Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Problem med kortbetalning vid import
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Peak.
-
FörfattareInlägg
-
10 september, 2010 kl. 16:56 #94890PeakDeltagare
Hoj!
Jag tänkte testa här för att se om någon kan lista ut vad problemet är. Varken det amerikanska företaget eller Nordea verkar ha en aning om vad som händer och varför:
Jag importerar böcker från USA, och det har alltid fungerat bra med betalning. Företaget i fråga drar direkt från kortet när de skickar, och den slutliga summan bestäms efter ungefär fem dagar när beloppet finaliseras.
Den senaste tiden så har dock den preliminära dragningen på kortet varit på tok för stor. Detta rättar till sig efter nån vecka, men lite irriterande att behöva binda ett belopp helt i onödan.
Till exempel så skickades en beställning för några dagar sedan, till en summa av ungefär 27 dollar. På mitt kort drogs 381,84. Jag kontaktade banken och enligt dem är beloppet som begärt skall reserveras omkring $52.
Jag kontaktar företaget som insisterar på att de bara dragit $27. Är det nåt som nån amerikansk bank har börjat med för att tjäna lite ränta, eller? Eftersom företaget refererar till Nordea, och Nordea refererar till företaget.
Problemet för mig är att det är svårt att lista ut exakt hur mycket som behövs på kontot för att slippa att betalningen studsar (har ingen kredit på kortet).
Någon annan som råkat ut för något liknande?
10 september, 2010 kl. 17:29 #113976ParvelitoDeltagareJag tror att boven i dramat är den amerikanske leverantörens inlösare/bank som tar höjd för något de anser vara en risk i och med att det är en utländsk bank (Nordea) involverad. Råkade ut för en del sådant när jag var i USA för ett par år sedan och reste runt. Det kunde vara smått vanvettiga summor reserverat ibland när man loggade in i banken och tittade, men det rättade alltid till sig efter 2-3 dagar.
10 september, 2010 kl. 17:29 #113977DanDeltagareLåter konstigt, men felet ligger säkerligen hos din leverantör eller hans system för att ta betalt.
10 september, 2010 kl. 18:40 #113978PeakDeltagareVad heter inlösare på engelska ifall jag skulle fråga leverantören om detta?
Jo, det rättar ju till sig efter 4-5 dagar, men det är jobbigt att ligga ute med en massa pengar ändå. Dessutom så har det fungerat som normalt fram till augusti, då detta började.
12 september, 2010 kl. 19:07 #114004GregerADeltagare@Peak 9677 wrote:
Vad heter inlösare på engelska ifall jag skulle fråga leverantören om detta?
Du kan nog skriva Payment Service Provider.
Det kan vara så att de reserverar ett högre belopp för att t.ex täcka den maximala frakten de kan debitera, och sedan drar de det verkliga beloppet vid leverans.
Man kan ju sällan dra ett högre belopp än vad kunden godkänt vid köpet.
Jag tvivlar på att banken skulle ändra beloppet.
13 september, 2010 kl. 10:25 #114017PeakDeltagareDe vet redan frakten, eftersom den specifieras direkt. Och det har fungerat smärtfritt i ett år innan det började nu förra månaden.
De har tydligen ett jäkligt bra DHL-avtal iaf när det gäller frakten… :p
13 september, 2010 kl. 16:47 #114021PeakDeltagareAtt prata med dem är som att prata med en vägg.
De drog för en order på $23.95 nyss. Och de drog 523,78.
Vilket är ungefär 3 gånger så mycket, så gapet mellan ”riktig” summa och dragen summa verkar öka dessutom, av någon anledning.
Skrev nu och bad dem kolla om det är deras bank eller vem det nu är som sköter om kortbetalningarna för dem gör detta.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.