- Detta ämne har 24 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av fotofyndet.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2010 kl. 08:56 #114652GregerADeltagare
Jag såg att Posten rekryterat en ny koncernchef från KF. Skall bli intressant att se om de håller fast vi premium-linjen, eller om det blir mer blå-vitt tänk.
Man kanske t.o.m kan få MedMera-poäng på paketen man skickar … :rolleyes:
30 september, 2010 kl. 21:19 #114704bloggusDeltagareJa det är trist! Jag hoppas innerst inne att företagsposten här i Lomma inte kommer att stänga.
Har ett paket som sorterades i Ånge den 29 vid 18-tiden och idag den 30 verkar paketet vara kvar på samma ställe. Posten ….
1 oktober, 2010 kl. 06:39 #114711ParvelitoDeltagareJag pratade igår med en person som är hyfsat insatt i Posten eftersom han jobbar där.
Efter att ha lanserat idéen om att stänga alla FC så har man börjat tänka om lite grann. Både kunder och ombud gick fullständigt i taket. Kunderna därför att de inte vill snirkla sig in i livsmedelsbutiker med sin post precis i värsta rusningen på kvällarna. Ombuden för att de inte har plats att lagra en massa post, men också för att vanliga privatpersoner uträttar sina postärenden i hög grad precis när antalet företag som vill lämna sin post är som störst.
Därför pratar man nu om att skapa inlämningsställen av de flesta FC där man skall kunna lämna in färdig post, men icke färdig post skall hänvisas till ombuden. Ett annat alternativ är att skapa särskilda företagsombud som ligger lite bättre till för företagen att komma åt, det kanske dyker upp sådana också.
För Posten är vinsten stor med att slippa ha kassor, skrivare, vågar etc som skall underhållas på varje FC, och frimärken och påsar m.m. som skall räknas och hållas på lager. Allt sådant skall ut till ombuden, eller så beställer man det via Postens webshop.
1 oktober, 2010 kl. 12:22 #114720Markus TrautmannDeltagareFotofyndet,
Jag förstår att du känner sympati för dem som arbetar på paketterminalen och för vänner och släkt i Ånge. Våra medarbetare fick ett tufft besked och det är alltid olyckligt när personal drabbas av en nedläggning. Posten har en tradition av att hantera personalförändringar på ett ansvarsfullt sätt och det kommer vi att göra denna gång också.
Jag förstår att det är lätt att tro att vi ska kunna köra allt på tåg när vi har ett spår som leder fram till terminalen. Tyvärr är det inte så enkelt, det är flera saker som måste fungera. Vi måste stå rustade för framtiden och därför är förändringen motiverad av främst tre skäl; att vi ska kunna ge bättre service till företagen i Norrland (exempelvis senare inlämningstider och tidigare leveranser), en minskad miljöpåverkan och att vi ska kunna erbjuda ett rimligt pris.
En annan viktig anledning till att inte använda Norra stambanan är att cirka 80 procent av volymerna till och från Norrland skickas till och från kuststäderna i Norrland. Den framtida terminalstrukturen, där förändringen i Norrland är en del, skapar förutsättningar för fler samordnade transporter av brev, paket och övrigt gods med tåg. Ambitionen i Norrland är att successivt öka andelen transporter med tåg längs med norrlandskusten.
Du nämner även den oförtjänta kritik som Ångeterminalen ibland får kring att paket påstås lagras på terminalen. Låt mig förklara hur det egentligen går till.
Varje dag hanterar Posten Logistik 220 000 paket och siffran för terminalen i Ånge är cirka 45 000. När ett paket överlämnas till Posten Logistik av avsändaren sker en första registrering av försändelsen och därefter vid varje omlastningspunkt.
Registreringarna gör att avsändaren och mottagaren kan följa paketets väg på Postens hemsida.I de fall ett paket anlänt och sorterats i Ånge registreras det där för att sedan transporteras vidare till ett postombud. Den sista registreringen av paketet sker hos postombudet där du som mottagare hämtar ditt paket. Tidsspannet mellan registreringarna kan tolkas som om paketet blivit kvar i paketterminalen i Ånge, men så är inte fallet.
Avstånden i Norrland är betydligt längre och till vissa orter i regionen tar det längre tid att leverera ett paket. Det är anledningen till att det kan se ut som att paketet ligger kvar på ett och samma ställe, men egentligen är det på väg till mottagaren.
