Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten – Små E-handlares fiende nr.1
Etiketter: posten
- Detta ämne har 41 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Piratessan.
-
FörfattareInlägg
-
17 november, 2012 kl. 15:35 #155682MagnusDeltagare
Att Bring stämmer Posten är en sak men jag har inte sett att Posten får betala skadestånd. Jag ser det mer som ett spel för galleriet….
Bring får gratisreklam via sina stämningar och Posten kan strunta med att ge rabatter till små ehandelsföretag.De stora förlorarna är små ehandlare med en omsättning på mindre än 10Mkr.
17 november, 2012 kl. 16:18 #155684ParvelitoDeltagare@Tian 55975 wrote:
Sällar mig till de besvikna på Postens-skara..
”På en lördag innan Julafton” har Posten lyckats vrida till så att det ser tu som om de ställer upp för oss och ”bjussar på” en fördel för oss, men jag tror det handlar till stor del om att de nog ser den svårighet det måste innebär att faktiskt hinna med annars. ;o)
Fast jag har inte sett att Schenker och DHL gör det, så jag ser ärligt talat detta som en fjäder i hatten för Posten.
@Dan 55973 wrote:
Bring har aldrig stämt Posten för att de lämnat rabatter till små aktörer, och ingen domstol eller reglerande myndighet har heller haft några synpunkter på det. Vad det snarare handlar om är att Posten inte ser något värde i att lämna låga priser till små aktörer, och det kan jag förstå. Det ser likadant ut överallt.
Min kritik stannar vid att Posten blivit mer otillgängliga, vilket drabbar många mindre företagare som har behov av flexibilitet i att kunna hämta och lämna post. Det är inga enorma åtgärder heller som behövs för att öka tillgängligheten, det mesta handlar om vilja att erbjuda mer service.
17 november, 2012 kl. 16:29 #155685DanDeltagareAtt dhl ger bra priser är för att ni tecknar er via ramavtal och blir en del av 100.000-miljoner kollin. Om ni går ensamma till dhl är jag skeptisk till att prisskillnaden blir så enorm, den blev det ej för oss. PTS och KKV relgerar posten då de är en del av samhällsinfrastrukturen och PTS förbjuder ramavtal liknande dhls. Det strider mot lagen. Se här
http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Post/Praktisk-tillampning-av-3kap2§-postlagen.pdf
Just brev är alltså ganska hårt reglerat och när det gäller paket handlar det om att dhl antagligeninte är styrda av kkv på samma sätt då de ej är marknadsdominerande och kan sätta upp ramavtal för att dra in kunder med lägre volymer.
Men i grund handlar det nog ocksä om att aktörerna har olika affärsmodeller och det är ju fritt att ha, det är ingen rättighet att skicka billigast med posten precis som det inte är att få samma pris på en honda och en porsche bara för att man vill ha en porsche hellre (inte sagt att posten är bättre).
Då måste vi återgå till monopolet igen och jag ser inte det som en bra lösning om vi ska få bättre logistik i sverige, dock kunde man klaga då med rätt eftersom man hade inga valmöjligheter. Nu är det marknaden som styr, rösta med fötterna men klaga inte på att olika bolag har olika affärsmodeller det är så en fri marknad funkar.
17 november, 2012 kl. 20:02 #155690Katrin LundgrenDeltagareMen det var ett himla gnäll på många av er i den här tråden. Har ni alldeles vaknat på fel sida i dag?
Varje företag har för och nackdelar och varje företag sätter sina egna priser och väljer affärsmodell. Vill man ha billigare pris på sina försändelser finns DHL med sina avtal med pluskonto, fortus mfl, som enligt er egen utsago är ett utmärkt alternativ och lika bra som posten om inte bättre. Det talar ni ju om i alla trådar nästan på forumet, så då fattar jag faktiskt inte varför det hela tiden ska klagas att posten är så dyra att ingen kan använda dem som är liten. Ni har ju redan DHL som ni är nöjda med, så varför då gnälla på att posten har en annan affärsmodell och andra priser? Ni har ju redan en prisvärd leverantör som ni själva säger är bättre än posten? Varför då ödsla en massa tid på att bara gnälla på att posten är dyra, när ni ändå är så nöjda med DHL? Jag fattar det inte. Men jag är nog lite korkad.
