 #174772dentmeDeltagareVi har lyckats lösa det själva. För att svara på folks frågor: Vi fick problem efter slutlig leverans och ändrade inget i koden. Det som inte funkade tog han inte längre ansvar för. Vi rekommenderar inte Bivo.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.