Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten Skicka Lätt
- Detta ämne har 437 svar, 96 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av timpelt.
-
FörfattareInlägg
-
31 oktober, 2012 kl. 15:48 #154699Katrin LundgrenDeltagare
@shavingroom 54865 wrote:
Självklart gör man större uppgraderingar mm på kväll/helg. Gör inte ni det?
Större uppgraderingar ja, men vi felsöker och gör mindre uppdateringar samt felrättningar på arbetstid. (Kvällar undviker vi då kunderna har mer trafik då än dagarna, likaså söndagar). Annars vore det bara för oss att börja jobba kväll och natt i stället, något varken vi eller kunderna skulle uppskatta tror jag. Ingen vill ringa support vid 3 på natten.
Ja och i mina egna butiker där driftsätter jag hej vilt när som helst det finns tid för det. vare sig det är dag, kväll, lönehelg, julafton, julrea eller annat. Där är jag bara glad att jag kan göra något
Självklart ska det var ordentligt testat innan, glömde nog skriva det
31 oktober, 2012 kl. 16:18 #154700shavingroomDeltagare@Kodmyran 54866 wrote:
Större uppgraderingar ja, men vi felsöker och gör mindre uppdateringar samt felrättningar på arbetstid. (Kvällar undviker vi då kunderna har mer trafik då än dagarna, likaså söndagar). Annars vore det bara för oss att börja jobba kväll och natt i stället, något varken vi eller kunderna skulle uppskatta tror jag. Ingen vill ringa support vid 3 på natten.
Ja och i mina egna butiker där driftsätter jag hej vilt när som helst det finns tid för det. vare sig det är dag, kväll, lönehelg, julafton, julrea eller annat. Där är jag bara glad att jag kan göra något
Självklart ska det var ordentligt testat innan, glömde nog skriva det
Ok överens!
31 oktober, 2012 kl. 16:24 #154702FredrikGustDeltagare@Jimmys 54862 wrote:
Men är det inte bara några spänn dyrare om ni skickar med DHL och går med nåt av dessa paraplyavtal?
Två stora anledningar till att använda skicka lätt som hobbyhandlare, varav den ena riskerar gå förlorad inom kort:
1. Man slipper åka till postens företagscenter för att lämna. En resa dit ryms sällan mellan att jobbet är slut och stopptid för att lämna in paket när det är en resa på 8 km till företagscenter och då har jag ändå nära…
2. Framme dagen efter. E-handlares bedöms vid lyckade leveranser efter leveranstiden och då bedömer man ju egentligen Posten och inte min butik.
Fick t.ex från DHL meddelandet ”Overload” i historiken som gjorde att ett paket från i måndags ännu inte lämnat terminalen i Luleå. Hade jag skickat med posten hade kunden redan installerat prylarna i tisdags och nu får kunden paketet tidigast på fredag.
Hade något annat bolag kunna erbjuda leverans inom två arbetsdagar skulle jag valt det alternativet alla dagar i veckan, men med mindre volymer och scriptad fraktbokning är Skicka Lätt riktigt bra när den fungerar.
Fotnot: Dagens leveranser gick med DHL + brev med frimärken.
1 november, 2012 kl. 02:09 #154713Flagstore.seDeltagareAngående varför JAG väljer Skicka Direkt:
Jag inbillar mig att kunderna på landsbygden fortfarande har nära till något av postens utlämningsställen. Väljer man tex DHL eller Fedex kan det ibland bli längre!
Man börjar vänja sig vid att ta det med ro när postens onlinetjänst inte fungerar 😎
Och sedan en vecka tillbaka informerar jag även i leveransbekräftelsen om Postens problem och att det ev. kan ta lite extra tid.
Ett problem jag inte sett förut var att förra helgen fick ett antal kunder som redan hämtat sina order, både mail och sms-aviseringar ytterligare en gång.
