Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Postnord Varubrev problem
- Detta ämne har 36 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 5 månader sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2016 kl. 09:57 #103724DogpatchDeltagare
Hej kära e-handlare.
Jag är en ganska frustrerad e-handels ägare som gång på gång blir besviken när Postnord skyller ifrån sig. Den 10 Augusti skickade jag cirka 50 paket. 3 av dom är spårlöst borta. Två stycken är Ekonomi Varubrev och ett paket är Första klass. Postnord ska utreda det säger dom, och det låter ju bra. Men dom stackars kunderna som får lida då?
Jag har naturligtvis skickat ut nya paket till dom men eftersom Postnord varit listiga och skrivit i sina avtal att Varubrev ej är försäkrat så får jag som e-handlare ingen ersättning. Att ett eller annat paket försvinner får man kanske räkna med men detta är långt ifrån första gången detta händer.Jag skickade förr med faktura underlag (alltså vanliga brev typ) och även där försvann massor med brev.
Min tanke är att jag ska byta till DHL och har kontaktat dom.
Jag får tillägga att jag bjuder på frakten till kunden då kunderna oftast handlar för runt 200kr och att då ta ut 50 spänn i frakt känns surt och mer eller mindre självmord för mig som e-handlare.
Hur gör ni där ute när ni skickar? Tack på förhand!16 augusti, 2016 kl. 12:11 #182180EkraftDeltagareSommaren är ett gissel för alla transportföretag och deras kunder. Paket försvinner, sorteras fel, lämnas ut till fel personer, går sönder och öppnas för att plundras.
Anledningen heter sommarvikarierande personal som både stjäl och gör oproportionerligt mycket fel. När kundtjänsten sedan har attityden att de absolut inte kan göra fel, så blir man som ehandlare lite less. För den som är relativt liten betyder några försvunna paket att lönen blir mindre den månaden.
Jag har haft med i stort sett alla transportföretag att göra, och konstaterar att problemet inte är fokuserat till Postnord, utan det är ganska så generellt i branschen. Det finns inte några jättestora skaror av människor som har lastbilskort och truckkort att anställa för sommarvik, så man får ta det man får tag på.
Det enklaste för Posten, DHL, Schenker och andra skulle utan tvekan vara att ha en lite mer öppen attityd vid reklamationer, eftersom de knappast är omedvetna om situationen.Jag tror du i längden vinner mest på att fortsätta med varubrev för försändelser som kostar typ ett par hundralappar. Om frakten går upp 5kr/försändelse i snitt med ett annat sätt att skicka är det samma sak som att var 40:e 200kr-paket skulle försvinna, året om.
16 augusti, 2016 kl. 12:21 #182181DogpatchDeltagareMycket bra skrivet måste jag säga. Det du skriver är precis så det är. Jag tycker precis som dig det är tråkigt att Posten inte tar in den kritik dom får. Jag antar att jag får höja priserna på produkterna med någon enstaka krona för att kompensera för förlorade paket.
16 augusti, 2016 kl. 15:21 #182184LundstromDeltagareVi skickar med postnord mypack. Kan konstatera att problematiken med borttappade, felskickade & försenade paket etc. även finns när man ”byter upp sig” från varubrev. Frågan blir då om det lönar sig att ha paketen försäkrade. Som Ekraft säger så är det billigare fraktsättet nog det mest lönsamma i längden, för de flesta.
18 augusti, 2016 kl. 10:59 #182198Henrik pa Smozle ABDeltagareMåste dock säga att problemen med varubrev är stora även utanför sommaren.
Vi skickar med varubrev, MyPack och Schenker privpak (numera ombud standard). Totalt blir det ca 20.000 paket per år.Varubrev försvinner ständigt. Vansinnigt frustrerande. Varubrev är ju 2nässtan spårbara” och oftast sorteras de och sedan försvinner. Det verkar som felleveranser och stöld ur brevbärarens vagn är vanligast. I enstaka fall kommer de tillbaka till oss för att de inte kunnat delas ut eller liknande. Varubrev är en kass tjänst med nonchalant attityd från Postnord, men tyvärr kostnadseffektiv.
