Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Problem med mail quickbutik
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 11 månader sedan av OlofB.
-
FörfattareInlägg
-
23 januari, 2018 kl. 11:32 #104501Arne_1921Deltagare
Jag håller på att bygga sida (2 veckor nu) och har ett problem.
jag har reggat domän och företagsmail via loopia
När jag provbeställer från min .Yahoo (eller frugans yahoo) mail får jag ingen orderbekräftelse tillbaka på mailen.
Testar jag att göra samma sak med min jobb mail så funkar det däremot.
Skickar jag meddelande via sidan och anger min yahoomail så får jag inget meddelande skickat till företags mailen. Gör jag samma sak med min jobbmail funkar det.
Och slutligen om jag skickar ett mail från min företagsmail till min Yahoo så funkar det (alltså inte via min butikssida)
Frågat supporten på Quickbutik och dom säger att problemet inte ligger hos dom utan hos Yahoo och att det ”brukar släppa” efter ett tag…. Någon som har någon erfarenhet av detta??? Ja kan ju inte lansera sidan om inte Yahoo mail funkar…. är ju för kasst… vem vet vilka andra mailadresser som inte funkar..
23 januari, 2018 kl. 11:38 #184613Jimmy OstromDeltagareJag hade samma problem, stora problem med mailen från Loopia så jag fixade via Gsuite istället och funkat sedan dess.
@Arne_1921 91259 wrote:
Jag håller på att bygga sida (2 veckor nu) och har ett problem.
jag har reggat domän och företagsmail via loopia
När jag provbeställer från min .Yahoo (eller frugans yahoo) mail får jag ingen orderbekräftelse tillbaka på mailen.
Testar jag att göra samma sak med min jobb mail så funkar det däremot.
Skickar jag meddelande via sidan och anger min yahoomail så får jag inget meddelande skickat till företags mailen. Gör jag samma sak med min jobbmail funkar det.
Och slutligen om jag skickar ett mail från min företagsmail till min Yahoo så funkar det (alltså inte via min butikssida)
Frågat supporten på Quickbutik och dom säger att problemet inte ligger hos dom utan hos Yahoo och att det ”brukar släppa” efter ett tag…. Någon som har någon erfarenhet av detta??? Ja kan ju inte lansera sidan om inte Yahoo mail funkar…. är ju för kasst… vem vet vilka andra mailadresser som inte funkar..
23 januari, 2018 kl. 12:05 #184614NicklasDeltagare@Arne_1921 91259 wrote:
Jag håller på att bygga sida (2 veckor nu) och har ett problem.
jag har reggat domän och företagsmail via loopia
När jag provbeställer från min .Yahoo (eller frugans yahoo) mail får jag ingen orderbekräftelse tillbaka på mailen.
Testar jag att göra samma sak med min jobb mail så funkar det däremot.
Skickar jag meddelande via sidan och anger min yahoomail så får jag inget meddelande skickat till företags mailen. Gör jag samma sak med min jobbmail funkar det.
Och slutligen om jag skickar ett mail från min företagsmail till min Yahoo så funkar det (alltså inte via min butikssida)
Frågat supporten på Quickbutik och dom säger att problemet inte ligger hos dom utan hos Yahoo och att det ”brukar släppa” efter ett tag…. Någon som har någon erfarenhet av detta??? Ja kan ju inte lansera sidan om inte Yahoo mail funkar…. är ju för kasst… vem vet vilka andra mailadresser som inte funkar..
Yahoo, Hotmail och alla liknande mailtjänster är extremt känsliga för domännamn utan SPF-record, så dina mail blir garanterat klassade som spam.
24 januari, 2018 kl. 08:32 #184627Arne_1921DeltagareOk… men borde jag inte få den i spammen då?
Skickar jag ett mail från mitt loopia webmailkonto så kommer det ju fram till yahoon.
Nu har ja ju reggat min mail på loopia [email]info@….se[/email] så ja kan la inte gärna byta och behålla adressen?
Jag lyckas inte heller skicka ett meddelande på min hemsida och ange min yahooadress som avsändare… då får ja inget mail. om jag däremot anger min jobbmail så kommer det fram.
24 januari, 2018 kl. 08:37 #184628Jimmy OstromDeltagareKör du via Gsuite går du in i loopias DNS och ändrar lite. GSuite förklarar detta väldigt tydligt hur du ska göra.
@Arne_1921 91277 wrote:
Ok… men borde jag inte få den i spammen då?
Nu har ja ju reggat min mail på loopia [email]info@….se[/email] så ja kan la inte gärna byta och behålla adressen?Jag lyckas inte heller skicka ett meddelande på min hemsida och ange min yahooadress som avsändare… då får ja inget mail. om jag däremot anger min jobbmail så kommer det fram.
25 januari, 2018 kl. 08:50 #184645Arne_1921DeltagareNu har loopia lagt in nån form av SPF-post vad det nu innebär… får la se om det biter
25 januari, 2018 kl. 08:57 #184646NicklasDeltagare@Arne_1921 91296 wrote:
Nu har loopia lagt in nån form av SPF-post vad det nu innebär… får la se om det biter
Om du vill veta vad SPF innebär så har Kodmyran en artikel om det här:
https://support.kodmyran.se/customer/sv/portal/articles/1898051-sender-policy-framework-spf–.
26 januari, 2018 kl. 10:16 #184658Arne_1921DeltagareNu ger loopia supporten upp och hänvisar till quick…
26 januari, 2018 kl. 10:20 #184659Jimmy OstromDeltagareByt till Gsuite så sparar du huvudvärk (jag gjorde det).
@Arne_1921 91314 wrote:
Nu ger loopia supporten upp och hänvisar till quick…
29 januari, 2018 kl. 17:33 #184684OlofBDeltagareDu kan ta och testa ifall det är en specifik av dina mailadresser som har registrerats som spam. https://www.mail-tester.com/ har löst en hel del av min huvudvärk (mot både internetport samt loopia) då man får uppradat vad det är som man måste åtgärda för att få en högre rating (lägre SPAM-rating…). Hade en hel del kontakt med Loopia för att få vissa saker åtgärdade, och när man la fram vad det var som låg på deras sida så löste det sig relativt snabbt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.