Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten vs DHL och Schenker
- Detta ämne har 58 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av Kret.
-
FörfattareInlägg
-
13 november, 2012 kl. 12:49 #155497Thomas THLDeltagare
Det jag finner märkligt är att DHL är så kåta på att få nya utlämningsställen att de inte ställer krav på öppettider, borde ju ligga högt upp listan över krav.
Men som sagt, detta är det första problemet jag haft med DHL på ett par tusen skickade paket, i alla fall som jag känner till.
Att kunder ser Posten som en kvalitetsstämpel är väl ungefär som att folk köper Volvo för att det är svenskt.
13 november, 2012 kl. 13:11 #155499martinkilandDeltagareTycker överlag att DHL:s service till mig som företagskund är väldigt bra, vilket för oss väldigt viktigt i valet av fraktbolag.
Hos DHL kan jag alltid få prata direkt med någon på respektive terminal ang en viss sändning. När jag försökte göra detta hos Posten när vi inte fick varor i tid från en leverantör var det omöjligt. Hänvisades till att det var interna nummer och han kunde inte ge mig en adress vart terminalen låg, så vi kunde inte åka och hämta varorna ifall vi hade velat det.
Nu vet jag inte om det funkar så överallt med posten, men för oss har det varit väldigt smidigt att kunna lösa vissa ärenden direkt med personalen på terminalerna hos DHL.
13 november, 2012 kl. 13:11 #155500ParvelitoDeltagareJag gjorde en snabb koll på några orter i Sverige om hur det ser ut bland DHL:s serviceställen. Tack och lov är det inte så många som har usla öppettider, de flesta har efter omständigheterna helt OK tider. Jag förstår att man i mindre samhällen inte har öppet 8-22 alla dagar på lanthandeln, eller ens 9-20, men de flesta har öppet sju dagar i veckan och möjlighet att hämta paket i alla fall någon timme efter klockan 17 på vardagar.
13 november, 2012 kl. 13:33 #155502MrTribDeltagare@Rikard 55765 wrote:
Det finns väl iofs en hel del butiker som använder DHL och som låter dig välja ombud själv, eller? Vi hade det med DHL och kör samma med Posten nu att kunden får välja mellan 5 olika ombud att hämta paketet hos.
Tyvärr inte ”en hel del”, snarare några ytterst få som tillhandahåller det och ingen av de som jag beställt av. Tyvärr.
13 november, 2012 kl. 13:39 #155503MrTribDeltagare@Parvelito 55772 wrote:
Jag gjorde en snabb koll på några orter i Sverige om hur det ser ut bland DHL:s serviceställen. Tack och lov är det inte så många som har usla öppettider, de flesta har efter omständigheterna helt OK tider. Jag förstår att man i mindre samhällen inte har öppet 8-22 alla dagar på lanthandeln, eller ens 9-20, men de flesta har öppet sju dagar i veckan och möjlighet att hämta paket i alla fall någon timme efter klockan 17 på vardagar.
Det är skönt att det inte är så många som har samma problem som jag har, för mig hade kl 18 (eller 19 som Postens ombud har i mitt fall) varit skillnaden på att jag varit nöjd till att jag inte kan använda mig av shopar med DHL.
I-landsproblem och allt det där, men jag hade det mycket bättre för 10+ år sedan och det är inte rätt utveckling :confused:
13 november, 2012 kl. 14:47 #155508bslaskDeltagare@Joel 55768 wrote:
Postens Dito torde vara Pacsoft Online (och inte Skicka lätt, som egentligen är en tjänst för privatpersoner – som legat nere väldigt mycket senaste tiden). Mig veterligen har Pacsoft ingen sämre upptid än Dhlmultishipping.
My bad! har väl inte följt den tråden så noggrant då jag inte skickar med Posten,
men trots att den då ’egentligen’ endast är till för privatpersoner så verkar den drabba många e-handlare? Kan man inte hantera samtliga Postens produkter via Pacsoft, det är väl märkligt?13 november, 2012 kl. 15:14 #155509RikardDeltagare@MrTrib 55774 wrote:
Tyvärr inte ”en hel del”, snarare några ytterst få som tillhandahåller det och ingen av de som jag beställt av. Tyvärr.
Aha, du handlar i fel butiker
18 juli, 2014 kl. 10:37 #175515ppcDeltagareAtt arbeta med posten är absolut en kvalitetsstämpel. För de som bor i Storstäderna spelar det nog mindre roll, men i vårat långa land med mycket ytor och folk som bor på vischan så är det ingen annan transportör som klarar det posten gör lika bra som posten, sett till helheten.
Bojkottar ingen handlare för att de jobbar med någon annan transportör – men bor ju själv i en storstad…
24 juli, 2014 kl. 12:46 #175585KretDeltagareJag bor på landsbygden och föredrar DHL. Både som företagspaket och privat. Oftast tar det bara en dag innan jag får mina varor.
Posten använder jag enbart mypack. Företagspaket tar alltid minst 3 dagar om jag inte vill åka 5 mil enkel resa till närmsta företagscenter (vilket posten tycker jag ska göra.) 1 km bort så hade jag fått det på 1 dag.
Schenker undviker jag till varje pris. Både företag och privat. Tar minst en vecka och oftast får jag strula med dom.
Väntar just nu på besked på vart den senaste sändningen är. Kom till deras terminal i måndags, utkörningsdag igår. Men inget paket. Bara fraktsedeln kom fram.
Samma leverans hade jag flera kollin som hämtades upp förra veckan, kom till rätt terminal förra torsdagen och levererades igår. Innehöll faktura på 10 dagar som går ut idag. (Det försvunna kolit var samma beställning som blev restad, så en faktura där också. )
Tyvärr är det ofta samma strul med schenker. (Åkte 20 mil enkel resa för att hämta brådskande paket på terminalen som dom inte fick plats i bilen med under en vecka innan midsommar. ) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.