Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Prisjämförelsesajter
- Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Oddity.
-
FörfattareInlägg
-
1 oktober, 2009 kl. 19:08 #94079nijoDeltagare
Är det någon som har koll på hur det funkar om man vill lista sina produkter på tex. pricerunner och prisjakt? Vårt system kommer att ta fram själva filen för att skicka data till prisjämförelsesajterna men det jag undrar är om man därefter måste betala per klick eller är det gratis?
1 oktober, 2009 kl. 19:31 #107277ParvelitoDeltagarePricerunner är jobbiga som bara den att ha och göra med, där betalar man som regel per klick, runt 2kr.
Prisjakt kan man vara med som bara listad på. Då kostar det ingenting på klick. Vill man däremot ha en logga och lite enklare klickprocedur brukar det kosta runt en krona per klick.
1 oktober, 2009 kl. 20:40 #107278MatsDeltagareParvelito
har just kontaktat Pricerunner för att eventuellt prova deras tjänster. Prisjakt och Kelkoo har inte funkat för oss. Är nyfiken då du säger de är jobbiga. Hur menar du?1 oktober, 2009 kl. 20:57 #107280danielanderssonDeltagareVissa är gratis, vissa inte. Shopmania (nån liten sajt) tycker t ex bara att man ska länka till dem.
Det finns en hel uppsjö med prisjämförelse/shopping-siter. Vissa funkar för din nisch, vissa inte. Vissa tar betalt, andra inte.
Finns lite att välja på, så att säga
1 oktober, 2009 kl. 21:14 #107282ParvelitoDeltagareMin åsikt om Pricerunner är att de gått ifrån att vara en jämförelsesajt till någon slags sökmotor i miniatyr där man skall lista sina varor och kunder skall hitta dem. Deras säljare är rätt så disträ och kan inte riktigt förklara vad jag vinner på att betala dem en massa pengar eller vilket koncept som kan passa för att lyckas där.
De känns ungefär lika nödvändiga för världen som telefonkatalogsbluffarna…
1 oktober, 2009 kl. 21:37 #107285McTerryDeltagareVi skulle kunna missbruka ehandel.se för sådant i stället.
Då har vi en egen liten sida där lägger upp jämförelser, som snart slukar de andra sidorna. Det är inte slut än, nej, nej, nej! Med er hjälp så kan ehandel.se och era företag marknadsföras väl. Tidningarna kommer att nämna er vid namn, och ni blir ihågkommna som gänget som dräpte de två tjocka drakarna. :pHmm! Det skulle kunna bli en bra bok i alla fall.
2 oktober, 2009 kl. 06:43 #107287Roger TDeltagarehoppade av pricerunner. Prisjakt är så mycket bättre. Men det är lite skumt med deras priser för man vet inte att det stämmer. Antal klick på fakturan stämmer inte med det vi ser i shoppen eller google analytics. Frågar man får man ett luddigt svar om att det hänger ihop med google osv.
2 oktober, 2009 kl. 16:34 #107296KockenDeltagareOm du har unika produkter kommer jämförelsesiterna att ranka bättre än dig hos Google när någon söker på produktnamnet.
2 oktober, 2009 kl. 16:44 #107297MickeDeltagareprecis som kocken påtalar så är det lite dumt, då kommer du få betala för din egen googletrafik så att säga.
7 oktober, 2009 kl. 08:02 #107342jonasbondeDeltagare@Roger T 2162 wrote:
hoppade av pricerunner. Prisjakt är så mycket bättre. Men det är lite skumt med deras priser för man vet inte att det stämmer. Antal klick på fakturan stämmer inte med det vi ser i shoppen eller google analytics. Frågar man får man ett luddigt svar om att det hänger ihop med google osv.
Ok, skall försöka förklara
Att rapporterade klick skiljer sig mellan Prisjakts statistik och den man kan få från andra verktyg, som Google Analytics, beror på flera faktorer.
Först en liten förklaring om hur Prisjakt loggar klick. När en besökare klickar på en länk som går till butik går länken till http://www.prisjakt.nu/redirect.php. Redirect.php är vårt skript för att logga klick och när en besökare klickar sig vidare loggas det i en tabell med tidpunkt och ip-adress. Det finns ett undantag, vi har ett litet skydd mot ”klickspam” som innebär att vi inte loggar klick på samma företags-pris-kombination inom en minut. Det vi redovisar är alltså hur många gånger vi har skickat vidare en besökare till er.
Anledningar till att siffrorna skiljer sig åt:
* Cookies
Om besökarens webbläsare inte tillåter cookies så kan inte Google Analytics registrera besöket men det kan vi eftersom vi inte är beroende av cookies.* Klick vs. besök
Prisjakt räknar klick, Google Analytics räknar besök. Google definierar ett besök så här: ”I Analytics registreras ett besök om en användare kommer till din webbplats två gånger inom trettio minuter utan att stänga sin webbläsare.” Det är alltså inte riktigt samma sak.* HTTP Referer
Alla webbläsare skickar inte med information om vilken sida man kommer ifrån, den så kallade ”HTTP referer”. Många analysverktyg (däribland Google Analytics) använder referer för att spåra var besökare kommer ifrån och då kommer det att bli andra siffror än de Prisjakt loggar. Jag hänvisar till Wikipedia för mer läsning om HTTP referer: HTTP referrer – Wikipedia, the free encyclopediaGoogle har själva en sida med titeln ”Varför rapporterar Google Analytics andra värden än en del andra webbanalyslösningar?”, den finns på Why does Google Analytics report different values than some other web analytics solutions? – Analytics Help
För att kunna se klicken är att märka era länkar
http://www.butik.se/shop/?product=12345 &utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjaktSå kan man se siffrorna i analytics som en cpc kampanj. Ett annat säkert sätt att exakt se att siffrorna stämmer är att ha ett eget tracking system som lägger till en ref t.ex http://www.butik.se/shop/?product=12345&kampanj=PJ Sen lagrar ni alla anrop som har ordet ”kampanj” i en tabell och jämför. Naturligtvis kopplar ni sedan ihop det med en egen avslutsmätning
En annan (jobbig) metod är att kolla att de klicken som syns i Prisjakt kontrollpanel stämmer med vad som syns i webbserver loggarna.
Ok, nu blev det mycket text igen.. Men hoppas det har blivit lite klarare…
//Jonas Bonde, Grundare Prisjakt
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.