Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten vs DHL och Schenker
- Detta ämne har 58 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av Kret.
-
FörfattareInlägg
-
12 november, 2012 kl. 22:10 #155450martinkilandDeltagare
Har fått en offert från Posten och är lite sugen på att testa dom (Vi kör DHL nu). Så jag tänkte jag kan passa på att kolla några saker med er här ang Posten:
– Kan kunder lämna in returer på ombuden som sedan körs ut till oss på företaget?
– Om man vill skicka med Posten utanför Sverige, Danmark, Finnland eller Norge – hur funkar det?Någon som har erfarenhet av detta?
12 november, 2012 kl. 22:23 #155452DanDeltagare1. Ja, med mypack return, kostar som vanligt mypack men körs ut
2. Allt utom norge i exakt samma flöde. Skitsmidigt. Norge är meckigare och ska gå på egen pall med fakturor, tarickkoder osv.12 november, 2012 kl. 23:06 #155456prylsjukDeltagareJag kan bara instämma med tidigare kommentarer om Posten och speciellt den där ”Du var inte anträffbar…..”. Skulle ta emot paket i fredags och efter lunchen 12-13 så kommer jag tillbaka och tittar i brevlådan, vad finns där om inte en liten avi från Posten!? Jo visst. Det stod inte vart jag kunde hämta paketen så jag ringer upp och får då som svar att det inte är paket, utan en pall och att det finns vid Tomteboda. Så antingen får jag åka dit själv, på något vis.. blir spännande då man inte har bil eller körkort. Eller så får jag punga upp 700 kr för en utkörning. Nej, tack vet jag DHL som man bara bokar in en dag som man vet att man är hemma på, så kör dom ut utan några extra kostnader.
13 november, 2012 kl. 05:48 #155460nmnDeltagare@prylsjuk 55725 wrote:
utan en pall och att det finns vid Tomteboda. Så antingen får jag åka dit själv, på något vis.. blir spännande då man inte har bil eller körkort. Eller så får jag punga upp 700 kr för en utkörning. Nej, tack vet jag DHL som man bara bokar in en dag som man vet att man är hemma på, så kör dom ut utan några extra kostnader.
700:- för en utkörning? Det är mer än vad det kostar med DHL att skicka en pall genom halva landet.
Hur hämtar man en pall med en personbil? Ring en budfirma och be dem hämta pallen åt dig. Jag har låtit bud hämta hos DSV när de envisades med att gods som kom in ena dagen inte skulle köras ut förän nästa trots att terminalen är bara några kvarter bort.
13 november, 2012 kl. 07:15 #155465Thomas THLDeltagareIB Transport ligger i Västerås (centralt om jag förstår det rätt) så visst finns det andra.
Fick ett svar nu:
Hej Thomas
Tack för ditt mejl.
Det är klart att vi ställer vissa krav på våra ombud, men öppettiderna är inte ett utav dom.
Vill nog ha ett bättre svar än så.
Fick ett svar på frågan om jag fick se avtalet, vilket inte bör vara några hemligheter:
Nej, de avtalen är mellan våra ombud och DHL.
13 november, 2012 kl. 10:14 #155481MrTribDeltagare@Thomas THL 55639 wrote:
Jag har länge talat mig varm om DHL men idag kom en besvikelse, se konversation nedan.
Jag har skickat ett takräcke till en privatkund med DHL ServicePoint.Hade precis fått skäll och kanske inte skrev det vänligaste mejlet till DHL tyvärr.
Jag:
Hur kan ni låta IB Transport vara en ServicePoint med dessa usla öppettider? Mina kunder jobbar på dagarna!!Riktigt jäkla uselt, jag förstår att de är förbannade!
Öppettider:
Måndag 11:00 – – 16:00
Tisdag 11:00 – – 16:00
Onsdag 11:00 – – 16:00
Torsdag 11:00 – – 16:00
Fredag 11:00 – – 16:00
Lördag – –
Söndag –DHL Kundservice:
Hej ThomasTack för ditt mejl.
Beklagar att ni känner så.
Vi kan dessvärre inte styra våra ombuds öppettider utan rekommenderar er att välja ett annat ombud i fortsättningen.
Jag:
Skojar du med mig?Ska jag behöva sitta och gå igenom alla sändningar som jag skickar med er för att se så att de har bättre öppettider än vardagar 11-16?
Hela idén med ServicePoint är väl att det är till privatpersoner som jobbar på dagarna och vill hämta ut paketet när det passar dem?Öppet 11-16 vardagar, har du möjlighet att hämta ut ett paket dessa tider eller jobbar du då?
Har ni inga krav på öppettider på ombuden?Ser fram emot ett svar.
DHL:
Hej ThomasTack för ditt mejl.
Som jag nämnde tidigare så kan vi inte styra våra ombuds öppettider.
