Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten Varubrev… IGEN
- Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2010 kl. 12:37 #113243DanDeltagare
Hmm okej så vad är vitsen med varubrev… känns som en deja-vu det här?
16 augusti, 2010 kl. 14:56 #113246danielanderssonDeltagare@Dan 8860 wrote:
Hmm okej så vad är vitsen med varubrev… känns som en deja-vu det här?
Det finns ingen.
Posten försökte och misslyckades, igen
24 augusti, 2010 kl. 20:43 #113499NicklasDeltagare@Dan 8802 wrote:
jag kommer under 30kr men för de två dåliga måttgränserna och jag kör skrymmande brev av en anledning (volymtaxering postpaket)… så det är lite drygt. Hade schenker skippat max 5cm högt på P1-P2 och max 8cm högt på P3-P4 hade det inte varit lika problematiskt men det verkar de inte vilja
Känns som jag sitter i en dålig sits med mina skrymmande brev
Har du lyckats få något nytt aval från Schenker?
Jag har kört Dhl kombinerat med Posten ett tag nu och spårningen funkar bra med Dhl, men jag skulle gärna koppla på spårning på mina lätta skrymande brev med som blir för dyra att skicka med Dhl.Jag ska försöka få fatt på någon säljare på Schenker och se vad jag kan få till för avtal med dem.
24 augusti, 2010 kl. 20:58 #113502DanDeltagareJapp det har jag men det var inget bra. Löser inte de skrymmande breven, måttgränserna var kvar på Schenker Ombud Ekonomi och de är generella och ej förhandlingsbara (enligt säljaren) om man är avtalskund. Antar att de är till för typ textilier från Ellos osv från början.
25 augusti, 2010 kl. 12:37 #113522NicklasDeltagareInte bra, antar att man får använda Posten för dessa då och DHL för resten. Posten lär väl inte komma ut med full spårning på varubreven inom kort?
25 augusti, 2010 kl. 15:56 #113538AnnaDeltagareHejsan,
som Konceptansvarig Varudistribution på Posten Meddelande så arbetar jag sedan en tid tillbaka med just Varubrevet. Intressant att se att ni diskuterar tjänsten, jag vill gärna berätta om vad som gäller för Varubrevet även om jag tror att flera av er redan känner till det ganska väl.Tjänsten är ju framtagen med tanke på att passa distanshandelsföretag som har behov av att skicka lättare försändelser direkt hem till kundens brevlåda. Vikten i en sändning får variera mellan 150 g och upp till 2kg och även formatet får skilja sig åt mellan försändelserna. Varubrevet är inte en tjänst som är spårbar, däremot har det funktionalitet som innebär att vi föraviserar mottagande kund om att det är på väg, antingen via SMS eller e-mail om man som avsändare väljer att skicka med sådan information i EDI fil. Det går även att skicka med en länk till sin egen hemsida eller en sk banner i meddelandet. Skulle varubrevet inte går ner i brevlådan så aviseras mottagaren igen med information om var någonstans det går att hämta.
Varubrevet är trots att det nu funnits på marknaden ett tag en relativt ny tjänst som fortfarande utvecklas. Tjänsten förändrades tex vid årsskiftet med bla utökade möjligheter till inlämning map på såväl antalet ställen samt senare inlämningstider, samtidigt som Klimatekonomiskt Varubrev lanserades. Även sändningsgränsen har sänkts under året, under hösten sker förändringar med utökad möjlighet till inlämning på ytterliggare ställen. Varubrevet finns idag i 3 varianter, 1:a klass med utdelning nästa dag, Ekonomi med utdelning inom 3 dagar och Klimatekonomiskt där utdelning ofta sker nästkommande dag men för vissa orter inom 3 dagar eftersom försändelsen inte flygs.
När det gäller utveckling kring utökad funktionalitet för varubrevet nämns ofta just spårbarheten som ett önskemål. Posten tittar på möjligheten men det är alltid en avvägning kring vad som går att göra när vi samtidigt vill hålla priset nere. Det som driver kostnader är bla just avläsningspunkter men även utrustning för tex brevbäraren. Idagläget erbjuder vi spårbarhet på REK och Express som också då har en annan prisbild än varubrevet och därutöver olika pakettjänster.
Hur fungerar varubrevet i förhållande till avläsningspunkter och EDIn då? Varubreven scannas när de kommer in på uppsamlingsterminalen och matchas då mot infomation i EDI-fil vilket triggar igång föraviseringar. Den information som visas på posten.se är information om avläsningspunkt i sortering på uppsamlande terminal samt att det ibland beroende på produktionsväg även går att se information från sortering på spridningsterminal.Jag hoppas att ovan ger lite mer information om varubrevet. Undertecknad fortsätter att titta in i tråden och återkommer om det dyker upp fler frågor.
Vänlig hälsningar,
Anna Jansson, Posten25 augusti, 2010 kl. 16:21 #113543LastbrygganDeltagareTack för din utförliga förklaring, varubrevet är en tjänst som jag skulle vilja använda mig av med eftersom mitt företagscenter ”inte kan ta emot” varubrev så kan jag dessvärre inte ta del av tjänsten. (Håller till i Skara)
Min korta fråga till dig är om antalet företagscenter som kan ta emot varubreven kommer att utökas eller om det även fortsättningsvis kommer att vara en tjänst enbart för dem som har turen att vara lokaliserade på ställen där de tas emot.
