Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Priser till andra länder
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 4 månader sedan av stefanmovil.
-
FörfattareInlägg
-
1 augusti, 2016 kl. 13:25 #103699stefanmovilDeltagare
Hej
Jag har en kollega nere i Hamburg som sänder ut en del paket. Han har därför fördelaktiga priser påstår han.Han har erbjudit mig priser för distribution till olika länder.
Samtliga priser gäller för 1 kg och är track and trace via nätet, distributionstider
är ca 2-3 dagar runt om i Europa.Har fått på de flesta i Europa. Priset gäller
för 1kg och inget annan kostnad tillkommer, kan även få 1/2kg priser. Vill man inte ha track & trace blir kostnaden lägre men den tjänsten finns också.Funderade på att sätta upp en linje varje natt till Hamburg, och samtidigt då plocka upp returer. När jag läst i forumet så skall dessa priser vara konkurrenskraftig ungefär halva priset. Ni har nämnt priser som ligger kring 14-15€.
Så nu till frågan är dessa priser så bra som han säger? Berätta. Skulle någon vara intresserad av detta?
OBS: Väljer att ta bort priserna då jag fått bekräftelse.
Tack på förhand, ju fler kommentarer negativa som positiva desto bättre.
2 augusti, 2016 kl. 06:18 #182091Stefan72Deltagaredet är knappast okänt att det är billigare med frakter i europa men frågan är om det inte blir aningen tungrott om man som nordbo ska kunna utnyttja dessa?
Har man dessutom volymer man kan diskutera med så finns det nog möjligheter även här. Har man inga volymer så vet jag inte hur godset ska kunna komma ner i europa då om ingen kör det gratis då?2 augusti, 2016 kl. 07:53 #182092stefanmovilDeltagareJa det är nog en förlust affär i början. Funderade på att sätta upp en hubb i småland dit ehandlare kan lämna/sända sina paket. Det kan ju även finnas uppsamlare norrut som tar dem till hubben.
Frakten från Köpenhamn till Hamburg är redan klar sedan flera år då jag idag sänder andra varor tidigt på morgonen med ”van” därifrån till Hamburg.
Så det blir i sådana fall att passa in transporten från ”småland” så den synkar med transporten från Köpenhamn.
Frågan blir ju då ifall det skulle finnas intresse från ehandlare/uppsamlare, vet ju inte vad de betalar idag hör bara 14-15€, de med högre volymer borde ju ha lägre priser. Om deras kostnader för frakt är högre idag så skulle de ju kunna skära i kostnaderna. Några skulle antagligen satsa lite mer på att sälja till fler länder.
Berätta gärna era priser som ni har idag, ni behöver ju inte säga med vem för det spelar ingen roll. Antingen är priserna som jag har bra eller dåliga.
2 augusti, 2016 kl. 09:08 #182094EkraftDeltagareMan får en ganska könslig kedja, som kostar en hel del pengar, och dessutom förlänger leveranstiderna. Varför inte istället titta på att lägga det på 3PL i Tyskland?
2 augusti, 2016 kl. 10:43 #182095stefanmovilDeltagareJa visst kostar det pengar man får ta en förlust i starten, men så är det väl mer eller mindre inom alla verksamheter.
Visst kan kedjan bli känslig, men det är ju en liknande kedja som DHL, Posten mfl har. Det kanske till och med blir färre omlastningar. Har även lång erfarenhet av att bygga kedjor.
Det kan också förlänga leveranstiden med ett dygn, det får man ju ställa mot kostnad och väga fram och tillbaka vad som man prioriterar.
Varför inte 3PL i Tyskland är för att det passar ju inte alla ehandlare, de som borde vara intresserade av denna möjlighet sänder ju från Sverige. Visst skulle man kunna lägga en 3PL i Tyskland som extra service. Min kollega har lokal, personal etc och gör detta idag fast med andra varor, inte e-commerce.
3 augusti, 2016 kl. 08:09 #182102EkraftDeltagareVad kommer transporten ned till Hamburg kosta? För den som har volymer så är det väl inte omöjligt att redan idag köra en bulksplit och skicka ned till Tyskland med vilket fraktbolag som helst, vilket ger en rätt så rimlig kostnad per försändelse. Nästa steg är att flytta lagret till 3PL i Tyskland. De som möjligen tycker det här är intressant är mindre aktörer med mindre volymer, men det är tufft att fylla en bil med sådana försändelser varje dag.
3 augusti, 2016 kl. 09:07 #182103stefanmovilDeltagareVisst är det möjligt för vem som helst att skicka ner i bulk och sedan sända ut ifrån Tyskland. Det krävs dock att man har bra avtal på priser från Tyskland och ut i ”världen”.
Min Tyska kollega har en del volym (e-commerce) från insamlare i andra länder som fraktar till honom dagligen och som han sedan sänder till olika länder.
Du har rätt i att de som bör ha intresse av detta är de aktörer som idag inte har bättre priser själv och vill fokusera på att sälja. Att det blir tufft i början att fylla en bil tror jag också så där får man ta en förlust.
Frakten till Hamburg blir inte jättehög då det redan finns en transport som tar över i Köpenhamn för transporten därifrån till Hamburg.
Kan tänka mig att när bilen väl är full så ligger kostnaden på 1,50-2,00 sek/kg.
Här på forumet har jag läst att många verkar betala runt 120kr för 1kg, det verkar ju högt. Det vore intressant om några ehandlare kunde berätta om vad de betalar idag från Sverige till andra länder, behöver som sagt inte vara exakt eller vem de använder.
Alla kan väl inte vara tillfredsställda med 120kr för 1 kg.
3 augusti, 2016 kl. 10:00 #182104Stefan72Deltagarejag tror ärligt talat många är luttrade över fraktpriserna som det är. Jag tror nog att om man siktar in sig på en vara som finns i sverige och som inte finns nån annanstans så är frakten ganska så sekundär om det handlar om normala nivåer. Jagar man allting så billigt som möjligt så tror jag inte sverige är förstahandsvalet iallafall.
3 augusti, 2016 kl. 13:53 #182109stefanmovilDeltagareVisst har du rätt i att e-handlare blir luttrade av fraktpriser. Men det måste väl finnas de e-handlare som vill satsa på fler länder än Sverige och där pålägget inte kan försvara en hög leveranskostnad? Om en e-handlare kan spara 50 kr på ett 1kg paket borde väl det vara bra och kan göra att det öppnar dörrar för fler marknader.
Enligt Postnords statistik så uppgick 25 procent av omsättningen som utgörs av e-handeln av köp från utlandet. Nordbor gjorde alltså 25% av sina köp från ett annat land än deras eget.
Enligt Eurostat var cross-border omsättningen 16% inom EU, (varor från säljare utanför deras eget land men inom EU). Detta var en ökning med 33% sedan 2013.
Jag läste någonstans, finner dock inte källan nu, att marknaden inom EU på cross-border bestod av 640 000 000 försändelser, 2015.
När Postnord ställde följande fråga: Från vilka länder har du handlat varor på internet från utlandet det senaste året? Med utlandet avses att du upplever e-handelsbutikens hemvist vara utanför (landet) och/eller att leveransen kommer från land utanför (landet).
Då svarade Danskar som köper från utland att 24% köpt från Sverige, Finnar att 29% köpt från Sverige och Norrmän att 24% köpt från Sverige. Det finns säkerligen även statistik på köp från Sverige till andra länder också.
Europeiska kommissionen har gjort en undersökning som visar att bara man passerar gränsen till ett annat EU land så kan man i genomsnitt multiplicera priset med 2.24.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.