Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten vs DHL och Schenker
- Detta ämne har 58 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av Kret.
-
FörfattareInlägg
-
12 november, 2012 kl. 10:44 #154863Thomas THLDeltagare
Jag har länge talat mig varm om DHL men idag kom en besvikelse, se konversation nedan.
Jag har skickat ett takräcke till en privatkund med DHL ServicePoint.Hade precis fått skäll och kanske inte skrev det vänligaste mejlet till DHL tyvärr.
Jag:
Hur kan ni låta IB Transport vara en ServicePoint med dessa usla öppettider? Mina kunder jobbar på dagarna!!Riktigt jäkla uselt, jag förstår att de är förbannade!
Öppettider:
Måndag 11:00 – – 16:00
Tisdag 11:00 – – 16:00
Onsdag 11:00 – – 16:00
Torsdag 11:00 – – 16:00
Fredag 11:00 – – 16:00
Lördag – –
Söndag –DHL Kundservice:
Hej ThomasTack för ditt mejl.
Beklagar att ni känner så.
Vi kan dessvärre inte styra våra ombuds öppettider utan rekommenderar er att välja ett annat ombud i fortsättningen.
Jag:
Skojar du med mig?Ska jag behöva sitta och gå igenom alla sändningar som jag skickar med er för att se så att de har bättre öppettider än vardagar 11-16?
Hela idén med ServicePoint är väl att det är till privatpersoner som jobbar på dagarna och vill hämta ut paketet när det passar dem?Öppet 11-16 vardagar, har du möjlighet att hämta ut ett paket dessa tider eller jobbar du då?
Har ni inga krav på öppettider på ombuden?Ser fram emot ett svar.
DHL:
Hej ThomasTack för ditt mejl.
Som jag nämnde tidigare så kan vi inte styra våra ombuds öppettider.
IB Transport är dessutom ett åkeri och har dessa öppettider.
Detta ligger ju inte DHL i fatet direkt.Har skickat ett nytt mejl där jag vill ha ett svar på vilka krav de har på ombuden.
12 november, 2012 kl. 10:47 #154833bslaskDeltagareOj vad mycket kritik av DHL och mycket glorifierande av Posten, kanske befogat, jag vet inte.
Jag kan säga att som handlare har jag nu i drygt 2år använt DHL:
+ Gratis upphämtning
+ Hämtar och lämnar paket och pall i mitt gårds-skjul med kodlås utan strul. Detta finns inte på kartan att varken Posten eller Schenker löser i praktiken trots påskrivna avtal om leverans utan kvittens. Det blir alltid strul!
+ Billigt via pluskontot
+ 3 skadade/saknade sändning på ett par tusen paket, och dessa har alltid ersatts direkt utan problem.
+ Snabba leveranser (over night) till uppskattningsvis 90-95% av våra kunder, och då har vi en stor del i Norrland.
– Skulle väl i så fall vara om jag har missat buissnes för att folk inte vill handla hos mig pga av att jag använder DHLSom privatperson och e-handelskund:
Så har jag väl aldrig blivit så förbannad som när man hittar en avi i brevlådan från Posten där det står att
dom varit förbi men ingen var hemma – varsegod och hämta på närmast Utlämningsställe/terminal dagen efter. (När man givetvis garanterat varit hemma vid den tidpunkten!)Utöver det har jag endast positiva erfarenheter när jag själv handlat och lägger inget värde i vilken transportör som kör godset. Bor i centrala Karlstad och har 150-200m till samtliga 3s utlämningsställen. (Postens stänger 20.00, Schenker och DHL stänger 22.00)
Så nej, ser inte Posten som en kvalitetsstämpel som privatperson.
12 november, 2012 kl. 10:49 #154834bslaskDeltagare@Thomas THL 55639 wrote:
Detta ligger ju inte DHL i fatet direkt.
Har skickat ett nytt mejl där jag vill ha ett svar på vilka krav de har på ombuden.
oj, jag förstår verkligen att du blir förbannad, du har nog fått ett riktigt klapp-trä till supportkontakt, det utlämningsstället kan man ju bara hoppas att man själv inte råkar utför!! Ser fram emot uppföljningen!
