Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten Skicka Lätt
- Detta ämne har 437 svar, 96 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av timpelt.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2012 kl. 22:10 #154848FrushDeltagare
Nyss registrerad här på e-handel och hittade en intressant tråd direkt. Jag håller själv på och startar upp en webshop, men jag är även ansvarig för ett postombud i centrala Stockholm – så därför kan jag flika in lite här.
@Flagstore.se 54882 wrote:
Ett problem jag inte sett förut var att förra helgen fick ett antal kunder som redan hämtat sina order, både mail och sms-aviseringar ytterligare en gång.
Det inträffade ett fel förra helgen i postens system, men det är sällan det händer. Vi fick info i våra system direkt angående det.
@Bertil 54941 wrote:
Som småföretagare i glesbyggd är det otroligt att man ska behöva åka miltals för att lämna på företagscenter bara för att Posten inte klarar av att lösa hur ombuden ska få betalt för Pacsoftförsändelser.
Med Skicka Lätt får man dessutom ett kvitto för varje dags försändelser och det blir en hel del merjobb att bokföra istället för en månadsfaktura. Läser man tidningen Du&Co och sedan ser hur det är i verkligheten så tror man inte att det är sant att Posten satsar på e-handel.
Möjligt att ni stora e-handlare får kanonbra service med hämning av gods men vi som skickar mindre har fått det rejält mycket sämre. Sådär, nu fick man ur sig årets hela frustration över Posten.
Är väl bäst att tillägga att jag normalt är en timid och lugn person men snart tappar fattningen över hur stelbent och knasigt Posten sköter detta. Om ni klär ut ungarna till ”Skicka Lätt”-försändelser under Halloween så skrämmer ni slag på de e-handlare som öppnar dörren.
Vore underbart om Posten tog till sig av kritiken och kanske lätt oss lämna försändelser hos ombuden igen. Får man drömma vidare vore det trevligt med Pacsoftutskrift av Skicka Lätt och möjlighet till kredit.
Det är jobbigt för oss som ombud på Posten att förklara att kunden måste gå till företagscenter, och det finns även en typ av kundreturer som måste lämnas in på företagscenter. Men vad jag hört är detta bara på test med en första hållplats 1 januari 2013. Men det är förvånansvärt många små e-handlare som har börjat använda Skicka lätt, och jag möter bara glada miner!
2 november, 2012 kl. 22:56 #154853sanmicDeltagare@Kodmyran 54858 wrote:
När tycker du att de ska göra det då???? Deras tekniker har nog samma arbetstider som dig. det är väl klart som sjutton att de måste göra uppgraderingar på sin arbetstid. Om de skulle göra det utanför den skulle nog skicka lätt tjänsten vara betydligt dyrare.
Jag är mest förvånad att ni orkar hålla på och strula med denna tjänst överhuvudtaget. Det ni tjänar i pengar förlorar ni i tid och er arbetstid är också pengar. Dessutom tror jag snart flertalet av er får hjärtinfarkt av att stressa upp er så.
Ett uppdatering/uppgradering/ändring som har minsta risk att påverka prestande eller dylikt ska göras när det är så lite tryck som möjligt på systemet i fråga.
Jag jobbar bara med ehandel ”på sidan om”, övrig tid är jag systemtekniker på ett Landsting.
Det finns inte en sportmössa att vi ens lägger på den simplaste av windows patchar under kontorstid, det läggs på förutbestämda tidpunkter när systemen är som minst belastade och alla som eventuellt kommer bli berörda av uppdatering/ändringen får meddelanden i god tid innan.
Vissa uppdateringar/ändringar görs nattetid (läs journalsystem och/eller virtuella serverparker).Nu säger jag inte att Posten ska jobba nattetid för såna saker, men nån form av koll måste dem ha, men det känns lite som att ”vi testar att ändra lite här å ser vad som händer…”
13 november, 2012 kl. 10:08 #155480percyDeltagareHej,
Försökte under 15 minuter få fram ett vettigt svar av posten ang. passande etikett för sändningar man gjort i skicka lätt. Det gick inte helt enkelt kan jag säga utan uppmaningen var att köpa en frakt och ”testa” hur etiketterna kom ut.
