Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten & Postens ombud i ett nötskal
- Detta ämne har 38 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
3 november, 2011 kl. 15:54 #129720Katrin LundgrenDeltagare
Jag har fått uppfattningen av att Arne är en av få på posten som har koll på hur vi e-handlare upplever det, men det är svårt att vända en ark. Posten är en stor organisation och många delar ska samarbeta, vilket inte alltid verkar vara det lättaste. Nog är de medvetna det tror jag, men det tar tid att vända skeppet. Vi e-handlare här är ofta vana att ett problem vi har löses i våra system på några timmars kodning och beslut tar vi själva, medan Posten ska harva igenom hela organisationen och massor med folk ska tycka innan man kan besluta vad man ska göra.
3 november, 2011 kl. 16:44 #129725peoDeltagare@bloggus 27244 wrote:
Tyvärr så skiljer jag inte Posten från ombuden, utan för min del är ombuden en del av Posten och en del i ledet för en tjänst man betalar för. Ombuden är som de är och kommer att förbli så, oavsett Posten, DHL eller Schenker. Det är dessa företag som får införa rutiner så att det fungerar ändå.
Detta resonemanget gillar jag och delar åsikten till 100%!
Posten vaken kan eller ska skylla på ombuden.
//Peo3 november, 2011 kl. 18:39 #129735fotofyndetDeltagare@Kodmyran 27284 wrote:
Jag har fått uppfattningen av att Arne är en av få på posten som har koll på hur vi e-handlare upplever det, men det är svårt att vända en ark. Posten är en stor organisation och många delar ska samarbeta, vilket inte alltid verkar vara det lättaste. Nog är de medvetna det tror jag, men det tar tid att vända skeppet.
Jovisst är det så, det har vi ju pratat om tidigare, men jag tycker att det är bra att nu när ändå Arne finns här på forumet som representant för Posten mot oss e-handlare i stort, finns med i de flesta diskussioner som rör deras produkter. Att sedan tex Anna som är ansvarig för Skicka lätt gick in och svarade på just den frågan är ju sedan ett plus.
Den här tystnaden, som Arne nu iofs bröt litegrann, tycker jag är det mest störande. Posten VET att vi upplever stora problem både med ombuden och deras kompetensnivå, vissa produkter, mm. Vi vet att representanter läser det vi skriver, men ingen säger något. Jobbas det på att lösa Skicka lätt för Pacsoft online och faktura? Ska man försöka ta ett omtag med ombuden? Annars kan man säga det tycker jag.
Sedan en annan sak, som kanske kan tyckas som en petitess i sammanhanget, men tar man sig själv namnet E-handlarens bästa vän så får man nog förvänta sig att göra lite skäl för det namnet, eller få försvara det.
3 november, 2011 kl. 18:41 #129736Jimmy OstromDeltagareHåller med till 110%!!!!!!
@fotofyndet 27301 wrote:
Sedan en annan sak, som kanske kan tyckas som en petitess i sammanhanget, men tar man sig själv namnet E-handlarens bästa vän så får man nog förvänta sig att göra lite skäl för det namnet, eller få försvara det.
3 november, 2011 kl. 18:53 #129739TomasDeltagarePosten har sina starka sidor, men jag håller med om att ombuden är deras huvudvärk, precis som det är vår (e-handlarens) huvudvärk gentemot slutkund när ex Posten eller annan distributör inte fullföljer sitt åtagande.
Problemet med de flesta stora organisationer är väl att det personliga engagemanget inte är lika stort och vanligt förekommande som på mindre ägarledda företag. Undantag finns som vi vet men det tror jag är en orsak till att diskussionsviljan från ena parten inte alltid är så stor.
Är snudd på exakt ett år sedan jag postade det här: http://www.ehandel.se/forum/marknadsfoering/1322-att-lova-runt-men-halla-tunt-i-sin-marknadsfoering.html Då blev jag uppringd av Posten:-)
3 november, 2011 kl. 19:05 #129741LastbrygganDeltagareGanska intressant hur du ser på det. Enligt mig är Varubrev är mycket dålig tjänst. Tyvärr så skiljer jag inte Posten från ombuden, utan för min del är ombuden en del av Posten och en del i ledet för en tjänst man betalar för. Ombuden är som de är och kommer att förbli så, oavsett Posten, DHL eller Schenker. Det är dessa företag som får införa rutiner så att det fungerar ändå.
