Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten vs DHL och Schenker
- Detta ämne har 58 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av Kret.
-
FörfattareInlägg
-
9 november, 2012 kl. 22:46 #155293bloggusDeltagare
Bryr sig kunderna om man skickar
– spårbart med DHL eller … ej spårbara varubrev?
Problemet är egentligen att om man har kunder som vant sig att de får en spårningslänk med DHL och plötligt skickas det utan något spårning så är de inte glada heller. Doch kostar ju MyPack oftast för mycket och det vill inte kunderna betala för.
9 november, 2012 kl. 22:50 #155294QarillionDeltagareJag skulle tro att våra fraktkostnader skulle drygt dubbleras med posten tyvärr och det skulle inte vara hanterbart.
Tills posten kan hantera paket som är 1,5m långa till en vettig peng och även paket som väger 15-18kg till en vettig peng så är vi tyvärr tvugna att anlita DHL/Schenker.
Jag hade nog gärna använt posten också, men priserna får nog styra här tyvärr
10 november, 2012 kl. 00:44 #155296JoelDeltagare@bloggus 55527 wrote:
Bryr sig kunderna om man skickar
– spårbart med DHL eller … ej spårbara varubrev?
Problemet är egentligen att om man har kunder som vant sig att de får en spårningslänk med DHL och plötligt skickas det utan något spårning så är de inte glada heller. Doch kostar ju MyPack oftast för mycket och det vill inte kunderna betala för.
Problemet är inte att det inte är spårbart, problemet är att när det väl försvinner, så är det inte spårbart. Är du en vettig handlare så ersätter du kunden med en ny (spårbar) försändelse. Av min erfarenhet så händer det väääldigt sällan dock.
Annars är varubrev (och brev) en bättre tjänst än både Posten MyPack, DHL Servicepoint och Schenker Privpak. Varför? Jo, för att kunden kan få försändelsen hemkörd hela vägen till dörren och ner i brevlådan (om den får plats).
Jag vet att bl.a Mats på Lastbryggan provade att skicka sina DVD-filmer med spårbart servicepoint/Schenker Privpak ett tag och många kunder blev sura som tidigare vant sig med att få filmerna direkt hem i brevlådan, nu måste åka till ett ombud för att hämta ut dem.
10 november, 2012 kl. 00:45 #155297JoelDeltagare@Qarillion 55528 wrote:
Jag skulle tro att våra fraktkostnader skulle drygt dubbleras med posten tyvärr och det skulle inte vara hanterbart.
Tills posten kan hantera paket som är 1,5m långa till en vettig peng och även paket som väger 15-18kg till en vettig peng så är vi tyvärr tvugna att anlita DHL/Schenker.
Jag hade nog gärna använt posten också, men priserna får nog styra här tyvärr
Nu har jag ingen erfarenhet vad gäller att skicka +150 cm långa varor, men har du provat att ge Posten en chans? Att be om en vettig offert? De kommer antagligen inte kunna matcha dina priser hos DHL men ett par kronor över kan det ju vara värt att betala om du får en bättre tjänst (och därmed antagligen fler och nöjdare kunder)
10 november, 2012 kl. 02:07 #155298LastbrygganDeltagareJag vet att bl.a Mats på Lastbryggan provade att skicka sina DVD-filmer med spårbart servicepoint/Schenker Privpak ett tag och många kunder blev sura som tidigare vant sig med att få filmerna direkt hem i brevlådan, nu måste åka till ett ombud för att hämta ut dem.
Det var några år sedan innan varubrevets intåg i Sverige och vi skickade bl.a. DVD som vanliga brev. Mycket strul med försvunna skrymmande brev gjorde att valet föll på Schenkers PrivPak. Och mycket riktigt som Joel skrev så blev det ett jäkla liv på i synnerhet DVD-kunderna som var vana att få sina filmer direkt i brevlådan.
3 månader senare kunde vi konstatera att alldeles för många kunder hade riktigt negativa synpunkter om Schenker i allmänhet och dessa synpunkter samlades in via en undersökning i samband med bytet.
Returerna var också en bidragande orsak till att vi bytte tillbaka. Det var problem flera gånger i veckan med Schenkers returer och returer försvann och vissa av våra returer skickades till andra e-handlare i samma utsträckning som vi fick returer som skulle till andra o.s.v.
Med bakgrund av vår kundenkät och returhanteringen bytte vi tillbaka igen och snickrade bl.a. ihop en undersida där vi berättade att vi hade förbättrat leveranserna och beskrev postens tjänster. URL’en till denna undersidan mejlades ut ihop med orderbekräftelsen.