1 november, 2012 kl. 09:50 #154717Jimmy OstromDeltagareTyvärr ganska vanligt med DHL:o
@Flagstore.se 54882 wrote:
Ett problem jag inte sett förut var att förra helgen fick ett antal kunder som redan hämtat sina order, både mail och sms-aviseringar ytterligare en gång.
1 november, 2012 kl. 14:22 #154735Thomas THLDeltagareJag har aldrig varit med om att DHL skickar ut dubbla aviseringar.
Att kunder på landsbygden har längre till godisbutiken för att hämta ut paketet är oftast inget problem.
I början av min ehandel ringde jag upp kunder när jag såg att de hade runt 2 mil för att hämta paketet. 9 av 10 svarade att det inte var några problem och svarade typ ”Jag är van, jag vet att jag bor på landet”.Nu för tiden är det ovanligt och även de minsta orterna brukar ha ett DHL-ombud, det växer hela tiden.
I love DHL tillsammans med Pluskontot! Aldrig haft några som helst problem med DHL.
Skicka ett paket som är 148 cm långt, 8 kg för 65 kr, som i regel är framme dagen efter är i mina ögon närmast oslagbart.1 november, 2012 kl. 16:29 #154743TigernDeltagare[ATTACH]803[/ATTACH]
Fick ett trevligt DR på posten idag. Känns inte riktigt som att dem har tät kommunikation mellan marknad och teknikavdelning
1 november, 2012 kl. 16:47 #154745shavingroomDeltagareProblemet med dhl för oss hobbyhandlare är att du inte kan lämna on det på deras service point. Jag har ett vanligt jobb på dagarna och kan inte vara hemma och passa hämtning eller lämna på terminalen.
1 november, 2012 kl. 17:15 #154747mavrajDeltagare@shavingroom 54918 wrote:
Problemet med dhl för oss hobbyhandlare är att du inte kan lämna on det på deras service point. Jag har ett vanligt jobb på dagarna och kan inte vara hemma och passa hämtning eller lämna på terminalen.
Den föraren från DHL som hämtar paketen hos mig rekommenderade mig att lämna in mina paket hos en butik i närheten som jobbar 10-18 vardagar.
Så jag ska in och höra med den butiken under nästa vecka och förhoppningsvis går det bra att jag lämnar mina paket där ist. Kanske har även du möjlighet att lämna över det till någon lokal handlare?
Skickat från min iPhone, via Tapatalk
1 november, 2012 kl. 22:06 #154766BertilDeltagareOerhört kul och skönt att jag lyckades hitta till detta trevliga forum.
Här har man gått omkring och trott att man varit den enda som slitit hår över Postens agerande, det ger liksom legitimitet till sin upprördhet när fler är av samma åsikt.
Som småföretagare i glesbyggd är det otroligt att man ska behöva åka miltals för att lämna på företagscenter bara för att Posten inte klarar av att lösa hur ombuden ska få betalt för Pacsoftförsändelser.
Med Skicka Lätt får man dessutom ett kvitto för varje dags försändelser och det blir en hel del merjobb att bokföra istället för en månadsfaktura. Läser man tidningen Du&Co och sedan ser hur det är i verkligheten så tror man inte att det är sant att Posten satsar på e-handel.
Möjligt att ni stora e-handlare får kanonbra service med hämning av gods men vi som skickar mindre har fått det rejält mycket sämre. Sådär, nu fick man ur sig årets hela frustration över Posten.
Är väl bäst att tillägga att jag normalt är en timid och lugn person men snart tappar fattningen över hur stelbent och knasigt Posten sköter detta. Om ni klär ut ungarna till ”Skicka Lätt”-försändelser under Halloween så skrämmer ni slag på de e-handlare som öppnar dörren.
Vore underbart om Posten tog till sig av kritiken och kanske lätt oss lämna försändelser hos ombuden igen. Får man drömma vidare vore det trevligt med Pacsoftutskrift av Skicka Lätt och möjlighet till kredit.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.