Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten – Små E-handlares fiende nr.1
Etiketter: posten
- Detta ämne har 41 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Piratessan.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2012 kl. 11:55 #155703Katrin LundgrenDeltagare
@Magnus 55996 wrote:
Ni som har testat DHL, när gjorde ni detta?
Till mig kommer DHL kl.1400-1430 varje dag utan problem.
Jag upplever det som att eventuella problem har minskat hela tiden medan Posten står och stampar på samma ställe.Kan det vara så att ni som är större ehandlare är frusterad på DHL när ni inte får bättre avtal med DHL och små ehandlare är frusterade på Postens tillgänglihet och deras avtal för små ehandlare.
Jag provade DHL för ca 3 år sedan och jag kommer aldrig att göra om det om de så skänker bort gratis frakter, så jag är inte frustrerad över deras avtal (nu är jag visserligen liten så det gällde nog inte mig). Det är möjligt att de blivit bättre nu, men som du som företag blir behandlad av kontoret i Sundsvall kommer jag aldrig mer att ge pengar till DHL frivilligt. Jag är alltså starkt frustrerad över deras kundbemötande, deras strulighet och deras oförmåga till ens minsta tanke på slutkunden. Däremot DHls chafför här hemma är suveräna, men kontoret blä ett sådant kundtänk gör mig starkt frustrerad.
18 november, 2012 kl. 12:04 #155704JoelDeltagare@Magnus 55996 wrote:
Ni som har testat DHL, när gjorde ni detta?
Till mig kommer DHL kl.1400-1430 varje dag utan problem.
Jag upplever det som att eventuella problem har minskat hela tiden medan Posten står och stampar på samma ställe.Kan det vara så att ni som är större ehandlare är frusterad på DHL när ni inte får bättre avtal med DHL och små ehandlare är frusterade på Postens tillgänglihet och deras avtal för små ehandlare.
Vi körde med DHL nov – 2009 tom nov 2010 och tyckte att det fungerade helt OK! Deras chaufförer i Gävle är dock långt ifrån lika trevliga som Postens.
Posten hämtar hos oss kl 16-16.30 varje dag, vilket är en klar fördel mot DHL:s ”absolut sista hämttid kl 14.00”. Samtidigt förstår man ju att alla vill ha så sen hämtning som möjligt och de kan ju inte vara överallt samma tid…
18 november, 2012 kl. 12:07 #155705Katrin LundgrenDeltagare@Magnus 55994 wrote:
Igår käkade jag huggorm till frukost
Jag blir frustrerad då jag ser Postens reklam den stämmer inte med min verklighet.Jag har haft kontakt med Posten angående priser på paket men så fort jag talar om DHL’s priser så blir det tyst i luren
För mig så finns det ingen valmöjlighet med brev. Jag måste skicka brev med Posten!
och jag måste nu fråga dig, tror du alla reklam du ser alltid stämmer med verkligheten??? I så fall känns du lurad big time :D:D
Tror du Ipren är intelligent, Ikea på allvar bryr sig om hur du har de hemma, swea vebpay verkligen ökar dina intäkter för alla oavsett vad de hade innan? Ica stig finns på riktigt? för att bara ta några snabba exempel
Jag är ledsen att säga det men reklam är för att få oss att köpa saker och för att bygga varumärke.
Jag tycker nog att utdelning en dag extra inför jul, och hur mycket tid posten lägger ner på att faktiskt försöka göra det bättre för e-handlarna trots att de inte lyckas i allt faktiskt gör att de kan få behålla sin reklam utan att man ska bli frustrerad. Att de sedan gör undersökningar typ ebarometern samt alla blogginlägg, och föreläsningar allas vår PostenArne gör landet runt för att sprida kunskap om e-handeln som VI alla e-handlare inte bara posten kunder faktiskt får ta del av helt gratis är värt en hel del och visar deras välvilja. Posten sponsrar dessutom emeet med lokaler för att handlare ska kunna träffas utan att de kostar dem något. Hur många av de andra leverantörerna gör de sakerna?