10 november, 2012 kl. 08:23 #155300QarillionDeltagare@Joel 55531 wrote:
Nu har jag ingen erfarenhet vad gäller att skicka +150 cm långa varor, men har du provat att ge Posten en chans? Att be om en vettig offert? De kommer antagligen inte kunna matcha dina priser hos DHL men ett par kronor över kan det ju vara värt att betala om du får en bättre tjänst (och därmed antagligen fler och nöjdare kunder)
Har fått offert ifrån posten och den ligger ungefär 3ggr fraktkostnaden hos DHL/Schenker på den typen av paket.
Jag skulle tro att vi ökar våra fraktkostnader med runt 200-250tkr om vi skulle ta posten istället idag.. Tror tyvärr inte kunderna vill vara med och betala detta
Schenker gav offert förra veckan och dom har viktbaserad frakt vilket kan vara bra för någon som oss som har en snittvikt på runt 8-13kg på våra paket.
Posten tar ju volymvikt och det gynnar tyvärr inte oss
10 november, 2012 kl. 08:58 #155301HenshDeltagareNi som använder DHL blir ni ofta bemötta av kunder som klagar?
Visst, Posten har kvalitéstämpel över sig, men hur illa är DHL egentligen?
Vi kommer köra DHL via Pluskontot. Efter ha läst delar av denna tråd börjar jag känna att jag kanske byta fraktbolag.
Många stora handlare, t.ex. Sportamore, Mediamarkt, Zoovillage etc. kör antingen med Schenker eller DHL. Varför klagar inte deras kunder över deras val av fraktbolag?
10 november, 2012 kl. 09:08 #155302ParvelitoDeltagareJag har kört DHL i fyra år, och jag tycker det fungerar bra. Men det är naturligtvis så att man får lite vad man betalar för. Betalar jag en tredjedel av priset mot vad Posten vill ha kan jag kanske acceptera att ombud i byar med några hundra invånare inte har daglig trafik.
Jag har haft att göra med en rad olika fraktbolag både B2B och B2C sedan snart 20 år, och faktum är att alla har bra och sämre prestationer med jämna mellanrum. Det vanligaste problemet med B2C, oavsett transportbolag, är nog personalen hos ombudet som när de är oengagerade och outbildade kan orsaka en riktigt usel service.
10 november, 2012 kl. 09:58 #155303AlldoGäst@Qarillion 55528 wrote:
Jag skulle tro att våra fraktkostnader skulle drygt dubbleras med posten tyvärr och det skulle inte vara hanterbart.
Tills posten kan hantera paket som är 1,5m långa till en vettig peng och även paket som väger 15-18kg till en vettig peng så är vi tyvärr tvugna att anlita DHL/Schenker.
Jag hade nog gärna använt posten också, men priserna får nog styra här tyvärr
Jag kan bara hålla med här. När vi talade med Posten sist sa säljaren att man faktiskt inte är intresserad av långa/tunga paket, och att han tyckte våra priser på DHL och långa paket var enormt bra (vi sa givetvis inte vad vi betalade exakt, men gav honom ett hum).
De kunde absolut inte konkurera utan ville fortsätta med skokartonger. Vi var inte intressanta och man kunde givetvis ta vår långa tunga paket, men då fick vi vara beredda på att betala för de hanteringsproblem posten fick med dessa paket.
Det är tur att andra fraktbolag ser att framtiden inom ehandel kommer att bestå av annat än strumpor, dvd och skor. Och faktiskt jobbar för att ta denna marknad.
Finns dock ett STORT problem med DHL – och det är utkörningen av långa gods, det sker alltid speciella tider dagtid. Arbetande människor kan normalt inte stanna hemma för att ta emot dagtid. Ett stort problem för oss!
10 november, 2012 kl. 10:09 #155304AlldoGäst@Hensh 55535 wrote:
Ni som använder DHL blir ni ofta bemötta av kunder som klagar?
Vi har långt under 1% som klagar, och då är det öppettider eller långa avstånd till utlämningsställen. Sker vanligtvis i mindre orter och landsbyggd. Ibland också när varor ska köras ut till dörr dagtid. Dock mycket ovanligt.
Min egen uppfattning är att DHL måste jobba på att kännas som ett alternativ för privatpersoner, där lyckas Schenker bättre. Posten vet ju alla att man kan gå till.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.