IB Transport är dessutom ett åkeri och har dessa öppettider.
Detta ligger ju inte DHL i fatet direkt.Har skickat ett nytt mejl där jag vill ha ett svar på vilka krav de har på ombuden.
Jag har haft samma problem med DHL, som privatperson i det fallet. Mitt ombud i centrala Stockholm ligger för det första längre hemifrån än två andra DHL-ombud, båda 7/11 med mycket bra öppettider sena kvällar och helger. Men det ombud jag har förvalt har öppet 10-17 mån-tors och 10-16 på fredagar, stängt helger. I normala fall har jag svårt att komma hem innan 17. Dessutom har jag vid två tillfällen kommit till butiken har den varit stängd trots att klockan inte varit över 16 en fredag. Den här resebyrån/tvätteriet/kopieringsservicen etc. är inte att lita på, minst sagt.
Jag ringde därför DHL förra veckan och kom i kontakt med det största spån till kundservicemänniska jag någonsin pratat med. När han efter en del diskussion hånskrattande säger att de minsann inte kan bestämma ombudets öppettider och jag dessutom får skylla mig själv att jag som kund inte valt ett annat utlämningsställe. Jag frågade jag om han var allvarlig, varpå han la på i örat med orden ”det här var inget trevligt samtal”. Jag ringde tillbaks, och hamnade hos samma person. Då var jag inte trevlig, det medges, och får samma behandling igen.
En gång till, till en något bättre person som i alla fall tog mitt klagomål och en timme senare ringde kundservicechefen upp och berättade att de skulle ta tag i problemet (både ombudet och deras medarbetare). Den ansvarige för ombudet skulle försöka få dem att ha mer öppet, så förmodligen kommer inget att hända.
Men så länge detta utlämningsställe finns kvar kan jag inte handla i en butik som endast har DHL, jag vet aldrig om jag hinner hämta ut mitt paket. Och jag gissar att jag inte är ensam om det.
13 november, 2012 kl. 10:38 #155484JoelDeltagare@MrTrib 55752 wrote:
Jag har haft samma problem med DHL, som privatperson i det fallet. Mitt ombud i centrala Stockholm ligger för det första längre hemifrån än två andra DHL-ombud, båda 7/11 med mycket bra öppettider sena kvällar och helger. Men det ombud jag har förvalt har öppet 10-17 mån-tors och 10-16 på fredagar, stängt helger. I normala fall har jag svårt att komma hem innan 17. Dessutom har jag vid två tillfällen kommit till butiken har den varit stängd trots att klockan inte varit över 16 en fredag. Den här resebyrån/tvätteriet/kopieringsservicen etc. är inte att lita på, minst sagt.
Tänk då hur det var på gamla Postens tid med Postkontor som hade öppet 08-16 mån-fre och hade man tur kunde de ha öppet en kortare tid på lördagar. Inte ovanligt var det en bit till närmaste Postkontor också. Några andra konkurrenter att skicka med fanns inte.
13 november, 2012 kl. 12:00 #155493RikardDeltagare@MrTrib 55752 wrote:
Men så länge detta utlämningsställe finns kvar kan jag inte handla i en butik som endast har DHL, jag vet aldrig om jag hinner hämta ut mitt paket. Och jag gissar att jag inte är ensam om det.
Det finns väl iofs en hel del butiker som använder DHL och som låter dig välja ombud själv, eller? Vi hade det med DHL och kör samma med Posten nu att kunden får välja mellan 5 olika ombud att hämta paketet hos.
13 november, 2012 kl. 12:00 #155494bslaskDeltagareKom på ett + och ett minus till för DHL
+ Har faktiskt aldrig varit med om att Multishipping ska ha varit ’nere’ eller strulat, på samma sätt som det finns en rejäl tråd här på forumet om Postens dito
– Det finns ett par DHL-ombud som jag ser regelbundet slarvar/missköter scaningen vid utlämning av paket. Så man inte ser om kunden hämtat eller om det har missats att scanna. Det problemet kanske inte blir lika aktuellt när nu DHL börjar skicka påminnelser till alla kunder som ej hämtar ut paket kostnadsfritt. (Tidigare har jag manuellt bevakat och mailat påminnelser till de som ej hämtat ut)
13 november, 2012 kl. 12:27 #155496JoelDeltagare@bslask 55766 wrote:
Kom på ett + och ett minus till för DHL
+ Har faktiskt aldrig varit med om att Multishipping ska ha varit ’nere’ eller strulat, på samma sätt som det finns en rejäl tråd här på forumet om Postens dito
Postens Dito torde vara Pacsoft Online (och inte Skicka lätt, som egentligen är en tjänst för privatpersoner – som legat nere väldigt mycket senaste tiden). Mig veterligen har Pacsoft ingen sämre upptid än Dhlmultishipping.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.