18 november, 2012 kl. 12:19 #155706QarillionDeltagareJag tror olika företag fungerar olika bra på olika orter faktiskt. Hos oss är tyvätt postens hämtning under all kritik. Minst en gång i veckan står vi 5 minuter innan stängning och försöker få besked om posten kommer eller inte och svaret blir 50% av gångerna att dom inte får tag på centralen i Gbg och inte har något svar.
Detta är nog den främsta orsaken till att vi inte nyttjar postens tjänster så mycket idag. Men detta ser nog olika ut påolika orter. Vi har sällan samma som hämtar ifrån posten heller men de flesta chaufförerna är trevliga iallafall.
Som ehandlare sså måste paketen gå iväg varje dag!
18 november, 2012 kl. 12:34 #155707MagnusDeltagareKatrin: Härligt att jag får lära mig lite om reklam, har mycket att lära om reklam
På sikt tror jag att nöjda kunder är bättre reklam och jag är av den bestämda uppfattningen att många små ehandlare är besvikna på Postens tillgänglighet.Posten sponsrar gärna ehandel med diverse spekulativa seminarier emeet med mera vilket är mycket uppskattat av många e-handlare.
Personligen skulle jag föredra att de använde en del av dessa reklam-pengar till att öka tillgängligheten.
Apropå hämtningstider så har det stor betydelse när varorna hämtas.
Hämtas de kl.1600-1630 är det riktigt bra!18 november, 2012 kl. 14:39 #155710Katrin LundgrenDeltagare@Magnus 56003 wrote:
Katrin: Härligt att jag får lära mig lite om reklam, har mycket att lära om reklam
På sikt tror jag att nöjda kunder är bättre reklam och jag är av den bestämda uppfattningen att många små ehandlare är besvikna på Postens tillgänglighet.Posten sponsrar gärna ehandel med diverse spekulativa seminarier emeet med mera vilket är mycket uppskattat av många e-handlare.
Personligen skulle jag föredra att de använde en del av dessa reklam-pengar till att öka tillgängligheten.
Apropå hämtningstider så har det stor betydelse när varorna hämtas.
Hämtas de kl.1600-1630 är det riktigt bra!Jag var lite ironisk om det inte gick fram, men faktum kvarstår jag tycker att posten gör många bra saker för ehandlare
18 november, 2012 kl. 18:50 #155717BertilDeltagareÄr en liten e-handlare som hållit på sedan 2004 och jag gillar Posten och tycker deras tjänster är väldigt bra.
Jag skickar reservdelar till fordon så även om Skicka Lätt är billigt och bra för just lätta och billiga varor är det inget jag har någon större nytta av, förstår givetvis att andra nyttjar tjänsten.
Nu är dock inte allt en dans på rosor vad gäller Posten.
Det är oerhört frustrerande att det blivit så krångligt att lämna in sina försändelser. Man skrev ut etiketter via Pacsoft och skickade med kredit och lämnade på det närbelägna Företagscentret. Det fungerar kanonbra i många år tills Posten skulle dra ned och stängde många av dessa inlämningsställen.Jag övergick till att lämna in hos ombud och hos vissa ombud fungerade det bra och hos vissa inte alls eftersom de inte visste hur de skulle skanna in försändelser som redan hade etikett, ibland skrev de ut en ny och klistrade ovanpå den befintliga. Den 1 oktober i år satte Posten stopp för inlämning av Pacsoftförsändelser hos ombuden så numera måste jag alltså åka till ett Företagscenter, ni vet det där som man lade ner en hel del av för några år sedan.
För min del innebär detta att det numera är väldigt långt till ett inlämningställe som vill ta emot mina försändelser, att sitta 4 mil i bil är inte lönsamt.
