- Detta ämne har 24 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av fotofyndet.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2010 kl. 17:27 #94970fotofyndetDeltagare
Posten sviker inte bara oss e-handlare. Nu lägger man ner paketsorteringsterminalen i Ånge, vilket är ett dråpslag utan dess like för orten. Totalt inklusive Poståkeriet berörs ca 120-130 personer, i en kommun som vid 2009:s utgång hade 10.000 invånare. Protesterna från kommun, fack och företagare har varit helt fruktlösa.
Jag är själv uppväxt i Ånge och har stora delar av släkten kvar där och tycker såklart att det är bedrövligt. En av fördelarna med Ångeterminalen som påtalats gång på gång är närheten till järnvägen och därmed möjligheterna att sortera post som transporteras på järnväg, ett miljövänligt alternativ som ligger i tiden. Ett argument som Posten inte lyssnat på.
Vi kanske ska ha en slogantävling här? ”Posten, dyrast, sämst och utan samhällsansvar” blir mitt första bidrag.
Det är många som har gett Ångeterminalen ”skit” för att paketen blivit liggande där över natten. Detta är såklart inte terminalens fel utan helt enkelt att transportupplägget är gjort så att paket som inte går fram över natten ska lagras i Ånge i väntan på vidare transport. Jag har redan sett folk som firar terminalens nedläggning och nu tror att alla paket ska gå fram över natten i hela landet.
29 september, 2010 kl. 17:41 #114631GregerADeltagareDet skall bli intressant att se vad som kommer istället. De skulle ju investera en massa pengar i en helt ny struktur. Det kan ju vara allt från en massa Zebra-skrivare för att märka om paketen med DHL-etiketter … till att de skall köpa några JAS-plan och precisionsbomba paketen till kunderna. :rolleyes:
29 september, 2010 kl. 17:49 #114632fotofyndetDeltagare@GregerA 10409 wrote:
Det skall bli intressant att se vad som kommer istället. De skulle ju investera en massa pengar i en helt ny struktur. Det kan ju vara allt från en massa Zebra-skrivare för att märka om paketen med DHL-etiketter … till att de skall köpa några JAS-plan och precisionsbomba paketen till kunderna. :rolleyes:
Ja jag tvivlar ju iaf på att leveranstiden av paket till Norrland kommer att förkortas med 12-24 timmar som många verkar tro. Men det är klart, lägger dom om strukturen helt så kan det väl bli så att det går snabbare.
29 september, 2010 kl. 17:55 #114633FreddeDeltagareI Västerås ska Posten lägga ner både brevterminalen och ODR-terminalen sommaren 2013 läste jag på VLT. Brevterminalen läggs ned – Västerås – http://www.vlt.se
29 september, 2010 kl. 18:18 #114635JoelDeltagareOch jag fick precis den ”nya prislistan” med ännu dyrare priser!…
29 september, 2010 kl. 18:36 #114636fotofyndetDeltagare@Joel 10414 wrote:
Och jag fick precis den ”nya prislistan” med ännu dyrare priser!…
Ja det var bra tajmat, för det fick jag också.
29 september, 2010 kl. 19:00 #114641GregerADeltagareJo, en sådan har man ju också fått … fick dessutom ett email idag där de bl.a pushade för färdigfrankerade kartonger (brev, max 2kg). 1000 st för 65.000:- (ord. pris 69:-/st) – hela 5.8% rabatt – och då var det frågan om ekonomiporto. Är det måhända så att Posten fasar ut 1:a-klass breven?
Man skickar riktiga paket, spårbara och försäkrade, billigare med både DHL och Schenker, och behöver inte betala 1000 st i förskott.
29 september, 2010 kl. 20:58 #114647TomasDeltagareSlogantävling var en skoj idé!
Posten:
– för dig som har råd
– post, paket & prishöjningar
– när du vill betala lite extra
– när priset inte har någon betydelse
– på allvar
– varför betala mindre
– när endast det dyraste är gott nog
– prisgaranti, vi garanterar dubbeldebitering om du mot förmodan hittar ett högre pris hos annan speditörKanske Arne kan fylla på med Postens egna värdeord som lite balans till det raljerande. Typ lyhörd, punktlig, prisvärd, proffs på paket, e-handlarens bästa vän.
29 september, 2010 kl. 21:24 #114648ParvelitoDeltagarePostens stora problem är att det är en stor mastodont som inte riktigt begripit varför de tappar. Och på sant statligt manér så tar man och centraliserar allt som inte fungerar till Stockholm.
Vad Posten borde göra är att decentralisera och låta varje ort sköta sig mer själva. Precis som DHL och Schenker gör med sina avtal med lokala åkerier som sköter sin lilla bit. Då får man engagemang och en anpassning till de förhållanden som råder just där. Jag är övertygad om att ett ”Posten Söderhamn AB” där lokala intressenter ägde 51% och Posten AB 49% skulle kunna erbjuda ett långt mycket mer konkurrenskraftigt erbjudande än vad pärmbärarna i Stockholm förmår göra idag.
Sedan tror jag att terminalen i Ånges dagar var räknade redan den dag man beslutade att bygga Botniabanan. De styrande politikerna i Stockholm har ju sagt att bor man vid kusten i Norrland i någon av högskole/universitetsstäderna skall man ha en OK infrastruktur, men övriga delar skall svältas ut. Det är inte bara Posten som resonerar så.
29 september, 2010 kl. 22:42 #114649JoelDeltagare@GregerA 10420 wrote:
Jo, en sådan har man ju också fått … fick dessutom ett email idag där de bl.a pushade för färdigfrankerade kartonger (brev, max 2kg). 1000 st för 65.000:- (ord. pris 69:-/st) – hela 5.8% rabatt – och då var det frågan om ekonomiporto. Är det måhända så att Posten fasar ut 1:a-klass breven?
Jag trodde jag såg fel först, det är ju mest pinsamt att dom går ut med sånna kassa erbjudanden som om de vore ”superdeals”…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.