@Anna 9183 wrote:
Hejsan,
som Konceptansvarig Varudistribution på Posten Meddelande så arbetar jag sedan en tid tillbaka med just Varubrevet. Intressant att se att ni diskuterar tjänsten, jag vill gärna berätta om vad som gäller för Varubrevet även om jag tror att flera av er redan känner till det ganska väl.Tjänsten är ju framtagen med tanke på att passa distanshandelsföretag som har behov av att skicka lättare försändelser direkt hem till kundens brevlåda. Vikten i en sändning får variera mellan 150 g och upp till 2kg och även formatet får skilja sig åt mellan försändelserna. Varubrevet är inte en tjänst som är spårbar, däremot har det funktionalitet som innebär att vi föraviserar mottagande kund om att det är på väg, antingen via SMS eller e-mail om man som avsändare väljer att skicka med sådan information i EDI fil. Det går även att skicka med en länk till sin egen hemsida eller en sk banner i meddelandet. Skulle varubrevet inte går ner i brevlådan så aviseras mottagaren igen med information om var någonstans det går att hämta.
Varubrevet är trots att det nu funnits på marknaden ett tag en relativt ny tjänst som fortfarande utvecklas. Tjänsten förändrades tex vid årsskiftet med bla utökade möjligheter till inlämning map på såväl antalet ställen samt senare inlämningstider, samtidigt som Klimatekonomiskt Varubrev lanserades. Även sändningsgränsen har sänkts under året, under hösten sker förändringar med utökad möjlighet till inlämning på ytterliggare ställen. Varubrevet finns idag i 3 varianter, 1:a klass med utdelning nästa dag, Ekonomi med utdelning inom 3 dagar och Klimatekonomiskt där utdelning ofta sker nästkommande dag men för vissa orter inom 3 dagar eftersom försändelsen inte flygs.
När det gäller utveckling kring utökad funktionalitet för varubrevet nämns ofta just spårbarheten som ett önskemål. Posten tittar på möjligheten men det är alltid en avvägning kring vad som går att göra när vi samtidigt vill hålla priset nere. Det som driver kostnader är bla just avläsningspunkter men även utrustning för tex brevbäraren. Idagläget erbjuder vi spårbarhet på REK och Express som också då har en annan prisbild än varubrevet och därutöver olika pakettjänster.
Hur fungerar varubrevet i förhållande till avläsningspunkter och EDIn då? Varubreven scannas när de kommer in på uppsamlingsterminalen och matchas då mot infomation i EDI-fil vilket triggar igång föraviseringar. Den information som visas på posten.se är information om avläsningspunkt i sortering på uppsamlande terminal samt att det ibland beroende på produktionsväg även går att se information från sortering på spridningsterminal.Jag hoppas att ovan ger lite mer information om varubrevet. Undertecknad fortsätter att titta in i tråden och återkommer om det dyker upp fler frågor.
Vänlig hälsningar,
Anna Jansson, Posten25 augusti, 2010 kl. 17:07 #113548GregerADeltagareHej Anna,
Trevligt att någon som är direkt ansvarig tar sig tid att prata med oss …
Vi har diskuterat Varubrev i ett antal trådar, och även om det blivit lite bättre sedan det först lanserades så kan man nog sammanfatta dess brister ungefär så här:
1. För få inlämningsställen
2. Varför en undre viktgräns? Vi, och säkert många andra, har faktiskt även lättare försändelser. Ju färre fraktsätt man behöver använda desto bättre. Tidgare hade man brev o paket att välja bland. Nu har det blivit brev, varubrev eller paket. Inte enklare precis.
3. Varför inte betalning via Elektronisk Följesedel? Även om vi kör Varubrev så har vi ju lite brev kvar att skicka och eftersom Varubreven inte ingår i förljesedeln är risken för 60:- straffavgift stor (< 300:-). Det kan inte vara rätt att man skall straffas för att man använder flera av Postens tjänster. F.ö tycker jag att Posten borde ta fram en enda produkt – Varuförsändelse – som går från 20g – 20kg och passar B2C. Då kan vi kunder strunta i om ni vill sortera det som brev eller paket – det är i första hand en intern angelägenhet för er.
25 augusti, 2010 kl. 18:36 #113555NicklasDeltagareHej Anna!
Min syn på det hela är följande.
1. Spårning, utan spårning så ger det inte så mycket. Jag vill kunna se att kunden har fått varubrevet, ni kanske skulle ha ett alternativ där man kan välja att kunden ska kvittera ut varubrevet.
2. Att behöva åka 10mil för att lämna in varubreven är riktigt kasst, Jag som bor på en liten ort kommer snart att stå utan postcenter och då ska man lämna in allt i ica butiken som riktigt suger när det gäller sevice.25 augusti, 2010 kl. 21:31 #113560Richie72Deltagare@Nicklas 9196 wrote:
… Jag vill kunna se att kunden har fått varubrevet, ni kanske skulle ha ett alternativ där man kan välja att kunden ska kvittera ut varubrevet.
Det skulle vara perfekt! Speciellt om kunden kunde få SMS samma dag som brevet finns på utlämningsstället. Då blir det ingen fördröjning.
Skicka brev tisdag, kund får SMS onsdag 10.00 hämtar ut onsdag 17.30 efter jobbet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.