Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Postförskott – Hiss eller diss

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100150
    teriff
    Deltagare

    Hejsan

    Sitter och överväger Postförskott, vi har alltid haft detta samt faktura, kort osv och alltid fått massa returer på just postförskotten.

    Hur funkar denna tjänsten för er?

    Hur det såg ut förra månaden med Postförskott
    Fick ca 13% av försäljningen i Returer
    Ca 3000kr i direkta frakt utgifter
    Samt en grymt massa tid i pack pgav dessa returer.

    Hur det ser ut denna månaden utan Postförskott
    En del kunder frågar efter det
    Försäljningen har minskat med ca 16-20%

    Är minst sagt lite nervös, vad tycker ni man ska göra / hur gör ni?

    #164299
    mephisto73
    Deltagare

    Nu hängde jag inte med i sifforna riktigt, men du uppger en försäljningsminskning, samtidigt som ni sparar pengar genom att slippa en hel del returer och medföljande administration.

    Hur ser det ut om du räknar på det? Är bortfallet i TB större än de besparingar som ni gör genom att ta bort PF?

    Ska jag råda er till något så är det att ta bort PF. Det är en föråldrad tjänst som inte tillför något till kunder som verkligen är intresserade av att handla. Visst, kunder som vill ha möjligheten att ändra sig och strunta i beställningen när de kommer på att det fattas pengar i slutet på månaden tappar man, men vill man ha dessa som kunder?

    Framhåll istället faktura som betalmetod. Liksom med PF får kunden möjlihet att klämma och känna innan man betalar, men andelen som struntar att hämta ut paketet är många gånger lägre.

    #164301
    teriff
    Deltagare

    Så nu har jag strukturerar upp det bättre
    Ärligt talat så vet jag inte om TB är större än besparingarna ännu.
    Tror nog att det är ganska jämt ut, bara att man sparar ca 1 timme om dagen när man slipper packa saker som åker tillbaka samt packa upp saker vilket är ett stort pluss.

    Helt logiskt håller jag med dig till 100% Alla som har pengar kan betala med kort & alla som vill klämma på grejorna innan kan ta faktura
    Men läste om vikten av att ha många olika sätt att ta betalt på samt att alla konkurenter har Postförskott

    #164302
    mephisto73
    Deltagare

    @teriff 65090 wrote:

    Helt logiskt håller jag med dig till 100% Alla som har pengar kan betala med kort & alla som vill klämma på grejorna innan kan ta faktura
    Men läste om Nelly och vikten av att ha många olika sätt att ta betalt på samt att alla konkurenter har Postförskott.

    I slutändan är det ju fråga om hur du värderar din tid (om du gör det själv) och om det är ”värt det”. Jag bestämde att för mig var det inte värt besväret och det höga blodtryck jag utvecklade med tiden… ;)

    #164307
    Prix
    Deltagare

    @teriff 65090 wrote:

    Så nu har jag strukturerar upp det bättre
    Ärligt talat så vet jag inte om TB är större än besparingarna ännu.
    Tror nog att det är ganska jämt ut, bara att man sparar ca 1 timme om dagen när man slipper packa saker som åker tillbaka samt packa upp saker vilket är ett stort pluss.

    Helt logiskt håller jag med dig till 100% Alla som har pengar kan betala med kort & alla som vill klämma på grejorna innan kan ta faktura
    Men läste om vikten av att ha många olika sätt att ta betalt på samt att alla konkurenter har Postförskott

    Vad gör du till de kunderna som inte hämtar ut sin PF? Faktureras dessa? Betalar dem sin faktura eller du kanske säljer den till Klarna/Svea? Täcker det kostnaderna?

    #164334
    Gillberg
    Deltagare

    Intressant tråd,
    vi har faktiskt också mycket problem med returer när det gäller postförskott ca 10% av alla som betalar med postförskott hämtar inte ut. Dock tror jag att vi skulle förlora mer om vi tog bort det eftersom alla som handlar hos oss välljer ca 15% att betala genom postförskott. Och alla som inte hämtar ut debiterar vi enligt 41 § KKL med en faktura genom klarna eftersom vi har sätt att den fakturan tas på allvar.

    #164338
    teriff
    Deltagare

    Upplevde att det var mycket bråk med dessa fakturor för ej uthämtade PF och när vi hade dessa gjorde vi faktiskt ingen koll på hur många det var som betalade.

    Är förvånad över hur många det är som har liknade problem med Postförskotten.

    #164342
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Vi har även förskottsinbetalning – ca 20% väljer det.
    Grovt uppskattat betalar 30% av de som valt det inte förskottsinbetalning – en del misstar det som postförskott.

    Vi har funderat på att plocka bort det eftersom det tar mycket tid…men många finska och norska kunder med stora ordrar väljer det. Kanske får det vara kvar som ett betalsätt som vi avtalar enskilt om med kunder som önskar det.

    Postförskott har vi aldrig haft men har hört många andra som har problem med outhämtade returer. Ett ofta förekommande problem vi upplevt med kunder som vi skickat till och som inte hämtat ut paketet är att de inte går att fakturera med Klarna.

    #164346
    Prix
    Deltagare

    @teriff 65130 wrote:

    Upplevde att det var mycket bråk med dessa fakturor för ej uthämtade PF och när vi hade dessa gjorde vi faktiskt ingen koll på hur många det var som betalade.

    Är förvånad över hur många det är som har liknade problem med Postförskotten.

    Med risk för arga kunder (eller vad man kan kalla det) så är det ju så att de gör sig skyldiga att betala den kostnaden. Har missat hämta ut paket från flera större företag på nätet och ingen kompromissar med dessa fakturor. Ibland är man kanske för rädd för att göra en kund arg och missnöjd så man biter i det sura äpplet själv, det händer mig ofta.

    #164626
    Runns.se
    Deltagare

    Stor diss på PF. Tog bort det till jul då vi hade så många ordrar som inte blev uthämtade. Aktiverade det igen i början på feb som ett test men fick plocka bort det igen. Vi hade 35% som inte hämtade ut sitt paket så det får vara borta nu :-)
    Fakturan är nu gratis så vi tar de kunder vi tappat på PF där.

    Vi har även plockat bort förskott via bankgiro då det ofta strular med att kunder inte betalar in.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.