Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Postförskott eller inte
- Detta ämne har 35 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
31 maj, 2012 kl. 17:18 #146737Katrin LundgrenDeltagare
Därför att du kan aldrig veta om personen har tjänat pengarna själva eller ej, och därför att de flesta handlare inte tycker om att behöva hantera arga föräldrar som vill ha pengar tillbaka och som vill anmäla en till konsumentombudsmannen, plus, tidningen osv.
Är du dessutom med i trygg e-handel och liknande organisationer så finns det med som krav hos dem.1 juni, 2012 kl. 05:11 #146758lenpDeltagareEtt sidospår här men, alla ni som säger att ni inte säljer till ngn under 18 – hur kollar ni det? För inte har ni väl personnummer som obligatoriskt fält för alla betalsätt?
1 juni, 2012 kl. 08:31 #146766c4mediaDeltagare@skinza.se 46038 wrote:
Personer under 18år men äldre än 16 år får handla för pengar som de själva tjänat ihop. Så förstår inte varför man skulle neka dem det.
Precis, det var det jag också tänkte. Jag tycker att det är viktigt att man ger kunden möjlighet att betala på det sätt dom själva vill. Dom som inte löser ut sitt PF paket, returnerar säkert varan till e-handlaren om dom tar faktura. Och då tvingas ändå e-handlaren betala frakten till kunden enligt konsumentköplagen. Det är samma typ av kunder som gör så skulle jag tro.
1 juni, 2012 kl. 08:43 #146768PalMikDeltagare@c4media 46072 wrote:
Precis, det var det jag också tänkte. Jag tycker att det är viktigt att man ger kunden möjlighet att betala på det sätt dom själva vill. Dom som inte löser ut sitt PF paket, returnerar säkert varan till e-handlaren om dom tar faktura. Och då tvingas ändå e-handlaren betala frakten till kunden enligt konsumentköplagen. Det är samma typ av kunder som gör så skulle jag tro.
Hehe, jag tror också det är lite samma typ av kunder som köper för de tror de har råd men sen visar det sig att de inte har det. Tror ändå fler betalar fakturan till slut då de trots allt inte behöver betala i kassan utan kan hämta sin vara och sen i värsta fall skjuter på fakturan. Betydligt jobbigare att aktivt skicka tillbaks och betala för det än att bara låta det ligga.
Får nog ett par samtal i månaden där kunder ringer och ber att få skjuta på en faktura för 200kr för ”det var lite mkt denna månaden” .
1 juni, 2012 kl. 08:45 #146769c4mediaDeltagare@PalMik 46074 wrote:
Hehe, jag tror också det är lite samma typ av kunder som köper för de tror de har råd men sen visar det sig att de inte har det. Tror ändå fler betalar fakturan till slut då de trots allt inte behöver betala i kassan utan kan hämta sin vara och sen i värsta fall skjuter på fakturan. Betydligt jobbigare att aktivt skicka tillbaks och betala för det än att bara låta det ligga.
Får nog ett par samtal i månaden där kunder ringer och ber att få skjuta på en faktura för 200kr för ”det var lite mkt denna månaden” .
Så är det säkert. Jo krediten gör det enklare att handla helt klart.
1 juni, 2012 kl. 09:17 #146777ParvelitoDeltagare@lenp 46063 wrote:
Ett sidospår här men, alla ni som säger att ni inte säljer till ngn under 18 – hur kollar ni det? För inte har ni väl personnummer som obligatoriskt fält för alla betalsätt?
Vid fakturabetalning så är ju personnummer obligatoriskt. Sedan kan man betala med kort eller direktbetalning från bank, och jag utgår då ifrån att de föräldrar som försett sina barn med sådant också låter dem handla saker för sina pengar. Det har hittills inte varit några problem, några försök att handla på faktura har gjorts av unga, men ett vänligt mail tillbaka om att de får be mamma eller pappa att handla istället har gett 100% konvertering.
Det största problemet är väl när barn använder sina föräldrars Traderakonto och shoppar loss, men då brukar inga pengar komma och heller inga varor skickas. Det går att reda ut med ett mail eller två.
Det jag ser som ett problem med postförskott är att processen som sådan sätter igång en massa arbete och kostnader. Varorna packas, ligger på utlämningsställe i veckor, kommer tillbaka och skall packas upp och hanteras. Kund skall kontaktas, frakt skall betalas, packmaterial går åt etc. Det behövs inte så många PF-returer för att kostnaden skall synas i resultatet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.