Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Postförskott – Hiss eller diss
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av Runns.se.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2013 kl. 14:27 #100150teriffDeltagare
Hejsan
Sitter och överväger Postförskott, vi har alltid haft detta samt faktura, kort osv och alltid fått massa returer på just postförskotten.
Hur funkar denna tjänsten för er?
Hur det såg ut förra månaden med Postförskott
Fick ca 13% av försäljningen i Returer
Ca 3000kr i direkta frakt utgifter
Samt en grymt massa tid i pack pgav dessa returer.Hur det ser ut denna månaden utan Postförskott
En del kunder frågar efter det
Försäljningen har minskat med ca 16-20%Är minst sagt lite nervös, vad tycker ni man ska göra / hur gör ni?
21 maj, 2013 kl. 14:44 #164299mephisto73DeltagareNu hängde jag inte med i sifforna riktigt, men du uppger en försäljningsminskning, samtidigt som ni sparar pengar genom att slippa en hel del returer och medföljande administration.
Hur ser det ut om du räknar på det? Är bortfallet i TB större än de besparingar som ni gör genom att ta bort PF?
Ska jag råda er till något så är det att ta bort PF. Det är en föråldrad tjänst som inte tillför något till kunder som verkligen är intresserade av att handla. Visst, kunder som vill ha möjligheten att ändra sig och strunta i beställningen när de kommer på att det fattas pengar i slutet på månaden tappar man, men vill man ha dessa som kunder?
Framhåll istället faktura som betalmetod. Liksom med PF får kunden möjlihet att klämma och känna innan man betalar, men andelen som struntar att hämta ut paketet är många gånger lägre.
21 maj, 2013 kl. 14:56 #164301teriffDeltagareSå nu har jag strukturerar upp det bättre
Ärligt talat så vet jag inte om TB är större än besparingarna ännu.
Tror nog att det är ganska jämt ut, bara att man sparar ca 1 timme om dagen när man slipper packa saker som åker tillbaka samt packa upp saker vilket är ett stort pluss.Helt logiskt håller jag med dig till 100% Alla som har pengar kan betala med kort & alla som vill klämma på grejorna innan kan ta faktura
Men läste om vikten av att ha många olika sätt att ta betalt på samt att alla konkurenter har Postförskott21 maj, 2013 kl. 14:59 #164302mephisto73Deltagare@teriff 65090 wrote:
Helt logiskt håller jag med dig till 100% Alla som har pengar kan betala med kort & alla som vill klämma på grejorna innan kan ta faktura
Men läste om Nelly och vikten av att ha många olika sätt att ta betalt på samt att alla konkurenter har Postförskott.I slutändan är det ju fråga om hur du värderar din tid (om du gör det själv) och om det är ”värt det”. Jag bestämde att för mig var det inte värt besväret och det höga blodtryck jag utvecklade med tiden…
21 maj, 2013 kl. 16:20 #164307PrixDeltagare@teriff 65090 wrote:
Så nu har jag strukturerar upp det bättre
Ärligt talat så vet jag inte om TB är större än besparingarna ännu.
Tror nog att det är ganska jämt ut, bara att man sparar ca 1 timme om dagen när man slipper packa saker som åker tillbaka samt packa upp saker vilket är ett stort pluss.Helt logiskt håller jag med dig till 100% Alla som har pengar kan betala med kort & alla som vill klämma på grejorna innan kan ta faktura
Men läste om vikten av att ha många olika sätt att ta betalt på samt att alla konkurenter har PostförskottVad gör du till de kunderna som inte hämtar ut sin PF? Faktureras dessa? Betalar dem sin faktura eller du kanske säljer den till Klarna/Svea? Täcker det kostnaderna?
22 maj, 2013 kl. 06:54 #164334GillbergDeltagareIntressant tråd,
vi har faktiskt också mycket problem med returer när det gäller postförskott ca 10% av alla som betalar med postförskott hämtar inte ut. Dock tror jag att vi skulle förlora mer om vi tog bort det eftersom alla som handlar hos oss välljer ca 15% att betala genom postförskott. Och alla som inte hämtar ut debiterar vi enligt 41 § KKL med en faktura genom klarna eftersom vi har sätt att den fakturan tas på allvar.22 maj, 2013 kl. 08:53 #164338teriffDeltagareUpplevde att det var mycket bråk med dessa fakturor för ej uthämtade PF och när vi hade dessa gjorde vi faktiskt ingen koll på hur många det var som betalade.
Är förvånad över hur många det är som har liknade problem med Postförskotten.
22 maj, 2013 kl. 09:29 #164342Lilla IvyDeltagareVi har även förskottsinbetalning – ca 20% väljer det.
Grovt uppskattat betalar 30% av de som valt det inte förskottsinbetalning – en del misstar det som postförskott.Vi har funderat på att plocka bort det eftersom det tar mycket tid…men många finska och norska kunder med stora ordrar väljer det. Kanske får det vara kvar som ett betalsätt som vi avtalar enskilt om med kunder som önskar det.
Postförskott har vi aldrig haft men har hört många andra som har problem med outhämtade returer. Ett ofta förekommande problem vi upplevt med kunder som vi skickat till och som inte hämtat ut paketet är att de inte går att fakturera med Klarna.
22 maj, 2013 kl. 09:49 #164346PrixDeltagare@teriff 65130 wrote:
Upplevde att det var mycket bråk med dessa fakturor för ej uthämtade PF och när vi hade dessa gjorde vi faktiskt ingen koll på hur många det var som betalade.
Är förvånad över hur många det är som har liknade problem med Postförskotten.
Med risk för arga kunder (eller vad man kan kalla det) så är det ju så att de gör sig skyldiga att betala den kostnaden. Har missat hämta ut paket från flera större företag på nätet och ingen kompromissar med dessa fakturor. Ibland är man kanske för rädd för att göra en kund arg och missnöjd så man biter i det sura äpplet själv, det händer mig ofta.
30 maj, 2013 kl. 09:52 #164626Runns.seDeltagareStor diss på PF. Tog bort det till jul då vi hade så många ordrar som inte blev uthämtade. Aktiverade det igen i början på feb som ett test men fick plocka bort det igen. Vi hade 35% som inte hämtade ut sitt paket så det får vara borta nu
Fakturan är nu gratis så vi tar de kunder vi tappat på PF där.Vi har även plockat bort förskott via bankgiro då det ofta strular med att kunder inte betalar in.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.