Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten varubrev
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2010 kl. 19:06 #108924GregerADeltagare
Jag var trött på Posten redan innan, men blir bara tröttare o tröttare.
Min säljare på Logistik har gått i pension. Det sista han gjorde var att säga upp vår rabatt på Postpaket eftersom vi skickade så lite.
– Ja, det beror ju på att vi får under halva priset av dina konkurrenter.
Det verkade inte bekymra honom.För nån vecka sedan ringde en från Meddelande och sade att han var min personlige säljare eftersom vi skickade så mycket … nu är han omöjlig att få kontakt med. (Så mycket att nån rabatt var tänkbar skickar vi dock inte )
Men OM jag får kontakt med honom så är jag intresserad av att testa Varubrev.
Dock har jag en fundering – när bestämmer man om det är enstaka brev eller brevsändning? Det skulle inte förvåna mig om man måste göra det redan när man skriver ut etiketten …
Vi ligger nämligen på gränsen, vissa dagar kan det nog bli 100 st, men andra är det färre.24 februari, 2010 kl. 22:54 #108933ParvelitoDeltagareDet är sorgligt att allting skall behöva vara så förbannat besvärligt och omständligt på Posten.
Posten presenterade sin kvartalsrapport idag. De tappade en halv miljard i omsättning under sista kvartalet förra året. 2000 man skall nu bort, utöver de 4000 som fick gå 2009.
I det läget skulle alla bolag försöka sitt allra yttersta för att spetsa till sina produkterbjudanden på marknader där man inte hänger med. Om inte annat för att alla kamrater skall få stanna kvar på bolaget, för att människor inte skall behöva känna oro för att omplaceras ännu en gång till ett jobb man inte vet något om. Och hjälper inte det, så för sin egen skull. Ingen sitter säkert i ett företag som tappar omsättning och går med förlust.
Men inte Posten, de sitter där under sin korkek och luktar på blommorna och filosoferar över hur nästa kapitel i den roman av Kafka de läser skall gestalta sig.
Istället för att sätta DHL och Schenker på plats innan de bitit sig fast i den svenska marknaden så bjuder man in dem till dans. De har i lugn och ro fått bygga upp ett ombudsnät och fylla sitt flöde med paket från mängder av företag innan Posten ens vaknade och tog fram tjänsten varubrev. När den sedan skall sjösättas så är man inte alls mogen att göra det, och under tiden tappar man volymer som kommer kosta blod, svett och tårar att vinna tillbaka.
Har man väl tappat en affär så räcker det inte med att erbjuda samma sak, man måste erbjuda något bättre och det verkar som det kan ta några år innan Postens säljare får möjligheter att erbjuda varubrev på villkor som fungerar för de kundgrupper man hittills har tappat.
Jag höll föredrag för ett 30-tal företagare i förra veckan om E-handel här i stan. Det fanns en representant för Posten där också, och jag kunde inte låta bli att berätta för alla vad DHL och Schenker erbjöd mig som företagare som inte Posten klarade av eller ville ha snuskigt bra betalt för. Det blev i sanning lite pinsamt för Posten. Det känns som det finns lite ilska här och var mot cheferna i Stockholms många märkliga beslut.
24 februari, 2010 kl. 23:13 #108934danielanderssonDeltagareBra inlägg, skickade vidare det till vår kontakt på Posten meddelande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.