Vill också tillägga att jag är en LITEN e-handlare som använder dem till alla våra paket utom Norge dit vi kör UPS. Jag är förmodligen mindre än dig Magnus som startade tråden, så uppenbarligen så går det alltså bevisligen att få bra priser hos posten som lite också, men det kanske då handlar om att man ska göra annat än gnälla, det handlar om att förhandla och om att visa posten vad de har att vinna på att få dig som kund. Kan man bara visa på de sakerna är posten tillmötesgående. Brev kan de inte göra mycket på eftersom de har en marknadsledande ställning och de får enligt konkurrenslagar inte alltid göra som de vill vilket många andra nämnt, men paket går att förhandla om priset på.
Sedan kritiken om att de ändrat öppettider på postcentren så att tillgängligheten är sämre håller jag med om men där stannar min kritik av posten och till skillnad mot de flesta av er har jag varit liten och är fortfarande liten och testat alla tre schenker, dhl och posten, och som sagt alla tre har fördelar och nackdelar
Ja försvunna brev hade jag en del tills jag började med varubrev, och jag tror inte det var posten som slarvade bort breven om jag säger så….det är rätt gött att få varor gratis tror jag ibland tyvärr. När vi övergick så att det såg spårbart ut, även om det inte är det till stor del, så vips slutade breven försvinna…kan det då bero på att kunden tror att det går att se att brevet är framme….
17 november, 2012 kl. 21:22 #155693JoelDeltagare@Kodmyran 55985 wrote:
Men det var ett himla gnäll på många av er i den här tråden. Har ni alldeles vaknat på fel sida i dag?
Varje företag har för och nackdelar och varje företag sätter sina egna priser och väljer affärsmodell. Vill man ha billigare pris på sina försändelser finns DHL med sina avtal med pluskonto, fortus mfl, som enligt er egen utsago är ett utmärkt alternativ och lika bra som posten om inte bättre. Det talar ni ju om i alla trådar nästan på forumet, så då fattar jag faktiskt inte varför det hela tiden ska klagas att posten är så dyra att ingen kan använda dem som är liten. Ni har ju redan DHL som ni är nöjda med, så varför då gnälla på att posten har en annan affärsmodell och andra priser? Ni har ju redan en prisvärd leverantör som ni själva säger är bättre än posten? Varför då ödsla en massa tid på att bara gnälla på att posten är dyra, när ni ändå är så nöjda med DHL? Jag fattar det inte. Men jag är nog lite korkad.
Vill också tillägga att jag är en LITEN e-handlare som använder dem till alla våra paket utom Norge dit vi kör UPS. Jag är förmodligen mindre än dig Magnus som startade tråden, så uppenbarligen så går det alltså bevisligen att få bra priser hos posten som lite också, men det kanske då handlar om att man ska göra annat än gnälla, det handlar om att förhandla och om att visa posten vad de har att vinna på att få dig som kund. Kan man bara visa på de sakerna är posten tillmötesgående. Brev kan de inte göra mycket på eftersom de har en marknadsledande ställning och de får enligt konkurrenslagar inte alltid göra som de vill vilket många andra nämnt, men paket går att förhandla om priset på.
Sedan kritiken om att de ändrat öppettider på postcentren så att tillgängligheten är sämre håller jag med om men där stannar min kritik av posten och till skillnad mot de flesta av er har jag varit liten och är fortfarande liten och testat alla tre schenker, dhl och posten, och som sagt alla tre har fördelar och nackdelar
Ja försvunna brev hade jag en del tills jag började med varubrev, och jag tror inte det var posten som slarvade bort breven om jag säger så….det är rätt gött att få varor gratis tror jag ibland tyvärr. När vi övergick så att det såg spårbart ut, även om det inte är det till stor del, så vips slutade breven försvinna…kan det då bero på att kunden tror att det går att se att brevet är framme….
