Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Prisjakt, Stämmer era klickkostnader
- Detta ämne har 13 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av jonasbonde.
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2011 kl. 10:24 #97021QarillionDeltagare
Ville bara kolla med dom som annonserar på prisjakt om era fakturor stämmer med antal klick som registreras på analytics kontot?
Jag tycker att det diffen är ganska stor vad jag kan se nämligen. Vi har ganska nyligen fått installerat vårat analyticskonto med lite bättre spårbarhet och jag tycker inte det stämmer alls med klicken som våra fakturor är på nämligen.
Hur är det för er?
18 december, 2011 kl. 10:26 #132686QarillionDeltagareNär jag ändå har frågan uppe så kan jag ju fråga om det finns någon som idag använder pricerunner eller har använd pricerunner som har någon bra synpunkt på om det funkade bra eller hur det funkade?
Pricerunner är ju dyrare per klick än prisjakt och i vår bransch är det få som använder pricerunner och fler som använder prisjakt. Vi vill vara där flest folk är idag och det verkar som om prisjakt har gått om pricerunner tycker jag själv?
Någon som är av annan uppfattning eller har andra värdefulla synpunkter att beakta?
18 december, 2011 kl. 10:37 #132688Per NilssonDeltagare@Qarillion 30626 wrote:
Ville bara kolla med dom som annonserar på prisjakt om era fakturor stämmer med antal klick som registreras på analytics kontot?
Jag tycker att det diffen är ganska stor vad jag kan se nämligen. Vi har ganska nyligen fått installerat vårat analyticskonto med lite bättre spårbarhet och jag tycker inte det stämmer alls med klicken som våra fakturor är på nämligen.
Hur är det för er?
Ja du, det lönar sig alltid att kolla. Tack för att du tog upp den här tråden.
I november så diffar det med 33 klick, Prisjakt har angivet X men i analytics så står det Y. Prisjakt har angett 33 klick för mycket i sin faktura.
I oktober så diffar det med hela 65 klick.
18 december, 2011 kl. 11:01 #132691QarillionDeltagareNär jag försökte räkna upp alla referrals så inser jag att de någonstans saknas en hel del klick mot vad analytics plockar upp. Får kolla detta lite mer verkar det som.
Någonstans försvinner det en hel del klick hur det nu kan göra det. Funderar på om det kan vara när dom klickar på http://www.toolab.se länken istället för en produktlänk.
Det skulle dock innebär att vi har mellan 1500-2000 klick där istället för på produkten per månad.
@Per Nilsson 30629 wrote:
Ja du, det lönar sig alltid att kolla. Tack för att du tog upp den här tråden.
I november så diffar det med 33 klick, Prisjakt har angivet X men i analytics så står det Y. Prisjakt har angett 33 klick för mycket i sin faktura.
I oktober så diffar det med hela 65 klick.
18 december, 2011 kl. 11:05 #132692Christoffer TyreforsDeltagareVärt att notera är att Analytics inte mäter ett besök på exakt samma sätt som prisjakt mäter det. Prisjakt (och alla andra liknande sajter) mäter såklart enskilda länkklick, medan Analytics skapar ett ”nytt” besök när:
1. Användaren varit inaktiv i 30 minuter ELLER
2. Ett nytt dygn startas ELLER
3. Källa, sökord (ej relevant här) eller liknande saknar ändras.Det betyder alltså att en prisjaktbesökare kan klicka på en produkt, gå tillbaks till prisjakt och klicka på en ny. 2 klick registreras hos prisjakt, men endast 1 besök spåras i Analytics.
edit: det här sättet är ganska nytt (senaste analytics-uppdateringen?), och blandannat innebär punkt 3 att man kan få bättre statistik om man märker upp sina länkar (http://support.google.com/googleanalytics/bin/answer.py?hl=sv&answer=55578)
18 december, 2011 kl. 11:07 #132693Per NilssonDeltagareSkulle vara bra om vi kunde få ihop fler exempel från butiker på Prisjakt så att vi kan fråga dem hur detta kommer sig.
Nu är inte jag i närheten av lika många klick som Toolab är men om det konstant diffar 50-60 klick på månad för mig är det cirka 700 SEK / år som Prisjakt överfakturerar mig och det är inte okej.
Edit: Läste Debasers inlägg och polletten har trillat ner. Tack Debaser. Nu ska jag försöka märka upp länkarna ifrån Prisjakt och se hur det blir.
18 december, 2011 kl. 11:09 #132694QarillionDeltagarePrecis det svaret jag var ute efter!
Då förklarar det varför vi har runt 30% större klickkostnad på prisjakt än vad analytics anger.
