Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Postombuden nekar frankostämplat
- Detta ämne har 29 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av Gustav.
-
FörfattareInlägg
-
27 september, 2012 kl. 14:35 #152817bloggusDeltagare
@Cindy Nanberg 52783 wrote:
Försändelser som du vill fortsätta lämna in hos postombud kan du förbereda och betala via Skicka Direkt, Skicka Direkt.
Ja, när det fungerar, då och då ….
http://www.ehandel.se/forum/logistik/2701-posten-skicka-laett.html
28 september, 2012 kl. 06:59 #152845Henrik_GDeltagare@Cindy Nanberg 52783 wrote:
Hej Henrik
Vi har nu uppdaterat texten i Pacsoft Online, det var tidigare inte tillräckligt tydlig. Informationen gäller endast brev med frakthandlingar utskrivna i Pacsoft, eller i eget utskriftsprogram.
Som avtalskund i Posten är du välkommen till våra Företagscenter för att uträtta dina postärenden samt hämta och lämna post. Du hittar Postens alla Företagscenter med öppettider på Posten erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden.
Försändelser som du vill fortsätta lämna in hos postombud kan du förbereda och betala via Skicka Direkt, Skicka Direkt. Du lämnar sedan de färdiga försändelserna till valfritt postombud eller företagscenter.
Frankostämplade brev postar du på våra brevlådor, men lämnar du dem hos våra Företagscenter får du ett lägre porto.Hälsningar
Cindy Nanberg. Posten MeddelandeTack för att ni svarar på forumet. Jag vet tyvärr inte om jag blev klokare. Våra försändelser handlar antingen om skrymmande brev med en simpel adressetikett (Namn, Gatuadress, Postnummer, Ort) samt vissa brevpostförskott där frakthandlingen skrivs i Pacsoft.
Tolkar jag dig rätt så upphör båda dessa möjligheter? I så fall kvarstår urprungsproblemet.
Jag förstår inte hur Skickadirekt skulle lösa problemet med vår frankeringsmaskin?28 september, 2012 kl. 07:34 #152855ParvelitoDeltagare@Cindy Nanberg 52783 wrote:
Hej Henrik
Vi har nu uppdaterat texten i Pacsoft Online, det var tidigare inte tillräckligt tydlig. Informationen gäller endast brev med frakthandlingar utskrivna i Pacsoft, eller i eget utskriftsprogram.
Som avtalskund i Posten är du välkommen till våra Företagscenter för att uträtta dina postärenden samt hämta och lämna post. Du hittar Postens alla Företagscenter med öppettider på Posten erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden.
Försändelser som du vill fortsätta lämna in hos postombud kan du förbereda och betala via Skicka Direkt, Skicka Direkt. Du lämnar sedan de färdiga försändelserna till valfritt postombud eller företagscenter.
Frankostämplade brev postar du på våra brevlådor, men lämnar du dem hos våra Företagscenter får du ett lägre porto.Hälsningar
Cindy Nanberg. Posten MeddelandeDet de allra flesta småföretagare upplever är att vi numera ständigt hänvisas till företagscenter, som blir färre och färre samt har öppet allt mindre tid. Det är snart lättare att bedriva E-handel mot Sverige från utlandet än att ha verksamheten här.
28 september, 2012 kl. 08:16 #152867TianDeltagareHade inte Posten gått ut med marknadsföringen ”En ehandlares bäste vän” hade de inte enligt min åsikt behövt skämmas lika mycket.
Varje företag väljer ju såklart själva om de vill lägga ner.
28 september, 2012 kl. 08:21 #152869Richie72Deltagare@Parvelito 52827 wrote:
Det de allra flesta småföretagare upplever är att vi numera ständigt hänvisas till företagscenter, som blir färre och färre samt har öppet allt mindre tid. Det är snart lättare att bedriva E-handel mot Sverige från utlandet än att ha verksamheten här.
För att inte säga billigare. Att skicka REK brev från Tyskland är hur billigt som helst. Nu ska inte jag klaga eftersom vi finns i Stockholm, här har jag två företagscenter på några minuters avstånd så på det sättet har vi tur.
28 september, 2012 kl. 08:32 #152873TomasDeltagareJa tyvärr har det inte gått åt rätt håll sedan jag beklagade mig sist: http://www.ehandel.se/forum/marknadsfoering/1322-att-lova-runt-men-halla-tunt-i-sin-marknadsfoering.html
Gapet blir allt större gentemot konkurrenterna. Tråkigt men det är bara att inse att Posten åtminstone inte är de små och medelstora ehandlarnas bästa vän.
28 september, 2012 kl. 09:37 #152882GregerADeltagareJa, nu kan man väl lika gärna ta färjan till Åland för att lämna sina försändelser … Hur blir man medlem i ehandel.ax? :rolleyes:
1 oktober, 2012 kl. 22:38 #153016GonteDeltagareMen… När Posten började dilla om att lägga ner företagscenter fick jag ett vackert meddelande (minns inte om det var mail eller brev) om att man minsann skulle se till så postombud blev bättre på att serva företag…
Och sen säger man åt företagen att ge fan i ombuden och gå till företagscentrena som inte finns?
2 oktober, 2012 kl. 08:44 #153022Henrik_GDeltagare@Gonte 53009 wrote:
Men… När Posten började dilla om att lägga ner företagscenter fick jag ett vackert meddelande (minns inte om det var mail eller brev) om att man minsann skulle se till så postombud blev bättre på att serva företag…
Och sen säger man åt företagen att ge fan i ombuden och gå till företagscentrena som inte finns?
Det var precis så man sa när Företagscenter lades ned. ”Ombuden kommer ta över funktionerna vilket kommer innebära ökad service.”
Ringde förstås Posten förra veckan och eftersom Kundtjänst Företag inte hade en susning om några villkorsförändringar så utlovades jag bli uppringd. Fortfarande ingen som hört av sig förutom Postens inlägg här i tråden som inte gjorde mig så mycket klokare.
4 oktober, 2012 kl. 18:40 #153196GustavDeltagarePostens velande och oförutsägbarhet har varit ett problem i många år. Man fattar beslut, som man sedan aldrig genomför. Istället fattar man nya beslut som går i rakt motsatt riktning mot det föregående.
Ett tag skulle man ju lägga ner alla företagscenter. Men nu vill de alltså att företagen vänder sig till deras företagscenter och inte till ombuden.
Lokalt är det lika rörigt. Först skulle de lägga ner vårt lokala företagscenter och hänvisade oss till ett som låg längre bort. Det funkade inte förr oss. Så vi flyttade företaget för att komma nära det som låg längre bort. Då ångrar sig posten och behåller det företagscentret som vi flyttade ifrån, men stänger halvt om halvt ner det som vi flyttade till (man stängde inte ned det helt, men ändrade öppetiderna, så att vi bara kan använda det vissa dagar). Suck.
Det går inte att planera sin verksamhet efter Posten. Synd att Posten är så företagskritisk. Eller den är ju egentligen inte bara företagskritisk, utan samhällskritisk.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.