Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Pressmeddelande
- Detta ämne har 37 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Caroline.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2010 kl. 23:12 #114706WebroseDeltagare
Wow! Riktigt proffsigt och inspirerande!
Har precis öppnat en webshop jag med och har dragit lite på det… Hur jag skulle skriva pressreleaser och med vilka vinklar.
Med dina tips kom kreativiteten och nu vet jag hur jag ska göra.
Tack för att du delade med dig Caroline!
2 oktober, 2010 kl. 02:45 #114737Thomas LundquistDeltagare@Caroline 9670 wrote:
Haha! Ja, Mony- jag har skrivit det själv,som man vanligtvis gör, hur löjligt det än är…
Undrade verkligen hur jag skulle få till det eftersom det blir lite märkligt att skriva på det sättet. Men mitt bästa tips (som gjorde att det lossnade för mig) är att be en vän skriva ner ett antal frågor som han/hon undrar över när det gäller butiken/företaget. Det kan
t ex vara:Varför startade du företaget?
Vilken inriktning/målgrupp har du?
Varför ska man handla i just din butik?osvosv…
Sen sätter man sig och skriver en text utifrån svaren. På så sätt har man ju på ett vis blivit intervjuad. Man bör väl i och för sig ha en viss känsla för skriftspråket och inte sväva iväg med en massa utropstecken och stora bokstäver. Det ska inte vara någon reklamkampanj utan mer en nyhetsartikel.
/CJa, t ex så. Det är stor chans om man:
1. skriver texten, så att den passar in i de tidningar, som man vill komma in i, 2. men samtidigt behöver innehållet vara tillräckligt ovanlig, för att intressera tidningen.(((Totalt har jag fått in minst delar av varenda artikel, som jag skrivit, och de flesta försöken har även kommit in i lokalradion. Totalt har det blivit ungefär 200 tidningsartiklar, 15-20 radio och 2 TV-inslag , men då har en stor del gällt att få ”reklam” för en sportförening (men i en normalt icke populär sport, men den blev den där lokalt även i radio, för journalisterna tyckte det var intressant innehåll.) Om det var ont om verkliga nyheter, så skrev jag typ: ”VÖSK-klubbens ordförande säger att de tänker vara i Sverigeeliten inom tre år” och eftersom det var jag som var ordförande, så var det ju sant vad jag än sa/skrev Men i längden håller sådant bara om det kommer bra resultat också, men responsen i media kom något år innan klubben blev bra! I början fanns det en mycket bättre klubb i länet. De var väldigt konfunderade över hur det kunde stå så mycket mer om ”min” klubb, som då var mycket sämre än dem, men hur det gick till talade jag inte om för dem förrän vår klubb blivit bättre
Det är inte lika lätt för företag, som för föreningar, men det går om man kan hitta sådant, som är intressant för tidningens läsare.
Tidningsartiklarna skrev jag färdiga, utom att tidningen fick ordna ingressen och huvudrubriken, så de kände sig delaktiga
3 oktober, 2010 kl. 10:05 #114776CarolineDeltagare@Webrose 10489 wrote:
Wow! Riktigt proffsigt och inspirerande!
Har precis öppnat en webshop jag med och har dragit lite på det… Hur jag skulle skriva pressreleaser och med vilka vinklar.
Med dina tips kom kreativiteten och nu vet jag hur jag ska göra.
Tack för att du delade med dig Caroline!
Hej Webrose!
Jag gillar din butik och tror du har stora möjligheter att nå ut med din nyhet om du gör på rätt sätt!
Och vad roligt att mina tips kommer till användning . Om du vill ha mer feedback får du gärna skicka ett utkast av pressmeddelandet till mig så kan jag läsa igenom det innan du publicerar. Det är alltid bra att låta någon annan titta på det då man kan bli lite ”insnöad” om man sitter länge med det själv . Skicka ett PM bara så får du min mailadress.Men bara om du känner för det alltså
Ha det gott!
/Caroline14 oktober, 2010 kl. 20:30 #115215WebroseDeltagareTack Caroline!
Va snällt av dig!Jag tar dig på orden och hör av mig när jag kommer så långt.
Ha det kalas du med!
/ Monia
15 oktober, 2010 kl. 06:29 #115242MonyDeltagare@Thomas Lundquist 10521 wrote:
(((Totalt har jag fått in minst delar av varenda artikel, som jag skrivit, och de flesta försöken har även kommit in i lokalradion. Totalt har det blivit ungefär 200 tidningsartiklar, 15-20 radio och 2 TV-inslag ,
Skriver ni många pressreleaser eller bara en? Om ni skriver flera, hur ofta skriver ni dem?
Skriver ni helt olika eller återanvänder ni orginalet?15 oktober, 2010 kl. 10:41 #115265CarolineDeltagare@Mony 11094 wrote:
Skriver ni många pressreleaser eller bara en? Om ni skriver flera, hur ofta skriver ni dem?
Skriver ni helt olika eller återanvänder ni orginalet?Hej Mony!
Ett pressmeddelande är absolut en engångsgrej! Man kan skicka ut hur många pressmeddelanden som helst men man måste varje gång ha något nytt (och intressant) att berätta och de ska alltså vara olika varje gång. Använder man samma PM flera gånger tappar det helt nyhetsvärdet! Ingen tidning vill publicera samma artikel flera gånger om, då tappar man trovärdigheten.
Ett exempel på PM-tillfälle kan vara om man t ex har börjat sälja ett nytt varumärke, breddar sitt utbud med nya produktkategorier, påbörjar samarbete med ett annat företag etc.
Men Mynewsdesk har också en funktion där man kan publicera en ”nyhet”, vilket kan vara mindre omfattande notiser om små händelser osv. De har nog inte lika stor chans att bli publicerade i media dock.
15 oktober, 2010 kl. 11:04 #115266Stor LitenDeltagareDen här tråden var riktigt bra. Caroline, vilken bra pressrelease du skrivit!
Det är väl bara att försöka få ihop en pressrelease om legobutiken i 3:e person..Det får bli en fredagkväll med en flaska vin framför datorn! :p
16 oktober, 2010 kl. 10:59 #115319CarolineDeltagare@Stor & Liten 11119 wrote:
Den här tråden var riktigt bra. Caroline, vilken bra pressrelease du skrivit!
Det är väl bara att försöka få ihop en pressrelease om legobutiken i 3:e person..Det får bli en fredagkväll med en flaska vin framför datorn! :p
Kul att höra att du gillade den:).
Stort lycka till med din pressrelease! Och hoppas du läser igenom den i nyktert tillstånd innan du publicerar -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.