Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Postens fraktkostnad äter upp vinsten
- Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av NO LINGO.
-
FörfattareInlägg
-
7 januari, 2013 kl. 08:12 #158051RikardDeltagare
Ja jo, i slutänden är det ju intäkter-kostnader som måste bli större än noll typ.
8 januari, 2013 kl. 06:18 #158092NellyPeterDeltagareDet här med fraktkostnader och hur mycket man ska ta ut från kunden är ingen enkel fråga. Jag har under flera år arbetat tillsammans med en av de vassaste forskarna inom området men jag är lika förvirrad för det.
Till syvende och sist måste du tjäna tillräckligt för att få över en slant när allt annat är betalt. Om du sedan väljer att lägga det på produktmarginalen eller som en fraktkostnad är mest en smaksak. Jag tror att man måste ta hänsyn till konkurrenssituationen inom din bransch. Samtidigt kommer det alltid att vara tufft för den ”lille” att konkurrera med de stora när det gäller pris.
9 januari, 2013 kl. 22:26 #158174connywesthDeltagareMan ska inte va aallt för rädd för att höja priset med någon procent för om man har en svag marginal som 2% netto så kan man fundera på att höja marginalen till 4% för man kan förlora rätt många order och ändå tjäna lika mycket pengar eller mer. Oräknat de fasta kostnaderna så är det ju dubbel marginal så för de som kör dropshipping och inte har några fasta kostnader kan i princip tappa hälften av alla order och ändå tjäna lika mycket pengar.
Nu haltar jämförelsen betänkligt eftersom de flesta har fasta kostnader att ta hänsyn till. Men vad jag menar är at man ska int ege sig in i priskrig för att vinna marknadsandelar för det förlorar alla på i längden, även kunderna för så småningom drar sig flera handalar ur olönsamma marknader och då får kunderna sämre utbud eller sämre service. Bättredå att det finns en mångfald av leverantörer som konkurrerar med annat än lägsta pris. Det finns massor av andra aker att konkurrera med.
Jag själv är en sån kund som inte bryr sig sig särskilt mycket om priset, men däremot är jag allergisk mot extra avgifter av alla sorter för det gör att jag aldrig kan vara säker på vad en produkt kostar i slutändan, jag blir otrygg i mitt köpbeslut och därför avstår jag hellre än hamnar i problem med säljaren. Jag är även en sån som avskyr när en säljare försöker kränga på mig mer när jag väl bestämt mig för något. När jag numer råkar ut för den typen av säljare så brukar jag backa hela beställningen för jag vet av erfarenhet att det är något fuffens med den typen av försäljningsteknik.
Bättre då med generösa villkor och lite högre pris som är ”rent” från extra avgifter och som ger mig full ångerrätt, då blir det lättare för mig som kund att ta ett köpbeslut, jag känner lättare ett förtroende för säljaren, Säljaren får helt enkelt sälja mer för att de har en enkelhet i sitt erbjudande, trots att det kostar mer än konkurenterna.
14 januari, 2013 kl. 20:15 #158344NO LINGODeltagareEfter att ha sålt mot postförskott i fem år, när vi slutade stod det för ca 10% av omsättningen, tog vi bort det förra året och INGEN har gråtit för det. Returerna pga outlösta paket har nästan helt upphört, vi har kunnat minska varulagret, kostnader för admin har gått ner, tidsbesparingen är stor osv. De kunder som avstår från att handla hos dig för att du inte har postförskott är nog försumbara och enligt min erfarenhet är också postförskottskunder tyvärr ofta kunder som kostar mer än de smakar. Du kan lugnt ta bort postförskott som betalningsmetod, ingen kommer att sakna det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.