Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten vs DHL och Schenker
- Detta ämne har 58 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av Kret.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2012 kl. 11:56 #155306bloggusDeltagare
@Joel 55530 wrote:
Jag vet att bl.a Mats på Lastbryggan provade att skicka sina DVD-filmer med spårbart servicepoint/Schenker Privpak ett tag och många kunder blev sura som tidigare vant sig med att få filmerna direkt hem i brevlådan, nu måste åka till ett ombud för att hämta ut dem.
Säkert, speciellt för de som är vana att få hem det. Dock finns nog en annan sida till varubrev i Mats situation, att det finns nog kund, gissar jag, som inte vill ha hem det i brevlådan. Kan vara på grund av barn som kan öppna brevet, att man bor hemma och vill inte att föräldrarna öppnar brevet eller andra orsaker varför man inte vill att det skall komma hem.
Tror det viktigaste är att informera kunden innan köpet hur det levereras.
Det som jag finner märkligt är att det finns enormt många shoppar som skickar med varubrev, men aldrig uppger det på sin hemsida. Det står typ bara att frakten med Posten kostar XX kr och inget annat. Tror att dessa är ju en aning att få en del kunder ”som inte fått sina paket” och just därför hellre inte presenterar fraktsättet.
10 november, 2012 kl. 12:04 #155307bloggusDeltagare@Hensh 55535 wrote:
Ni som använder DHL blir ni ofta bemötta av kunder som klagar?
Min lilla erfarenhet från kunder, på kanske 4000 paket per år, är 0%.
Dock säger det inget, då kunder kan vara irriterade och inte säger något. Samma sak gäller för Posten, DHL, Schenker. Jag tror att irritation uppstår för det mesta på utlämningsställen och inte på själva leveranser. Till min småstad är det aldrig problem med DHL när jag får mina försändelser från olika butiker, men med Posten är det strul i ca. 20% av fallen. Det beror dock på Hemköp där man har felutlämning, ej registrerade paket vid ankomst, man hittar inte paketen …. jag blir bara så trött på personalen där ibland. Nu har de bytt ägare så jag hoppas man styr upp detta.
Finns väl positiva saker med DHL somjag ser det. Man ökar ju utlämningsställen överallt och gradvis. Returer fungerar tydligen bra med ServicePoint Retur. Kunder kan få sina paket omdirigerade till andra utlämningsställen gratis om de plötligt varit tvungna att åka bort.
Har sagt det innnan; Posten vinner i mina ögon endast på leveranstiden till landsbygden och att de har fler utlämningsställen i glesbygden, speciellt uppåt landet.
Dock har jag sett exempel där DHL har utlämningsställen och inte Posten på landsbygden – oftast till min förvåning.
10 november, 2012 kl. 12:31 #155308Henrik pa Smozle ABDeltagareVi har kört med Posten och Schenker Privpak parallellt i ca 2 år. Vi kan hålla avsevärt lägre priser för Schenkerleveranser (på försändelser som väger 500g+) och Schenker har alltid spårning, dock ca en dags längre leveranstid. Det är i nuläget ganska 50/50 med vad kunderna väljer. Vissa kunder väljer Posten även på de riktigt stora paketen, där de får betala någon hundralapp extra i frakt rakt av.
När posten väl super bort paket blir folk ganska upprörda när det inte finns tracking (vi skriver det dock tydligt…). Tror många enskilda individer har egna personliga meningar rörande fraktbolagen, det är viktigt att informera kunden om man gör ändringar.
Själv tycker jag posten är riktigt trötta, skulle bara välja dem som fraktsätt om jag inte kunde vänta en extra dag eller flyttade till Karesuando.
Schenker klantar sig med jämna mellanrum och vimsar bort hela försändelser om ca 30 kollin. Man blir ju helt galen när det händer, men hittills har det alltid löst sig och vi får kompensation.
Tror generellt mixen Posten+Schenker är rätt så bra. Så klart dåligt för företaget att splitta volymerna på två, men kundnöjdheten överväger, tycker jag.
10 november, 2012 kl. 12:51 #155311HenshDeltagareBloggus, tack för svar!
