Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten utrikes rek, se upp med extra avgiften
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av Bertil.
-
FörfattareInlägg
-
9 juli, 2013 kl. 12:34 #100355BertilDeltagare
Säljer nästan aldrig till utlandet men har fått några beställningar under sommaren som jag valt att skicka som utrikes rek, blev alltså någon enstaka försändelse som lämnades in med övriga varubrev och postförskott.
På samtliga utrikes rek har Posten gjort ett påslag på 60kr för att den enskilda ordern understiger 300kr.
Nu har många av er säkert redan stenkoll på detta och så är ni så pass stora att ni redan skickar mycket utrikes men för t.ex. små och/eller nya handlare, vilka inte skickar utrikes så ofta tänkte tänkte jag flika in en liten varning. Är det inte märkligt av Posten att ta ut denna avgift när man lämnar in mycket annat?
Man undrar allt vilka merkostnader Posten har som motiverar att ta ut 60kr extra på en redan hög utrikes portokostnad, den samfaktureras dessutom med alla övriga försändelser så i princip skulle man kunna få detta tillägg oavsett hur hög summa månadsfakturorna är på.
Borde jag ha skickat Mypack istället eller tillkommer kostnaden även där?
Innebörden av det här blir att jag för egen del kommer att ta Postens personal i anspråk och låta de på Företagscenter skriva ut etiketter de få gånger jag har utrikes försändelser.
9 juli, 2013 kl. 15:09 #165760Jacob BDeltagareJa detta är mycket underligt. Skickar du Inrikes Rek/Express och väljer ”Faktura utan följesedel” så tillkommer inte denna avgift på 60 kr, men om du gör detsamma med Utrikes Rek/Express så tillkommer den.
Upptäckte detta efter att jag några dagar i rad för ovanlighetens skull hade skickat både Rek och Exp utomlands. Det hann bli ett antal onödiga hundralappar innan jag upptäckte det.
Detta gäller inte Mypack eller andra pakettjänster.
10 juli, 2013 kl. 16:07 #165806BertilDeltagareTack Jacob, då ska jag se till att skicka Mypack nästa gång. Tog Rek just för att det skulle vara snabbare och billigare för kunden men istället blev det dyrt för mig.
Har mejlat Posten och frågat, kan återkomma med svar om intresse finns.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.