Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Postförskott

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94614
    Parvelito
    Deltagare

    Postförskott är guds straff för allt ont vi gjort i våra liv.

    Ingen vill egentligen hålla på med det. Det är bökigt för oss som handlare, det är bökigt för transportföretaget, det är bökigt för kunden som inför en hel butikskö skall hålla på och visa för allt och alla exakt vad paketet kostar och att man inte får handla på annat sätt. PF är ju av posten prissatt på en nivå där det är klart oattraktivt.

    Så har det varit länge.

    I mitten av 1990-talet drev jag en datorbutik i min hemstad där vi också hade en hel del E-handel (fast på den tiden hette det fortfarande postorder). Inga företag i branschen var särskilt kreditvärdiga, utan postförskott var det som gällde, och därför fick vi en dag SEKO-facket på oss, i egenskaper av kunder till Posten.

    Vi kunde nämligen få postförskott som uppgick till flera hundratusen kronor vissa dagar. Rekordet tror jag var 386.000kr en tisdag strax före jul. Kortbetalningar var inte så vanligt då, utan folk kom med en bibba tusenlappar och betalade sin dator. Alltså hade vi en väldigt massa kontanter att hantera hela tiden, och vi brukade inte ha några problem med att räkna upp beloppen om postchaufförerna ville ha på disken. Det kunde ta ett tag att räkna det där…

    Efter just den där dagen med 386.000kr så hade chauffören varit skraj för att bli rånad, fullt förståeligt, och pratat med facket. De gick på som en ångvält, men vi hade en bra person som kontaktperson på Posten som hjälpte oss att hitta en lösning där vi skaffade ett kontokort knutet till vårt konto som låg nere på Postkontoret, så fick chaufförerna åka förbi där, dra en slip, som vi sedan skrev under. Till på köpet fick vi springa på banken mycket oftare med pengar så att det skulle finnas täckning på kontot.

    Redan då kändes det som att PF var guds straff för att man inte åt upp ärtorna som barn.

    #111484
    Lastbryggan
    Deltagare

    Känns lite dumt att spinna vidare på diskussionen om postförskott då trådens ämne är direktbetalning. Men jag misstänker att någon vaken moderator kommer att dela upp den så att vi kan fortsätta den intressanta diskussionen om postförskottets vara eller icke vara i en ny tråd.

    Jag gillar postförskott! (slå mig, spotta på mig, gör vad ni vill men jag ger mig inte)
    Detta av några konkreta anledningar som jag gärna delar med mig av.

    Jag är i en bransch med mycket förutfattade meningar och att vara porrhandlare kan i mångas ögon jämnställas med att man pysslar med skumraskaffärer.

    1. Med bakgrunden att många kunder tror det om oss och branschen i allmänhet så tror jag att det finns en viss skepsis att lämna ut personnummer/kortnummer till någon man inte litar på.

    2. Man vill som ”okunnig” kund inte hamna i några register och naiva som många kunder är så tror dom att beställer de mot postförskott så är de anonyma.

    3. Man strävar ju efter att ha så få steg i kassan som möjligt för att få kunderna att klicka på ”Skicka-beställningen-knappen” så fort som möjligt och tar man bort orosmomentet med person/kortnummer så tror jag att många som aldrig hade lämnat ut denna info beställer mot pf. Hade jag då inte haft pf som alternativ så hade jag missat kunden.

    4. Vi får spårning på alla pf-försändelser då de flesta kort och faktura beställningar skickas som skrymmande brev. Återigen, i en misstrodd bransch känns det skönt att kunna mejla kunden ett kollinummer så denne slipper tro att vi i branschen blåser alla.

    5. En annan fördel är SMS-aviseringen som många kunder önskar, skrymmande brev har en tendens att ”råka komma bort” på utlämningsställena och avierna som skickas ut är små och oansenliga.

    6. Jag har fortfarande postförskott som default i kassan, just för att jag vill att så många som möjligt skall komma till avslut.

    7. Den lilla delen pf som kommer som outlösta i retur faktureras naturligtvis och jag får in tillräckligt med pengar för att täcka de kostnaderna.

    Vi har också byggt ett system för returerna som gör det mycket enkelt att bara returnera en order som outlöst i vårt system. Varor levereras in automatiskt igen och det enda vi behöver göra är plocka upp grejerna på hyllorna och fakturera kunden.