Har du någon aning om hur snabba DHL är – mellan 1 – 3 dagar leverans, eller mer?
10 november, 2012 kl. 13:00 #155312lappenDeltagareJag bor ganska centralt i Stockholm och jag har ändå nästan 10km till närmsta DHL ombud. Schenker cirka 500 meter och Posten 200 meter. Om jag går in i en butik och bara ser en DHL stämpel så går jag direkt bort från den butiken oavsett om de erbjuder andra fraktalternativ också. Jag tycker bara DHL osar av låg kvalité för en butik.. Jag vet inte varför men det bara är så för mig. Om det är en internationell butik som däremot erbjuder DHL Express så blir jag bara glad. Men DHL inrikes i Sverige, nej tack.
Jag betalar dessutom några tior extra om jag får Posten istället för Schenker, jag har alltid tyckt Posten är smidigare, jag vet inte varför egentligen. Men om en butik bara har Schenker kan de gå an men det beror på om butiken har något andra butiker inte har.
10 november, 2012 kl. 15:05 #155318bloggusDeltagare@lappen 55547 wrote:
Jag bor ganska centralt i Stockholm och jag har ändå nästan 10km till närmsta DHL ombud. Schenker cirka 500 meter och Posten 200 meter.
Skulle gärna vilja veta ditt postnummer och vad du anser är centralt i Stockholm? Jag har tyvärr svårt att tro att du har 10km om du bor centralt.
Om man verkligen pratar centralt i Stockholm så snubblar man nästan på alla ServicPoints, som ligger överallt, nästan för nära varandra. Man kan ju prata om DHLs svaga punkter, men storstäderna, i synnerhet centrala Stockholm, är inte en av de.
10 november, 2012 kl. 15:17 #155319ParvelitoDeltagare@lappen 55547 wrote:
Jag bor ganska centralt i Stockholm och jag har ändå nästan 10km till närmsta DHL ombud.
Jag är också väldigt intresserad av hur centralt i Stockholm man kan bo och ändå ha 10km till närmaste ombud.
10 november, 2012 kl. 16:09 #155320HenshDeltagareJag bor i en liten stad med cirka 20 000 människor. Inom mitt postnr har jag cirka 1 km till 3 DHL-ombud.
Samt, skulle du inte handla av mig på grund utav att jag har DHL som fraktbolag? Oavsett pris på produkten?
@lappen 55547 wrote:
Jag bor ganska centralt i Stockholm och jag har ändå nästan 10km till närmsta DHL ombud. Schenker cirka 500 meter och Posten 200 meter. Om jag går in i en butik och bara ser en DHL stämpel så går jag direkt bort från den butiken oavsett om de erbjuder andra fraktalternativ också. Jag tycker bara DHL osar av låg kvalité för en butik.. Jag vet inte varför men det bara är så för mig. Om det är en internationell butik som däremot erbjuder DHL Express så blir jag bara glad. Men DHL inrikes i Sverige, nej tack.
Jag betalar dessutom några tior extra om jag får Posten istället för Schenker, jag har alltid tyckt Posten är smidigare, jag vet inte varför egentligen. Men om en butik bara har Schenker kan de gå an men det beror på om butiken har något andra butiker inte har.
10 november, 2012 kl. 20:31 #155324QarillionDeltagareVi får ytterst lite klagomål på att vi levererar med dhl faktiskt. Vi skickar runt 6000 kolli per år och har väldigt lite borttappade paket i förhållande till mängden paket.
Folk som är så super anti DHL kanske inte har testat dom på några år heller och gammalt groll kanske fortfarande pyr?
Jag skulle utan problem kunna rekommendera DHL som det är idag.
Enligt Schenker säljaren som var hos oss så har Schenker 1600 utlämningsställen, Posten 1300 och DHL 1100.
10 november, 2012 kl. 20:43 #155326jpetterssonDeltagareVi skickar primärt med DHL och med Posten i undantagsfall (kanske under 3% och då främst som brev) under de 3år vi har varit aktiva. Vi har haft mycket få klagomål eller problem med DHL, tvärtom så får vi ofta beröm för snabb leverans.
Så, det är tydligen inte alla därute som har dåliga erfarenheter av DHL.
//jesper
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.