Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Postförskott, tar det längre att få betalt eller är något fel?
- Detta ämne har 28 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Jeff.
-
FörfattareInlägg
-
5 april, 2013 kl. 12:55 #162513Jimmy OstromDeltagare
Jag har haft problem med detta mycket när jag tidigare körde PF, så att dom haft driftstörningar nu kan säkert stämma men dom har enligt mig ALLTID problem med att betala ut PF till ens konto.
@Specialisterna 63057 wrote:
Har märkt av samma sak, många betalningar saknas och andra är kraftig försenade. Pratade därav med Posten idag (Fredag 5/4) Svaret är att dom har driftstörningar och har haft det sedan Februari!!!!
Inget meddelade har gått ut till oss om detta och man börjar ju undra hur många miljoner kronor som företag där ute som använder sig av Postens postförskott väntar på att få in.
Detta är för mig som använder Posten postförskott mycket skrämmande…..
6 april, 2013 kl. 08:33 #162538BertilDeltagareHar nog bara haft problem vid ett tillfälle tidigare men har å andra sidan bara skickat omkring 500 brevpostförskott under de åren jag hållit på.
Kikade på fakturan ifrån Posten Meddelande för att se om försändelsen jag inte fått betalt för finns med och det gör den.
Reagerade på att de inte längre skriver in kollinumret i specifikationen utan det står bara ”Brev med tillägg” och vikten. Jag brukar inte kolla detta så ofta så det kanske har varit så länge?Känns knasigt att de inte redovisa vilket brevpostförskott som kostar vad, är det inte fel väg att gå?
Ungefär som Telia med sina mobilabbonemang där man betalar en månadsavgift som man får ringa för men där de inte specificerar vad samtalen inom potten kostar, först när potten tagit slut börjar de redovisa samtalskostnaderna.6 april, 2013 kl. 14:46 #162549EleashDeltagareHej är en liten handlare. Skickar ca 40 postförskott per månad. Den senaste månaderna har jag haft väldiga problem att få betalt av posten för de postförskott som kunden har hämtat ut. I något fall har det tagit 3 veckor innan pluringen hamnat på kontot. Har gjort mängder av reklamationer, den äldsta är från 15/3-13 idag är det 6/4-13. Den reklamationen har posten inte ens påbörjat, trots att de skall ta upp ett ärende inom 10 dagar, samt löst inom 30 dar.
Svaret man får från deras kundtjänst är att avvakta.
Inte så lätt när man huvudsakligen importerar från annat land. D.v.s alla varor skall betalas i förskott.De där 21 tusen som posten sitter på, börjar man faktiskt sakna nu.
För övrigt kan jag säga att posten har flyttat (avdelningen som handhar reklamationer m.m.) till: INDIEN Känns ju nära!
Micael
6 april, 2013 kl. 15:55 #162550GregerADeltagareHmmm … antalet reklamationer ökade, reklamationshanteringen blev för dyr. Koncernledningen åkte på konferens för att lösa problemet. Efter tre dagar kom man fram till lösningen: – Vi outsourcar till Indien … eller hur gick det där till? 😮
Postförskott har definitivt passerat sitt bäst före datum.
6 april, 2013 kl. 16:21 #162551JoelDeltagareJag skulle inte våga erbjuda postförskott som ett betalsätt i kassan (det leder till för mycket outhämtade paket).
Men vi använder det flitigt till kunder som kontaktar oss och vill handla men inte är kreditvärdig och/eller inte har ett kreditkort. T.ex ungdomar under 18 år eller skolklasser som vill köpa ett 20-tal maskeradkläder där en ska stå på beställningen. Det fungerar bra för oss, det är väldigt få outhämtade paket / returer på dessa beställningar.
Att säga att Posten borde ta bort tjänsten är fel tycker jag, den fyller helt klart ett syfte. Men kanske inte på samma sätt som för 10 år sedan
6 april, 2013 kl. 16:39 #162552EleashDeltagarebilligaste varan i webshoppen kostar 800:-. Medelbeställningen: 2800:-
Känns som om man måste kunna erbjuda postförskott.Micael
6 april, 2013 kl. 16:42 #162553DanDeltagareVarför? Postförskott är inte säkert för kunderna.
6 april, 2013 kl. 16:47 #162554EleashDeltagareFörövrigt kan sägas att antalet reklamationer posten fått in, har ökat med 400% de senaste två månaderna.
Bara de två sista veckorna hade de fått in 400st reklamationer.Har skickat med postförskott i 10 år. Fram till dessa två senaste månaderna har jag fått reklamera 3 ggr. De senate två månaderna har jag reklamerat mer än de senaste 10 åren.
Något skumt?6 april, 2013 kl. 16:50 #162555EleashDeltagare@Dan 63109 wrote:
Varför? Postförskott är inte säkert för kunderna.
De flesta tror jag är fortfarande rädda för banköverföring och kortbetalning.
Speciellt när det gäller lite dyrare varor, från någon liten sajt.
Micael6 april, 2013 kl. 17:19 #162556 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.