Varubrev är en 50%-tjänst enligt mig, där någon på Posten tänkte ut hur breven skall spåras fram till att de lämnar terminalen, men sedan var nog klockan 17.00 och han/hon gick hem. Dagen efter tog man inte tag i vidareplaneringen och tyvärr blev den andra delen inte klar, men tjänsten togs i bruk ändå ….
Jag både håller med och inte.
Jag omformulerar mig lite, Varubrev är oftast en lysande tjänst. För min del som säljer produkter som ofta får plats i brevlådan (DVD) så finns det ingen annan speditör som erbjuder det. Vi har 1,5-2% av våra varubrev som strular med missad ankomstregistrering o.s.v. och i det stora hela tycker jag att det är ok men……jag har mycket svårt att acceptera den bristande kunskapen hos ombuden som om de hade haft tillräcklig utbildning minskat mitt strul till 0,2-0,3% i stället.
Jag har också mycket svårt att acceptera att Posten kundtjänst vägrar att ge någon som helst service vad det gäller dessa problem och hela tiden slår ifrån sig att det ”bara” är en brevtjänst där service inte ingår.
@Parvelito 27281 wrote:
Jag vet det Arne!
Det skulle ändå vara lite intressant om du kanske kunde berätta lite för E-handlarna om om hur ni utbildar ombuden, hur processen går till med ankomstregistreringar, vilka krav man har på ett ombud etc. Lägg också gärna till hur man egentligen hanterar reklamationer, hur man gör med försändelser på villovägar etc. Lite sådan transparens tror jag att många E-handlare skulle uppskatta, istället för bara vackra inslagningar och statistik på alla ledder. Om inte annat kan det ju bli en nyttig intern genomlysning ur e-handelsperspektiv.
Mycket bra idé Parvelito, hoppas få några minuter med Arne på Distanshandelsdagen och se om det går att utveckla till en gemensam diskussion några e-handlare emellan.
3 november, 2011 kl. 19:06 #129742GregerADeltagare@Tomas 27305 wrote:
Är snudd på exakt ett år sedan jag postade det här: http://www.ehandel.se/forum/marknadsfoering/1322-att-lova-runt-men-halla-tunt-i-sin-marknadsfoering.html Då blev jag uppringd av Posten:-)
Upplever vi att det är något som blivit bättre med Posten under det här året? Hur många gnällspikar har de ringt till, eller besökt?
I de flesta av våra egna företag har det förmodligen hänt ganska mycket under det sista året. Vårt sätt att serva kunderna har utvecklats på flera fronter. Vi är på intet sätt färdiga, men vi håller en stadig kurs som kunderna märker och uppskattar.
3 november, 2011 kl. 19:08 #129743danielanderssonDeltagareVar precis å hämtade ut ett skrymmande brev, snackade lite med tjejen som jobbade där. Hon hade nyligen varit på utbildning av/hos Posten och tydligen så ska det bli leg.krav på postförskott och postpaket. Tror hon snackade om skrymmande brev också, men osäker på den biten.
Det som stör mig otroligt mycket är att vi som skickar inte får någon information om detta.
Hur är det tänkt att vi ska kunna hjälpa/hantera våra kunder, när vi inte får någon information om vad som gäller? Eller vad som är på väg att ändras.
3 november, 2011 kl. 19:10 #129744Jimmy OstromDeltagareSkriver samma här: Håller med till 110%!!!!
@GregerA 27308 wrote:
I de flesta av våra egna företag har det förmodligen hänt ganska mycket under det sista året. Vårt sätt att serva kunderna har utvecklats på flera fronter. Vi är på intet sätt färdiga, men vi håller en stadig kurs som kunderna märker och uppskattar.
3 november, 2011 kl. 19:53 #129753RobinDeltagare@lunarmys 27309 wrote:
Hon hade nyligen varit på utbildning av/hos Posten och tydligen så ska det bli leg.krav på postförskott och postpaket. Tror hon snackade om skrymmande brev också, men osäker på den biten.
Krav på ID som stämmer överens med mottagarnamnet har det väl varit ett bra tag vad gäller Postpaket/MyPack?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.