Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten Skicka Lätt
- Detta ämne har 437 svar, 96 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av timpelt.
-
FörfattareInlägg
-
3 januari, 2013 kl. 16:31 #157930KakofonDeltagare
@Flagstore.se 58513 wrote:
Fast åker man inte på en avgift om man lämnar in för mindre än ett visst belopp?
Så är det väl iaf. på Porto betalt tror jag.Jag hörde något om extra 60 kr på porto betalt, men att det med varubrev på autogiro inte skulle vara så.
Om inte autogiro så blir det fakturaavgifter. Men först vid en viss summa, så om det är glest mellan försändelserna blir det åtminstone inte fakturaavgift på varenda en.3 januari, 2013 kl. 16:32 #157931GregerADeltagare@Flagstore.se 58517 wrote:
Frimärken är tråkigt men det går väl att stämpla porto betalt och sedan betala i kassan på företagscentret med företagskortet? Har för mig jag gjorde så de gånger jag var under stupet ”förr” innan jag började med skicka lätt.
Nej, det togs bort för ett tag sedan – förra årsskiftet tror jag. Dessutom tog det ju ganska lång tid att lämna in.
3 januari, 2013 kl. 16:35 #157932Flagstore.seDeltagare@GregerA 58521 wrote:
Nej, det togs bort för ett tag sedan – förra årsskiftet tror jag. Dessutom tog det ju ganska lång tid att lämna in.
Jaså det är borttaget. Men då kan man väl köpa frimärkena på plats och posten klistrar på dem och stämplar. Skulle det vara mer effektivt tycker de
Tar ju inte jättelång tid när det är frakt under 300:- exl eller vad beloppet är på
3 januari, 2013 kl. 16:37 #157933shavingroomDeltagare@Flagstore.se 58522 wrote:
Jaså det är borttaget. Men då kan man väl köpa frimärkena på plats och posten klistrar på dem och stämplar. Skulle det vara mer effektivt tycker de
Tar ju inte jättelång tid när det är frakt under 300:- exl eller vad beloppet är på
Kan ju teoretiskt vara 49 brev…
3 januari, 2013 kl. 17:56 #157938NicklasDeltagare@GregerA 58514 wrote:
Nej, inte på Varubrev. De lämnas inte in med följesedel, utan de faktureras när de scannas i sorteringen.
Själv irriteras jag över att om vi skulle gå över till varubrev så skulle kanske 80% av de vanliga breven skickas som varubrev, och då skulle de vanliga breven ofta bli under 300:-/dag, och alltså medföra straffavgiften på följesedeln. Frimärken är ingen kul lösning. :confused:
Kan du inte köra portomaskin till de mindre breven?
3 januari, 2013 kl. 17:57 #157939NicklasDeltagare@Flagstore.se 58513 wrote:
Fast åker man inte på en avgift om man lämnar in för mindre än ett visst belopp?
Så är det väl iaf. på Porto betalt tror jag.Du kan lämna in ett varubrev utan att få extraavgift.
4 januari, 2013 kl. 07:40 #157951Flagstore.seDeltagare@shavingroom 58523 wrote:
Kan ju teoretiskt vara 49 brev…
Jovisst, det effektivaste för posten borde väl vara om de tog bort den undre gränsen så gör ju vi jobbet åt dom. (Porto betalt) Klart att lasta i deras lådor. Snabbt o enkelt. Vill de ta stickprov så är ju transportsedeln med.
Ska jag köra med frimärken så ska de först säljas till mig, sedan stämpla alla 40-50 breven med den tunga stämpeln. Och ev kontrollera om det är skrymmande eller ej plus kolla att det är rätt frankerat. (tänker på postens jobb nu)
Alternativt att jag stämplar själv istället för frimärken och de bara väger och tar betalt på plats på företagscentret. Litar de på mig kan de gå på vikten jag skrivit på försändelserna och då går det ännu fortare att få totalbelopp!
Jag har provat alla 3 här ovan och har inte haft några problem att fastslå vilket som postpersonalen OCH jag gillar minst = Frimärken 😎
Frimärken sitter halvdåligt på kartonger o tuber dessutom
8 januari, 2013 kl. 15:57 #158120skickarlattDeltagareJu fler som klagar på att de tagit bort 500g gränsen ju bättre är det!
ww.posten.se/sv/Kundservice/Kontakta%20oss/Sidor/Lamna-en-synpunkt.aspx
Lämna en synpunkt
Hör av dig om du har förslag på förändringar eller om du vill uppmärksamma oss på felaktigheter och brister. Eller du kanske vill framföra beröm? Beskriv din synpunkt så detaljerat som möjligt. Gäller din synpunkt en specifik försändelse, vänligen ange försändelse-id.21 januari, 2013 kl. 13:52 #158568BjornDeltagareFick nu ett ganska undvikande svar där det påstås att kunderna önskat denna förändring!?
Sen undrar jag hur det blir enklare att väga ett paket för att man tar bort ett intervall. Man blir ju mörkrädd..
Hej,
Tack för att du tog dig tid att höra av dig.Vi beklagar att förändringen i Brev Skicka Lätt drabbar dig negativt.
Efter att ha lyssnat på önskemål från många av våra kunder har vi ändrat
viktintervallen för tjänsten Brev Skicka Lätt. Det har upplevts som
krångligt att väga försändelser på grund av att det varit tre olika
viktintervaller att hålla reda på. Det tillsammans med önskan om att
kunna hålla ett mer attraktivt pris för de lite tyngre försändelserna
som väger upp till 1 kg, gör att vi valt att slå samman de två lägsta
viktintervallen till ett, det vill säga 0-1 kg. Vi har även sänkt priset
för försändelser upp till 1 kg från 59 kr till 54 kr.I det fall man önskar skicka varor i brev till ett förmånligare pris än
vad Brev Skicka Lätt kan erbjuda, finns tjänsterna 1:a-klassbrev och
Ekonomibrev för brev upp till 500 g. Väger brevet mer än 500 g och är
skrymmande har Brev Skicka Lätt det förmånligaste priset, då ingår även
att tjänsten är spårbar.Har du fler frågor om Skicka Lätt är du välkommen att kontakta oss via
e-post: kundcenter@posten.se eller på telefon 0771-37 10 15, vardagar
8-18.Med vänlig hälsning
xxxx xxxx
Posten Kundtjänst21 januari, 2013 kl. 14:41 #158572TianDeltagareKvalificerat (?!) skitsnack av Posten.
Det är en (rejäl) prishöjning helt enkelt.
Det är ju hur tydligt som helt att de tog bort det lägsta priset eftersom de säkert förlorat jättemycket på att erbjuda den så pass mycket billigare skicka-lätt-tjänsten mot rekommenderade-brev-kostnaden!!
Såklart de har sammanställt det gångna året och sett att det är 39:- som folk använt mest och därför trollas den bort.
Jag har i alla fall sparat väldigt mycket pengar på det nu försvunna fraktsättet under förra året.
Nog för att jag många gånger slitit mitt hår då det inte fungerat…I och med denna nästan 30%iga prishöjning på en förut prisvärd tjänst, samt sitt dravel om ”Ehandlarens bäste vän” som stänger företagscenter och minimerar sin service undrar jag i mitt stilla sinne vad de håller på med egentligen…
För inte tar de hand om sina kunder särskilt väl enligt min åsikt.Nåja.
Posten är väl ett vinstdrivande företag som vilket som helst nuförtiden, men nog skulle jag värna lite mer om både kunder och mitt rykte om det vore mitt företag… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.