Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Problem med köpprocess – iOS6 – Textalk
Etiketter: apple, ipad, iphone, köpprocess, textalk
- Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av mikael.palsson.
-
FörfattareInlägg
-
11 oktober, 2012 kl. 06:12 #153570Runns.seDeltagare
Textalk support är tyvärr usel, har i 3 år efterfrågat en presentkortsfunktion och de har flera gånger lovat att det ska fixas men ingenting händer…
Borde givetvis byta till något annat än textalk men är väl för lat
11 oktober, 2012 kl. 06:32 #153572pyhobbyDeltagareJag hade blivit fullständigt galen om jag blivit bemött på ett sånt sätt. Textalk borde jobba bakdelen av sig för att hitta en lösning.
Vad händer om det vid nästa uppdatering av Explorer eller Mozilla skulle hända någonting som gör att butikerna lirar sämre…Jag har stött på liknande problem med de två plattformar jag har använt. Nu har ju Fortnox som vi hade först lagt ner sina plattform för webbutiker, men den var som bekant riktigt usel. Vid julen 2009 var det ca 20% av alla kunder som fick felmeddelande när man skulle slutföra sina köp, då fick jag informationen att det kanske skulle kunna lösas till sommarens uppdatering:) Hur det blev har jag ingen aning om, var kund där ett par dagar till.
Med min nuvarande leverantör stötte vi på ett liknande problem vid en stor uppdatering av vår kassa, då visade det sig att kunder som använde uråldriga versioner av Explorer inte kunde fullfölja sina köp. Det var max 5% av kunderna som berördes. Vi upptäckte det hela på en fredag, fick genast gott gensvar från leverantören som jobbade sent på kvällen samt satte in personal på helgen tills allt var löst.
Ni som använder Textalk, hur stor del av era kunder berörs?
Hoppas det löser sig för er snart, är otroligt frustrerande när sånt här händer. Särskilt när man har en hyrplattform där man är starkt beroende av supporthjälp för att komma vidare.
11 oktober, 2012 kl. 10:24 #153590snabbDeltagare@bloggus 53583 wrote:
Hur drar du den slutsatsen i så fall? Hon testade en annan butik, med annan kod i basen. Liute som att jämföra äpplen och rödbetor. :rolleyes:
Sedan kan man ju fråga sig vad Majsan ville säga med det. Lite som att fråga om sina blinkers i sin Volvo och något säger att deras blinkers i deras Saab fungerar bra … helt oväsentlig information
Det kan vara något javascript, som iOS6 har problem med. Tyckte det fanns samma problem för Prestashop vid något tillfälle för någon version.
Klart att Texttalk borde se om de kan hitta ett sätt att komma runt det … även om det kan vara webbläsarens fel.
Slutsatsen drog jag då det enbart verkar vara Textalk som har problem med detta. Och det måste ju säga något om deras system.
@Jacob B 53585 wrote:
Textalk svarar mig:
Ja, det stämmer. Det är uppdateringen av iOS6, där har man ändrat javascript-motorn för Safari som är orsaken till detta fel. Det är alltså inget fel i er butik eller i vårt system utan det finns rapporterade buggar hos Apple. Fram till att Apple löser detta är lösningen är att använda en alternativ webbläsare t.ex. Chrome eller Opera.
Tycker detta låter underligt. Hade varit trevligt att se en rapport på den buggen.
Jag pratade med en kunnig webbutvecklare och han tippade på att det är Textalks gamla ”teknik” som inte hänger med.
@lunarmys 53588 wrote:
Intressant svar, med tanke på att större delen av nätet fortsätter fungera som det ska ÄVEN med nya iOS 6.
Kan inte Textalk fixa någon workaround så länge? Om det nu verkligen är en bugg och inte ”det fungerar inte som VI vill”.
Precis! Jag håller helt klart med. De sa att de höll med en uppgradering men att det skulle ta månader innan den var klar. Men jag tycker verkligen de borde göra en workaround så att våra kunder kan beställa. Vi känner att det är svårt att begära att de ska byta webbläsare, då även många knappt vet vad en webbläsare är. Det känns inte som en bra lösning helt enkelt.
@Runns.se 53617 wrote:
Textalk support är tyvärr usel, har i 3 år efterfrågat en presentkortsfunktion och de har flera gånger lovat att det ska fixas men ingenting händer…
Borde givetvis byta till något annat än textalk men är väl för lat
Tråkigt att höra. Jag håller till viss del med. De är alltid lätta att kontakta men det är sällan man får bra svar.
@pyhobby 53619 wrote:
Jag hade blivit fullständigt galen om jag blivit bemött på ett sånt sätt. Textalk borde jobba bakdelen av sig för att hitta en lösning.
Vad händer om det vid nästa uppdatering av Explorer eller Mozilla skulle hända någonting som gör att butikerna lirar sämre…Jag har stött på liknande problem med de två plattformar jag har använt. Nu har ju Fortnox som vi hade först lagt ner sina plattform för webbutiker, men den var som bekant riktigt usel. Vid julen 2009 var det ca 20% av alla kunder som fick felmeddelande när man skulle slutföra sina köp, då fick jag informationen att det kanske skulle kunna lösas till sommarens uppdatering:) Hur det blev har jag ingen aning om, var kund där ett par dagar till.
Med min nuvarande leverantör stötte vi på ett liknande problem vid en stor uppdatering av vår kassa, då visade det sig att kunder som använde uråldriga versioner av Explorer inte kunde fullfölja sina köp. Det var max 5% av kunderna som berördes. Vi upptäckte det hela på en fredag, fick genast gott gensvar från leverantören som jobbade sent på kvällen samt satte in personal på helgen tills allt var löst.