Visst, jag kan använda skicka.posten.se och lämna på ICA men man tappar hela fördelen med Pacsoft, som förövrigt har servrar som fungerar mest hela tiden. Pacsoft har en adressbok, för oss med återkommande kunder är det smidigt att slippa knappa adresser, framförallt slippa knappa sin egen. Bokför man själv inser man också fördelen med Pacsoft och att få alla försändelser på en månadsfaktura. Det är en enda faktura att bokföra för hela månadens försändelser. Sitter ni andra och lägger in en faktura för varje dag ifrån skicka.posten.se?
Det är möjligt att jag blivit bekväm och lat för att Posten tidigare varit så himla bra. De är fortfarande bra när man väl lyckats lämna in sina försändelser men varför ska det vara så krångligt?
18 november, 2012 kl. 20:23 #155720JoelDeltagare@Bertil 56015 wrote:
Är en liten e-handlare som hållit på sedan 2004 och jag gillar Posten och tycker deras tjänster är väldigt bra.
Jag skickar reservdelar till fordon så även om Skicka Lätt är billigt och bra för just lätta och billiga varor är det inget jag har någon större nytta av, förstår givetvis att andra nyttjar tjänsten.
Nu är dock inte allt en dans på rosor vad gäller Posten.
Det är oerhört frustrerande att det blivit så krångligt att lämna in sina försändelser. Man skrev ut etiketter via Pacsoft och skickade med kredit och lämnade på det närbelägna Företagscentret. Det fungerar kanonbra i många år tills Posten skulle dra ned och stängde många av dessa inlämningsställen.Jag övergick till att lämna in hos ombud och hos vissa ombud fungerade det bra och hos vissa inte alls eftersom de inte visste hur de skulle skanna in försändelser som redan hade etikett, ibland skrev de ut en ny och klistrade ovanpå den befintliga. Den 1 oktober i år satte Posten stopp för inlämning av Pacsoftförsändelser hos ombuden så numera måste jag alltså åka till ett Företagscenter, ni vet det där som man lade ner en hel del av för några år sedan.
För min del innebär detta att det numera är väldigt långt till ett inlämningställe som vill ta emot mina försändelser, att sitta 4 mil i bil är inte lönsamt.
Visst, jag kan använda skicka.posten.se och lämna på ICA men man tappar hela fördelen med Pacsoft, som förövrigt har servrar som fungerar mest hela tiden. Pacsoft har en adressbok, för oss med återkommande kunder är det smidigt att slippa knappa adresser, framförallt slippa knappa sin egen. Bokför man själv inser man också fördelen med Pacsoft och att få alla försändelser på en månadsfaktura. Det är en enda faktura att bokföra för hela månadens försändelser. Sitter ni andra och lägger in en faktura för varje dag ifrån skicka.posten.se?
Det är möjligt att jag blivit bekväm och lat för att Posten tidigare varit så himla bra. De är fortfarande bra när man väl lyckats lämna in sina försändelser men varför ska det vara så krångligt?
Men det borde väl ingå gratis hämtning av Posten om du skickar Mypack?
22 november, 2012 kl. 14:22 #155899icebergDeltagareInte tycker jag posten är helt hopplös, men den är dyr som bara den, särskilt om man ska skicka över ett par kg och ha kvitto.
DHL tar bara 60 kr för upptill 2 kg, inkl. moms. om man har avtal.
26 november, 2012 kl. 17:04 #156134KockenDeltagareNär man reklamerar ett försvunnet brev/paket på Posten erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden får man denna text i svarsmejlet.
*** OBS! DET GÅR EJ ATT SVARA PÅ DENNA BEKRÄFTELSE ***
Tack för din reklamation
Vi beklagar det som hänt och kommer att undersöka det. Så snart som möjligt, senast inom en månad, återkommer vi till dig.Jag vet vad våra kunder skulle säga om vi tog upp till en månad på oss att undersöka en reklamation.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.