Vänligen
Markus Trautmann
Kommunikationschef, Posten Logistik Sverige1 oktober, 2010 kl. 15:19 #114724Richie72DeltagareDe lägger ner i Tomteboda också: Posten stänger tomteboda
Där kan jag lämna paket till 17.00 på söndagar och de kommer ut dagen efter. Trist!
4 oktober, 2010 kl. 19:58 #114824flying_cDeltagareMin morfar invigde postterminalen i Ånge i egenskap av postmästare en gång i tiden.
I somras var han där och protesterade mot nedläggningen, 93 år gammal.Jag hoppas det leder till bättre service, men för orten är det ett stort bakslag. Det har alltid varit SJ och Posten som hållit Ånge igång. Kul att höra att du har lite rötter där herr Hägglund.
8 oktober, 2010 kl. 07:02 #114921fotofyndetDeltagareHej Markus Trautmann
Uppskattat att Posten ändå finns här ute i cyberrymden och tar del av vad som skrivs.
Vi ska inte ge oss in i någon djupare diskussion om det här, av flera anledningar. Dels så är du proffs och skulle snacka skjortan av mig oavsett rätt eller fel i sakfrågan. Dessutom så har jag för många gluggar i mina faktakunskaper trots att jag själv har jobbat på terminalen, åt åkeriet och har släkt och vänner som har jobbat där sen Luther gick i kortbyxor.
Men vissa saker känner jag bara att jag måste få kommentera i korthet. Det är ingen som tror att ni ska kunna köra allt på järnväg. Men i dagens läge med det miljöfokus som finns, så kan det finnas utrymme för att köra vissa produkter på järnväg, tex era ”klimatsmart”-produkter.
Din kommentar om att kunna erbjuda ett rimligt pris kändes så desperat så den lämnar jag därhän. Listpriserna på era pakettjänster är rena rånet, så är det bara.
När det gäller samhällsansvaret som jag ändå tycker vilar på en organisation som Posten, så kommer vi väl inte längre än att jag tycker att ni har det, du tycker att ni inte har det. Att lämna pengar i en påse så att alla de som fått gå från sina jobb ska kunna utbilda sig till friskvårdscoacher och hovslagare räknar jag inte som samhällsansvar utan konstgjord andning.
/Christer
8 oktober, 2010 kl. 07:04 #114922fotofyndetDeltagare@flying_c 10622 wrote:
Min morfar invigde postterminalen i Ånge i egenskap av postmästare en gång i tiden.
I somras var han där och protesterade mot nedläggningen, 93 år gammal.Jag hoppas det leder till bättre service, men för orten är det ett stort bakslag. Det har alltid varit SJ och Posten som hållit Ånge igång. Kul att höra att du har lite rötter där herr Hägglund.
Kul att höra Då är det krut i gubben fortfarande om han är 93 år och protesterar fortfarande.
Som tur är så har det väl börjat röra lite på sig på bangården i Ånge igen, och antalet tåg som ska rangeras där kommer troligen att öka inom de närmsta åren.
20 oktober, 2010 kl. 19:04 #115509henrikDeltagarePosten har sagt upp avtalet med vårt lokala postombud ”då de satsar på större rikstäckande organisationer för att förbättra kundservicen”. Så nu byter vi till att skicka allt med schenker istället som vårt postombud också har. Något dyrare totalt sett men billigare än alternativet som blir att köra varje dag 1,5 mil för att lämna in dagens försändelser.
Ca 250k per år förlorade posten på denna kundservicehöjande åtgärd.
/Henrik
21 oktober, 2010 kl. 06:46 #115513fenrikDeltagareBlir aldrig förvånad över posten, vi är så fruktansvärt många som är så himla missnöjda med postens ”kundservice” och prisbild. då startar dem en kampanj som den här Posten startar bred ehandelskampanj – Ehandel.se men i andra änden stänger dem kontor …..?
vänta vad var det dem sa där på Posten.. Jo just det ”E-handlarens bästa vän” … Ok men för vem, är en ”e-handlare” jag som säljer på nätet eller är det Du som handlar på nätet?
Posten hamnar bara längre o längre ner på min lista, det späddes på igår när en åkare kom förbi, tidigare postanställd ska tilläggas. Han berättade att han ordnat en kontrakt till Posten för en stor ehandlares räkning, årlig intäkt cirka 18 miljoner för Posten. Åkaren fick 500 kr i provision på sin nästa lönespecifikation.
Det här postupproret http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/66-det-stora-postupproret.html som Dan en gång ”funderade” på att starta. JAG VILL FÅ DET TILL SKOTT, men hur man gör man mer än att helt enkelt inte att använda deras tjänster?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.