Håller med dig Katrin! Det är mycket gnäll på Posten och visst, deras brutto-prislistor kanske inte ser så roliga ut. Men bara för att det inte finns något ramavtal innebär det inte att man inte kan komma ner på rimliga priser. Det handlar om att man måste anstränga sig lite mer bara. Men många verkar inte orka förhandla, utan tycker att det borde vara rätt pris från början, och det är väl lite där problemet ligger idag.
Vi började som så många andra med DHL via Pluskontot och gick sedan över till Posten (med rätt blygsam volym) och trots att vi fått betala ett par kronor mer per försändelse, så tycker vi att det varit värt det.
Varubrev är föresten det bästa som hänt sedan SMS-avisering.
18 november, 2012 kl. 08:44 #155696lenpDeltagareVad gäller utlämnade PF utan betalning så har det hänt oss en gång. Den gången bloggade kunden om produkten samtidigt som hen nekade att hen fått ut det. Tog upp detta i min reklamation till Posten o peppar peppar, jag fick full ersättning. Jag tryckte jäkligt hårt på att detta till 100% var Postens fel.
Men samtidigt skrev dom en brasklapp om att detta inte ska tolkas som en praxis…
18 november, 2012 kl. 11:10 #155698MagnusDeltagareIgår käkade jag huggorm till frukost
Jag blir frustrerad då jag ser Postens reklam den stämmer inte med min verklighet.För små e-handlare som själva levererar brev, paket & PF till Posten är tillgängligheten det absolut viktigaste. På den punkten har Posten enbart blivit sämre: Sämre öppettider, ”inglasning” av företagscenter & i-hopsvetsade postlådor.
Har man Eget lager och packar själv så är tillgängligheten mycket viktig.
Förr i tiden hade jag en konkurrensfördel då jag packade o lämnade brev på SJ-stationen på söndagarna. Då fick kunderna dessa brev på måndagen, hade jag tur så pratade kunden om detta på sin arbetsplats på tisdagen om snabba leveranser som på sikt gav mer kunder!
Sista halvåret så har jag börjat skicka brev:15-30 gram och svinnet är 2-5 gånger högre än normalt på dessa brev.
Misstänker att det delvis beror på: ”150g gränsen på varubrev är rent maskinell. Lättare försändelser ramlar av sorteringsbanan” citat från Dan.
Man säljer med andra ord en tjänst där man inte riktigt tar ansvar för tjänsten.Jag har haft kontakt med Posten angående priser på paket men så fort jag talar om DHL’s priser så blir det tyst i luren
För mig så finns det ingen valmöjlighet med brev. Jag måste skicka brev med Posten!
18 november, 2012 kl. 11:21 #155700MagnusDeltagareNi som har testat DHL, när gjorde ni detta?
Till mig kommer DHL kl.1400-1430 varje dag utan problem.
Jag upplever det som att eventuella problem har minskat hela tiden medan Posten står och stampar på samma ställe.Kan det vara så att ni som är större ehandlare är frusterad på DHL när ni inte får bättre avtal med DHL och små ehandlare är frusterade på Postens tillgänglihet och deras avtal för små ehandlare.
18 november, 2012 kl. 11:24 #155701karlinDeltagareNågon med erfaranhet angående förhandlande med posten som har någon aning om jag kan få någon bättre deal.
I dagsläget har jag endast standard-prislistan för avtalskunder.
Jag har inte förhandlat med posten något.
Jag skickar varubrev för ca 150.000 om året, tror ni att det finns möjlighet att få bort skrymmande avgiften eller vad kan man begära?
18 november, 2012 kl. 11:32 #155702MagnusDeltagareTvivlar på det.
Skickar man + 500st brev per sändning med differens +-30gram (tror jag det var) så kan man få bra rabatt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.