Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Pressmeddelande
- Detta ämne har 37 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Caroline.
-
FörfattareInlägg
-
19 augusti, 2010 kl. 07:41 #113343MonyDeltagare
Jag använder gettyimages.com
På de flesta bild-siter får man lite rabatt när man signar upp sig, så de första bilderna blir billiga eller gratis
Du betalar även för den upplösning du ska ha. Hög upplösning för print är dyrt, låg för web är billigt.Det finns även många bra bilder på flickr. Ofta är det duktiga amatörer som lägger upp sina bilder där, och man kan alltid maila och fråga om man kan få låna bilden med länk till de själva för gratis publicitet. De flesta blir båda glada och smickrade och lånar gärna ut sina bilder.
19 augusti, 2010 kl. 09:17 #113350TomasDeltagareBilder snos hejvilt. Kika på Findus fiskgratäng tex: Erbjöd ?fi**gratäng? ? för femton kronor | Nyheter | Aftonbladet Sen har vi ju den där greken som haft sitt ansikte på turkisk yoghurt i många år. En bildbyrå som uppenbarligen sålt en bild utan att den avbildade personen varit tillfrågad. Så även de ”stora” gör fel ibland.
8 september, 2010 kl. 14:51 #113931bellDeltagare@Caroline 8668 wrote:
Hej!
Jag kommer att skicka ut pressmeddelande till utvalda (rätt många) tidningar och bloggare. Hur ska jag göra för att det inte ska hamna i deras skräppost? Har det någon betydelse om man gör massutskick eller ska man undvika det??
/C
Det är svårt att veta om det kommer hamna i deras skräppost men skriv ett så seriöst mail som möjligt (dvs inte för många stora bokstäver, för många utropstecken, för många olika färger m.m.) så har du kommit en bra bit. Som kanske inte är aktuellt för pressmeddelanden, men ändå, om du skickar ett HTML-mail så var försiktig (många spamfilter reagerar på dålig HTML och dylikt) och använd inte heller en bild som täcker hela mailet och ersätter layout och text. Det funkar i nyhetsbrev men inte om du mailar okända.
Sen ska du absolut inte maila alla som avsändare eller skicka kopior till alla (CC). Använd istället hemliga kopior (BCC-fältet). Med hemliga kopior eller BCC så ser helt enkelt inte alla vilka andra som också får mailet och spamfilter ser sannolikt inte heller att du skickar mailet till många.
Bäst är tveklöst om du kan skicka ”unika” mail adresserade direkt till varje enskild mottagare.
Sammanfattningsvis så finns det några enkla saker man kan göra och en hel djungel man kan leta runt i för att gå djupare men i princip så går det utmärkt att skicka mail till tiotusentals personer utan att fastna i skräppost och skilja ur sig från det som är skräppost.
/ bell
9 september, 2010 kl. 09:27 #113952CarolineDeltagareHej Bell!
Jag skickade ut ett pressmeddelande via Mynewsdesk igår så de individuella mailen gick genom distributionslistan jag la upp där. Vet inte riktigt hur det ser ut för dom men jag hoppas det gick bra Jag använde i alla fall inte ett enda utropstecken och nyheten blev publicerad i Skandinaviens största branschtidning inom mitt område så jag gjorde väl antagligen någonting rätt
Tack för tipsen!
9 september, 2010 kl. 09:35 #113953sailorcapDeltagare@Caroline 9644 wrote:
Hej Bell!
Jag skickade ut ett pressmeddelande via Mynewsdesk igår så de individuella mailen gick genom distributionslistan jag la upp där. Vet inte riktigt hur det ser ut för dom men jag hoppas det gick bra Jag använde i alla fall inte ett enda utropstecken och nyheten blev publicerad i Skandinaviens största branschtidning inom mitt område så jag gjorde väl antagligen någonting rätt
Tack för tipsen!
Oh yeah!
Ett stort grattis till ett bra utskick dåDu får dela med dig av ditt pressmeddelande .)
9 september, 2010 kl. 10:48 #113955CarolineDeltagare@sailorcap 9646 wrote:
Oh yeah!
Ett stort grattis till ett bra utskick dåDu får dela med dig av ditt pressmeddelande .)
Tack!
Här är det, kom gärna med synpunkter
Odahlia.com – Odahlia.com- ny accessoarbutik på nätet – MyNewsdesk
10 september, 2010 kl. 07:12 #113968MonyDeltagareVilket proffsigt pressmeddelande!
Har du skrivit det själv?
Jag undrar om man ska skriva om sig själv som i tredje person så som Caroline har gjort. ”bla bla, säger butiksinnehavare Caroline Lindell.” Det känns nästan som det redan är en journalist som har intervjuat Caroline.
Jag tycker det ser väldigt seriöst ut när pressmeddelandet är utformat på det viset, men det var inte så jag tänkte mig att det skulle se ut när denna tråden startades och jag själv fick upp ögonen. Därför min undran
10 september, 2010 kl. 07:25 #113969GregerADeltagareJo, det rekommenderas att man skriver på ett sätt så att journalister bara kan kopiera texten och klistra in i sin artikel. Ju mindre de behöver ändra desto större chans att det kommer med.
Man ser ofta t.ex skrivningar av typen ”Nu är det hängande barn som gäller säger Moa Sling, grundare av företaget” – fast hon skrivit det själv.
10 september, 2010 kl. 13:08 #113972MonyDeltagareHaha, vilken rolig mening GregerA
Men jag fattar upplägget!10 september, 2010 kl. 14:14 #113973CarolineDeltagareHaha! Ja, Mony- jag har skrivit det själv,som man vanligtvis gör, hur löjligt det än är…
Undrade verkligen hur jag skulle få till det eftersom det blir lite märkligt att skriva på det sättet. Men mitt bästa tips (som gjorde att det lossnade för mig) är att be en vän skriva ner ett antal frågor som han/hon undrar över när det gäller butiken/företaget. Det kan
t ex vara:Varför startade du företaget?
Vilken inriktning/målgrupp har du?
Varför ska man handla i just din butik?osvosv…
Sen sätter man sig och skriver en text utifrån svaren. På så sätt har man ju på ett vis blivit intervjuad. Man bör väl i och för sig ha en viss känsla för skriftspråket och inte sväva iväg med en massa utropstecken och stora bokstäver. Det ska inte vara någon reklamkampanj utan mer en nyhetsartikel.
/C -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.