Tack för den!
Därför ställer jag nu frågan här istället med förhoppning om att något av foruments eminenta medlemmar har ett bättre svar.
Vad är bästa formatet på klisterark för att använda med skicka lätt? Om man gör fler på en gång kommer de ut på samma ark eller är det ett ark = en sändning?
Tackar på förhand!
13 november, 2012 kl. 10:16 #155482Knivbutik.seDeltagareDet skrivs ut 2st etiketter/ark. Dessa utgör bara ca 25% av arkets yta.
Känner tyvärr inte till några bra klisterark till detta.
Själv har jag inga stora volymer att skicka och därför klipper och klistrar jag manuellt.5 december, 2012 kl. 13:13 #156658gavrikDeltagareHej allihopa!
Jag har använt Brev Skicka Lätt sedan maj och var ganska positiv till tjänsten (bortsett från alla tekniska problem som uppstår då o då).
Men nu har jag fått problem – postförsändelse är försenad/har försvunnit sedan 23 nov.
Har varit i kontakt med postens kundtjänst flera gånger. Det tar ca 30 minuter tills man blir kopplat till rätt person med ”specialkompetens”, som till slut meddelar att ekonomiskt ansvar ingår ej i tjänsten och att jag får göra reklamation, dvs. få tillbaka 39:- samtidigt som varor i försändelsen uppgick till 2000:-
De ställer inga frågor om hur försändelsen ser ut, ringer inte till sorteringsterminalen eller mottagarens utlämningsstället (Posten Stockholm Strandbergsg, Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe.)… De bryr sig inte! Posten har ingen ekonomisk ansvar.. ok! men något ansvar måste de ju ha!?Finns det något jag kan göra för att tvinga de att göra sitt jobb?
5 december, 2012 kl. 13:29 #156662PrixDeltagareDu kan antingen ringa runt själv eller så får du ta det som en lärdom att så dyra försändelser skickas spårbart och försäkrat.
5 december, 2012 kl. 13:46 #156664gavrikDeltagare@Prix 57095 wrote:
Du kan antingen ringa runt själv eller så får du ta det som en lärdom att så dyra försändelser skickas spårbart och försäkrat.
”Att ringa runt själv” är ju ett bra sätt för att tvinga Posten att ta sitt ansvar
Tar man det som en lärdom, då måste man definitivt hitta ett nytt sätt o leverera varor, då det handlar om 60-80 försändelser/mån med ca 1500:-/order. Det finns ju ingen garanti för att de inte kommer att ske igen, framförallt nu (Jul & Nyår).5 december, 2012 kl. 15:28 #156682PrixDeltagare@gavrik 57097 wrote:
”Att ringa runt själv” är ju ett bra sätt för att tvinga Posten att ta sitt ansvar
Tar man det som en lärdom, då måste man definitivt hitta ett nytt sätt o leverera varor, då det handlar om 60-80 försändelser/mån med ca 1500:-/order. Det finns ju ingen garanti för att de inte kommer att ske igen, framförallt nu (Jul & Nyår).Posten kommer inte ta ansvar för det.
Skicka rekommenderat? Skicka med DHL och med försäkring? Då tar dem ansvar för det.
12 december, 2012 kl. 10:28 #157049TianDeltagareNejnejnej. Skicka Lätt nere.. ”Systemunderhåll”.. (?)..
Vi håller tummarna det kommer igång igen till eftermiddagen!… Och att systemunderhållet kanske till och med fixar buggarna som gör att det titt som sätt failerar.12 december, 2012 kl. 13:25 #157060Flagstore.seDeltagareOj, fortfarande inte igång
Annars har ju perioden Skicka Direkt fungerat utan störningar varit ovanligt lång den gång!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.