Jag är ganska säker på att folk som kommer in till oss via prisjakt klickar på samma/olika länkar både 1-2-3-4 ggr innan dom går till köp många ggr. Vilket förklarar det stora skillnaden.
Det är knappast något man kan ställa in i analytics heller va? Skulle ändå varit intressant att se om det blir någon verklig diff, men det blir ju omöjligt när analytics in registrerar allt så att säga.
tack debaser!
@debaser 30633 wrote:
Värt att notera är att Analytics inte mäter ett besök på exakt samma sätt som prisjakt mäter det. Prisjakt (och alla andra liknande sajter) mäter såklart enskilda länkklick, medan Analytics skapar ett ”nytt” besök när:
1. Användaren varit inaktiv i 30 minuter ELLER
2. Ett nytt dygn startas ELLER
3. Källa, sökord (ej relevant här) eller liknande saknar ändras.Det betyder alltså att en prisjaktbesökare kan klicka på en produkt, gå tillbaks till prisjakt och klicka på en ny. 2 klick registreras hos prisjakt, men endast 1 besök spåras i Analytics.
edit: det här sättet är ganska nytt (senaste analytics-uppdateringen?), och blandannat innebär punkt 3 att man kan få bättre statistik om man märker upp sina länkar (Verktyget för att skapa webbadresser – Analytics Hjälp)
19 december, 2011 kl. 05:10 #132719jonasbondeDeltagareHej!
Att rapporterade klick skiljer sig mellan Prisjakts statistik och den man kan få från andra verktyg, som Google Analytics, beror på flera faktorer.
Först en liten förklaring om hur Prisjakt loggar klick. När en besökare klickar på en länk som går till butik går länken till http://www.prisjakt.nu/redirect.php. Redirect.php är vårt skript för att logga klick och när en besökare klickar sig vidare loggas det i en tabell med tidpunkt och ip-adress. Det finns ett undantag, vi har ett litet skydd mot ”klickspam” som innebär att vi inte loggar klick på samma företags-pris-kombination inom en minut. Det vi redovisar är alltså hur många gånger vi har skickat vidare en besökare till er.
Anledningar till att siffrorna skiljer sig åt:
Cookies
Om besökarens webbläsare inte tillåter cookies så kan inte Google Analytics registrera besöket men det kan vi eftersom vi inte är beroende av cookies.
Klick vs. besök
Prisjakt räknar klick, Google Analytics räknar besök. Google definierar ett besök så här: ”I Analytics registreras ett besök om en användare kommer till din webbplats två gånger inom trettio minuter utan att stänga sin webbläsare.” Det är alltså inte riktigt samma sak.
HTTP Referer
Alla webbläsare skickar inte med information om vilken sida man kommer ifrån, den så kallade ”HTTP referer”. Många analysverktyg (däribland Google Analytics) använder referer för att spåra var besökare kommer ifrån och då kommer det att bli andra siffror än de Prisjakt loggar. Jag hänvisar till Wikipedia för mer läsning om HTTP referer: http://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_referer
Google har själva en sida med titeln ”Varför rapporterar Google Analytics andra värden än en del andra webbanalyslösningar?”, den finns på Why does Google Analytics report different values than some other web analytics solutions? – Analytics Help .
Debaser har alltså rätt i sin analysVänliga hälsningar,
Jonas Bonde
Grundare Prisjakt19 december, 2011 kl. 07:02 #132721Christoffer TyreforsDeltagareSå trevligt forumet är som lockar till sej rätt personer
Vill ändå, särskilt för er kommunikation med kunder, tillägga att analytics inte längre mäter på det sättet ni anger. Sitter tyvärr på iphone, så hittar inte källa i hjälpavsnitten, men den som söker skall finna.
19 december, 2011 kl. 07:30 #132722jonasbondeDeltagare@debaser 30664 wrote:
Vill ändå, särskilt för er kommunikation med kunder, tillägga att analytics inte längre mäter på det sättet ni anger. Sitter tyvärr på iphone, så hittar inte källa i hjälpavsnitten, men den som söker skall finna.
Det har ändrats en del, fast inte i grunden, tycker att relevant traffic har en bra beskrivning här:
http://blog.relevanttraffic.se/google/uppdatering-i-google-analytics-hur-sessioner-hanteras/Men precis som skrevs innan så lägg på en ”utm_source” på länkarna som skickas till oss så skall siffrorna stämma. Vill man dessutom hårdgranska oss så plocka fram webblogarna och jämför med klicken som syns i Prisjakt Analytics.
//Jonas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.