MyPack och Schenker-paket försvinner förvisso ibland, men har inte lika hög frekvens och de är ju försäkrade. Schenker återkopplar dessutom till oss om ett paket verkar ha försvunnit (eller blivit överkört av truck och förvandlats till småsmulor).
Bäst är att räkna på det. Räkna med att 3% av varubreven försvinner och 0 % av DHL-paketen (de är ju försäkrade). Kolla vad du tappar i fraktkostnad per paketet och förväntat svinn och jämför.
Är dina varor värda 100kr och du förlorar 15kr per paket i frakt och har en förväntat svinn/förlust på 3kr (100*0.03) så tjänar du på att varubreven försvinner och du skickar nytt.
Kostar dina saker 1000kr och du förlorar 15 kr i frakt och svinnet blir förväntat 30kr så tjänar du på att använda den dyrare tjänsten.
Oftast är det dessutom bättre spårbarhet och i praktiken snabbare leverans för DHL-ombud och liknande tjänster.
Med ett ordervärde på 200kr lär det dock vara så att du tjänar på varubrev/1:a-klass och sen standardisera upp hur du gör då försändelsen är borta (tar smällen, skickar nytt, informerar kund.)
Mina små tankar…
18 augusti, 2016 kl. 22:08 #182203david71DeltagareNu har jag ”bara” skickat 15000 ordrar de senaste 6 åren och det är bara ett enda brev (porto betalt) som försvunnit. Det mesta skickas med varubrev här och ca 20% går som paket med Schenker. Jag verkar ha en ohygglig tur utifrån vad som skrivs här 🙂
22 augusti, 2016 kl. 15:20 #182224DogpatchDeltagareMånga bra svar. Dock tråkigt att Posten inte verkar bry sig om att ordna upp sin verksamhet. Jag pratade med DHL och hon jag pratade med hintade om en ny tjänst som kommer i framtiden. Den skulle motsvara Varubrev och rikta sig mot e-handlare. Jag bad henne ringa mig typ pronto när dom lanserar den tjänsten.
Hoppas den kommer väldigt snart!
22 augusti, 2016 kl. 16:30 #182225blazernDeltagare@Dogpatch 87935 wrote:
Många bra svar. Dock tråkigt att Posten inte verkar bry sig om att ordna upp sin verksamhet. Jag pratade med DHL och hon jag pratade med hintade om en ny tjänst som kommer i framtiden. Den skulle motsvara Varubrev och rikta sig mot e-handlare. Jag bad henne ringa mig typ pronto när dom lanserar den tjänsten.
Hoppas den kommer väldigt snart!
Schenker höll väl på att utveckla någon liknande tjänst som skulle motsvara Varubrev för något år sedan, men tror att idén lades på is då jag inte hört något mer sen dess.
26 augusti, 2016 kl. 07:51 #182249DogpatchDeltagareJag pratade som sagt med DHL ang deras tjänst. Men fick inget namn på tjänsten och hittar inget via Google. Någon som vet mer om deras kommande e-handels tjänst?
29 augusti, 2016 kl. 12:58 #182272DogpatchDeltagareJag vill tipsa er alla där ute om en ny tjänst som verkar sjukt lovande.
MTD.se, morgontidningar. Dom lägger paketet i kundens brevlåda tillsammans med morgon tidningen. Dom kostar mindre än Postens varubrev och paketet är fullt spårbart.
Jag kommer hoppa på denna tjänsten direkt och se hur den är. Jag uppmanar fler av er där ute att sätta ned foten mot Posten och våga byta. MTD är relativt ny tjänst men det ser jag som en bra grej eftersom dom är måna om kunderna.Jag kommer uppdatera denna tråden vart efter jag testar MTD.
PS: MTD är även kompatibelt med Unifaun. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.