- Detta ämne har 24 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av fotofyndet.
-
FörfattareInlägg
-
21 oktober, 2010 kl. 07:12 #115514ParvelitoDeltagare
Det Posten gör nu är en klassisk ”drag-kampanj” där man vill få konsumenterna att efterfråga Postens tjänster. Inget konstigt alls, och Posten får gärna spendera sina pengar på reklam om de känner för det.
Det man KAN göra är att i webshopen berätta för kunden vad det kostar med Posten och de andra fraktbolagen och låta dem välja. Jag hade en kund igår som väldigt bestämt ville ha ett väggfäste med Posten. Jag svarade då att det kostar 175kr med Posten, och 49kr med DHL, och då var det inte riktigt lika intressant längre. (Väggfästet kostade 129kr). Inga stora uthävdelser, utan bara kalla fakta är det som jag tror biter bäst, och är dessutom är lugnast för blodtrycket.
Hur Posten sedan premierar sin personal kan man ha olika åsikter om. 500kr för ett affärstips är väl inte så pjåkigt. Det är ju inte så att de fått affären på 18Mkr i och med ett namn och telefonnummer.
21 oktober, 2010 kl. 07:54 #115517GregerADeltagareVi får väl kontra med en ”Ge fan i våra kunder”-kampanj …
Det enda uppror jag tror biter i längden är att låta bli att handla. Det har förts tillräckligt mycket diskussioner i både detta och andra forum om vad Posten borde göra för att vara intressant för oss – men de har inte presterat särskilt mycket.
Trots allt är vi nu över 1000 medlemmar, och den samlade paketvolymen torde väl vara minst 1 miljon paket per år (1000/medlem i snitt) – alltså en affär på minst 75 miljoner. Men det är tydligen inte intressant. 😮
Fast – det fungerar bra med DHL och Schenker också. Men lite nationalistisk är man ju och hade gärna stöttat ett inhemskt företag om villkoren varit likvärdiga.
Att erbjuda Posten som ett av flera fraktalternativ, och låta slutkunden betala hela merkostnaden, är nog också ett effektivt sätt att ge Posten den marknadsandel de förtjänar.
21 oktober, 2010 kl. 08:30 #115518CroonaDeltagareFör mig är det helt obegripligt hur Posten bara fortsätter med sina höga priser. Om de hade sänkt sina priser rejält och gått ut med den här kampanjen. Hur många företag hade inte nappat då?
21 oktober, 2010 kl. 18:21 #115523MagnusDeltagareTror inte det hjälper att gnälla på Postens priser.
För cirka 5-6 veckor sedan så sänkte jag priset på DHL Servicepoint till 49:- (från 69:-) för att jag var trött på Postens attityd.
Innan skickade jag ca: 1-3st paket med DHL per vecka.
Nu är det runt 20st i veckan.
Har gjort enstaka stickprov på DHL och då har paketen varit framme 1dag efteråt .
Posten förstår troligen bara minskade marknadsandelar.Det som gjorde att jag ändrade till DHL var en frukost-möte med e-butik och Posten på Norrköping företagscenter som handlade om e-handel.
Då var det en postdam som höll föreläsning om e-handel, bland annat sade hon att snabba leveranser är viktiga och tog upp ett exempel att hon hade beställt en scarf på lördagen och fick den på måndagen!!Jag frågade då hur jag skulle kunna göra detta då de har svetsats igen postlådorna samt företagscenter är stängt på helgerna.
Fick svar: ”Det där kan vi prata om efter mötet blabla blabla”.
Det var droppen som gjorde att jag hellre gynnar DHL än några ”byråkrater” som inte har någon verklighetsuppfattning.21 oktober, 2010 kl. 18:44 #115524fotofyndetDeltagare@Magnus 11415 wrote:
Jag frågade då hur jag skulle kunna göra detta då de har svetsats igen postlådorna samt företagscenter är stängt på helgerna.
Fick svar: ”Det där kan vi prata om efter mötet blabla blabla”.haha ja man kan ju inte annat än skratta åt eländet. Även om postlådorna, som i mitt fall, sitter på väggen till ett ombud, så är man ju chanslös. För går jag in och lämnar min post där under helgen så är det ju ingen som hämtar den, trots att någon tömmer lådan med smal öppning ute på väggen.
Nä, det vill nog till en attitydförändring från Postens sida.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.