    8. Kunden betalar ju ändå porto och postförskottsavgiften så mig spelar det inte så stor roll att priset är högt

    I dagsläget har vi ungerfär llika mycket pf/kort/faktura och allt eftersom vår kunddatabas växer och kunderna litar på oss och branschen i allmänhet så går fler och fler över till kort/faktura. Men Gud väsigne postförskottet några år till.

    Jag gjorde ett seriöst försök att gå över till Schenker våren 2008 för att få spårning på allt och kunna styra om kunderna lite mer till kort/faktura. Men jag gick tillbaka till Posten efter 2 månader av olika anledningar, men den historien tar vi i en anna tråd så jag slipper gå ännu mer OT här.

    Jag åt inte heller upp ärtorna som barn men jag gillar postförskott lik förbannat.

    // Mats

    #111490
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Intressanta tankar Mats som verkligen visar vad olika det är för olika handlare. Själv åt jag ärtor som barn, gillar dem fortfarande :D

    Men jag hatar postförskott. Vi hade när vi erbjöd pf en reutrfrekvens på postförskotten på 80%. Att vi fakturerade kunderna spelade ingen roll, de betalade inte de fakturorna heller. Det enda det ledde till för oss var en himla massa administration och massor med kundförlust. Vi tog då bort postförskott och kommer aldrig att inför det igen.

    #111527
    Jimmys
    Deltagare

    Vi tog bort postförskotten från snabbkassan vid årsskiftet, nu kan endast registrerade kunder välja pf och då måste de även höra av sig för att få pf:et aktiverat på deras kundnummer. Vi ville inte ta bort det helt då vi har en del ”stammisar” som endast vill handla mot pf. På Grooming (för killar) hade vi ca: 25% av pf i retur och på Beauty (för tjejer) låg returerna på över 50%.

    #111529
    sailorcap
    Deltagare

    @escola 6945 wrote:

    Vi tog bort postförskotten från snabbkassan vid årsskiftet, nu kan endast registrerade kunder välja pf och då måste de även höra av sig för att få pf:et aktiverat på deras kundnummer. Vi ville inte ta bort det helt då vi har en del ”stammisar” som endast vill handla mot pf. På Grooming (för killar) hade vi ca: 25% av pf i retur och på Beauty (för tjejer) låg returerna på över 50%.

    Oj, det var högt.
    Det visar ju på att man inte kan lita på tjejer :D

    #111537
    Lastbryggan
    Deltagare

    @sailorcap 6947 wrote:

    Oj, det var högt.
    Det visar ju på att man inte kan lita på tjejer :D

    Faktum är att det stämmer, tjejer är överrepresenterade vad det gäller att inte hämta ut sina PF även hos oss. Även personer med invandrarbakgrund ligger över genomsnittet på att låta bli att hämta ut sina PF.
    // Mats

    #111542
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    och jag behöver väl inte säga att mina kunder är majoritet kvinnor också…

    #111543
    sailorcap
    Deltagare

    Det där är ju lite oroväckande då 85% är kvinnor som beställer från mig. Inte för att jag kör PF :) men faktura. Har fått skicka några skriftliga påminnelser om att hämta ut paket på service point innan det skickas tillbaks.

    Hur lätt är det för er att driva in avgift för ”ej uthämtade paket”?

    #111544
    Rikard
    Deltagare

    Att driva in pengar för ej uthämtade paket är det tuffaste du kan ge dig på skulle jag säga. Kunderna blir inte glada och det är ingen bra känsla hos kunden när ni skiljs åt. Försök att hitta en lösning med påminnelser istället så att kunden verkligen hämtar ut sitt paket. Ofta beror de outhämtade paketen hos oss inte på att kunden inte vill ha grejerna utan på förlorade avier, bortresta kunder, felangivna telefonnummer osv.

    #111545
    sailorcap
    Deltagare

    Rikard: Jo, jag förstår att man inte bara skickar iväg en indrivning utan vidare på en sådan avgift.

    Om det är ngn som är lite seg på att hämta ut sina saker. 90% hämtar ut inom 2 dagar, 5% inom 3-5 dagar. Sen finns dem som inte hämtar ut trots påminnelse via email, sms och brev. Då måste man ju kunna driva in pengarna. Det står tydligt i villkoren samt att jag påminner om ev. avgift om paket ej hämtas ut vid påminnelserna (sms, epost, brev)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.