12 november, 2012 kl. 10:56 #155370ParvelitoDeltagare@Thomas THL 55639 wrote:
Öppettider:
Måndag 11:00 – – 16:00
Tisdag 11:00 – – 16:00
Onsdag 11:00 – – 16:00
Torsdag 11:00 – – 16:00
Fredag 11:00 – – 16:00
Lördag – –
Söndag –Oj, trodde inte sådant här fanns i ombudsnätet annat än om det verkligen inte finns möjlighet att få andra ombud på orten.
Åkerier är inga bra utlämningsställen, och det borde DHL också förstå!
12 november, 2012 kl. 10:59 #155371Thomas THLDeltagareIB Transport ligger i Västerås (centralt om jag förstår det rätt) så visst finns det andra.
Fick ett svar nu:
Hej Thomas
Tack för ditt mejl.
Det är klart att vi ställer vissa krav på våra ombud, men öppettiderna är inte ett utav dom.
Vill nog ha ett bättre svar än så.
12 november, 2012 kl. 11:20 #155375ParvelitoDeltagareJa, 25 timmar i veckan är lite klent. Jag tycker nog man kan ställa krav på att de skall ha öppet minst 40 timmar i veckan varav minst 10 timmar utanför normal kontorstid (M-F 8-17).
12 november, 2012 kl. 11:42 #155377fotofyndetDeltagare@bslask 55640 wrote:
Som privatperson och e-handelskund:
Så har jag väl aldrig blivit så förbannad som när man hittar en avi i brevlådan från Posten där det står att
dom varit förbi men ingen var hemma – varsegod och hämta på närmast Utlämningsställe/terminal dagen efter. (När man givetvis garanterat varit hemma vid den tidpunkten!)Det där händer oss också titt som tätt. Jag har under det senaste året fått tre paket med Posten som varit rejält skadade, ett till företaget och två till sambon privat. SAMTLIGA tre har aviserats pga att vi inte varit anträffbara, trots att vi har kontoret i huset och jobbar hemma. Det känns som om det är väldigt lätt för chauffören att komma undan lite skäll för ett skadat paket genom att avisera istället.
12 november, 2012 kl. 11:56 #155381TianDeltagareJag ser nog tyvärr och tråkigt nog inte Posten som en kvalitetsstämpel nuförtiden.
Alltför många i brevlådan av ”Vi har sökt dig och försökt leverera paket – nu finns det att hämta på posten Företagscenter” (15km bort)
Jag har iNTE varit borta!!..
Samt alltför många fördyrande och förkrångligande omständigheter, och faillerande av webtjänster under alltför många gånger och i för stort tidsperspektiv.Vad jag tror Posten är för kunder är en logotyp man känner igen och därmed ser en trygghet i och uppskattar. Gammal har funnits längst, men är ingalunda ”bäst”.
Jag anar att kunder ( och jag ) ändå uppskattar och föredrar möjlighene ( läs chansen?) att få leveransen direkt i brevlådan, eller på et utlämningsställe/servicedisk där man ändå handlar/åker förbi till vardags och alltså känner igen logotypen på.
Skulle Posten ändra namn och byta logotyp tror jag inte de skulle ha en chans mot övriga fraktbolag som finns idag, och det i direkt anknytning till deras förändrade”service”nivå.
12 november, 2012 kl. 12:52 #155386bloggusDeltagare@Thomas THL 55644 wrote:
IB Transport ligger i Västerås (centralt om jag förstår det rätt) så visst finns det andra.
Tyvärr är en del åkerier som kör ut paket lokalt för DHL även servicepoints. Jag har frågan om man kan spärra av dessa ombud men det går inte. Jag brukar sortera bort de i multishipping. Ja, det är störigt.
Det tar 2-3 dagar, men ring DHL och be de styra om ett till annat ombud. Det kostar inget!
12 november, 2012 kl. 12:55 #155387bloggusDeltagare@bslask 55640 wrote:
Så har jag väl aldrig blivit så förbannad som när man hittar en avi i brevlådan från Posten där det står att
dom varit förbi men ingen var hemma – varsegod och hämta på närmast Utlämningsställe/terminal dagen efter. (När man givetvis garanterat varit hemma vid den tidpunkten!)Som företagskund, så händer det ganska ofta med alla speditörer, så fort det är någon vikarie eller liknande. I vissa fall får man inget i brevlådan men trackingen säger att de var här och ingen var här … yeee right. Oftast för att de har för mycket och struntar i vissa utkörningar eller så är det lata vikarier.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.