Ni som använder Textalk, hur stor del av era kunder berörs?
Hoppas det löser sig för er snart, är otroligt frustrerande när sånt här händer. Särskilt när man har en hyrplattform där man är starkt beroende av supporthjälp för att komma vidare.
Vilken leverantör använder ni nu?
Vi har en hel del mobilanvändare och vi märkte en stor dipp efter den här uppdateringen. Vi har lite över 20% iOS-användare så för vår del är det ett stort problem.
11 oktober, 2012 kl. 10:46 #153592pyhobbyDeltagare@snabb 53634 wrote:
Vilken leverantör använder ni nu?
Vi har en hel del mobilanvändare och vi märkte en stor dipp efter den här uppdateringen. Vi har lite över 20% iOS-användare så för vår del är det ett stort problem.
Vi har använt Talex i snart 2 år.
20%, det betyder att det tickar lite kosing också Hoppas det löser sig så snart som möjligt.
11 oktober, 2012 kl. 11:44 #153580Richie72Deltagare@Runns.se 53617 wrote:
Textalk support är tyvärr usel, har i 3 år efterfrågat en presentkortsfunktion och de har flera gånger lovat att det ska fixas men ingenting händer…
Borde givetvis byta till något annat än textalk men är väl för lat
Du kan enkelt göra en egen presentkortsfunktion genom att använda fasta rabattsummor med unika rabattkoder. När någon beställer ett presentkort skapar du en engångskod på det beloppet.
11 oktober, 2012 kl. 11:51 #153576KockenDeltagare@Richie72 53646 wrote:
Du kan enkelt göra en egen presentkortsfunktion genom att använda fasta rabattsummor med unika rabattkoder. När någon beställer ett presentkort skapar du en engångskod på det beloppet.
Men hur fungerar det bokföringsmässigt? och om man har flera momssatser i butiken?
11 oktober, 2012 kl. 12:56 #153607Richie72Deltagare@Kocken 53647 wrote:
Men hur fungerar det bokföringsmässigt? och om man har flera momssatser i butiken?
Du bokför köpet av rabattkoden som skuld till kund. Sen så bokför du köpet precis som vanligt men mot skuldkontot istället för kundfordran. Så det ska inte spela någon roll med procentsatser.
11 oktober, 2012 kl. 13:07 #153608Jens HalvarssonDeltagareGällande problemet med safari mobile är detta självklart något vi prioriterat högt och jag fick just veta att det nu fungerar..
@Runns.se 53617 wrote:
Textalk support är tyvärr usel, har i 3 år efterfrågat en presentkortsfunktion och de har flera gånger lovat att det ska fixas men ingenting händer…
Borde givetvis byta till något annat än textalk men är väl för lat
Att du upplever vår support som usel känns jättetråkigt.. Då vi vanligtvis brukar få höra motsatsen, där supporten utgör en av Textalks absoluta styrkor hoppas vi på att få lyssna till vad vi kan förbättra. Vänligen skicka detta till shop@textalk.se
När det kommer till presentkortsfunktionen så beklagar vi att du fått vänta. Det som orsakat den långa väntetiden är huruvida funktionen ska generera korrekt bokföringsunderlag för våra kunder. Det finns nu en lösning och våra utvecklare arbetar på att färdigställa det sista. Inom kort kommer du därmed få ett glatt besked.
11 oktober, 2012 kl. 13:15 #153609Richie72Deltagare@Runns.se 53617 wrote:
Textalk support är tyvärr usel, har i 3 år efterfrågat en presentkortsfunktion och de har flera gånger lovat att det ska fixas men ingenting händer…
Borde givetvis byta till något annat än textalk men är väl för lat
Jag tycker Textalk har en fantastisk support. Men jag tycker man ska skilja på support och utveckling.
Problemet med utvecklingen är enligt min mening att de haft svårt att informera om hur lång tid saker och ting tar. Jag har väntat i 2 år på att Klarna faktura Tyskland ska implementeras och alltid fått olika svar (från 2 veckor till 2 månader) och det är väldigt frustrerande.
Men supporten tycker jag hjälper till blixtsnabbt, svarar på mail inom några timmar (oftast inom en timme) och är lätta att nå per telefon.
Så vad gäller supporten har jag svårt att förstå vad du är missnöjd med.
11 oktober, 2012 kl. 20:08 #153633Jacob BDeltagareBrukar dra mig för att ventilera sådant här i öppet forum, men eftersom jag mailat åsikterna till Textalk utan att få svar så måste jag dela min irritation.
Jag har vid ett par tillfällen skickat buggrapporter till supporten och snabbt fått svar. Tyvärr förutsätter de första svaren oftast att det är något man inte förstått, ”skit bakom spakarna” (mina ord). Jag får ofta uppfattningen att bara halva mina mail lästs och jag måste stå på mig för att övertyga dem om att det faktiskt är en bugg som uppstått.
Nu senast var det i dagarna strul med Svea-kopplingen – det gick inte att lägga en fakturaorder. När de 20 timmar och flera mail senare faktiskt åtgärdat felet så menar de att de bara förtydligat hur man ska trycka (suck, som att det inte ens funnits en bugg…).
Om någon använder Textalk med Svea så bör ni dock vara uppmärksamma på att det kan komma in dubbla fakturor i Sveas system (en för varje gång kunden kommer till steget där adressen korrigeras till folkbokföringsadress). Detta har jag rapporterat, så jag förmodar att det är under arbete.
6000 kr/år är suveränt, men det ska ju fungera också. Även vi ska ta tag i plattformsbyte så snart julen passerat…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.