Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten och deras avgifter
- Detta ämne har 30 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
4 augusti, 2010 kl. 18:23 #112989Maisstore.seDeltagare
Mycket intressant det ni skriver!
Innan jag skrev här, så hade jag faktiskt tänkt låta det gå och möjligen införa frakt i butiken. Men sen kom jag på mig själv, att det vill jag inte göra…. den fria frakten är det som är ett av våra konkurrensmedel för vår butik.
Och nu är jag här.. i groparna om att byta leverantör för våra leveranser. Och det fina här, är ju att det är ju jag som bestämmer vem som skall leverera mina beställningar. Det vore annat om jag tog betalt för frakten, men på Maisstore är det alltid fraktfritt. Förstår ni hur jag resonerar?
Men det vore helt klart ett alternativ att erbjuda t.ex. både Posten och Schenker/DHL. Och ta extra för just Posten.
Jag är otroligt tacksam för era svar här, det har betytt mycket och jag kommer överväga hur vi ska gå vidare. En säljansvarig på Posten skulle kontaktat mig igår (lovade han), han har ännu inte hört av sig… mycket seriöst.
Allt väl så länge.
4 augusti, 2010 kl. 18:37 #112990jockesoftDeltagareNär vi tog över vår webbshop så skickade vi det första paketet på över ett kilo med posten i brist på kunskap och bättre vetande, det kommer inte att hända igen. Vi körde med schenker privpak i några månader men har nu gått över till DHL servicepoint genom pluskontot.
Vi skickar enbart med posten om det väger under 500 gram och då skickar vi det som skrymmande brev, allt över 500 gram går med DHL.
De problem som uppstått med DHL (skadade paket t.ex) har hittills alltid gått att lösa så just nu ser jag ingen som helst vinst med att betala postens hutlösa priser.
Mvh
Jocke4 augusti, 2010 kl. 18:58 #112991NicklasDeltagareInnan jag skrev här, så hade jag faktiskt tänkt låta det gå och möjligen införa frakt i butiken. Men sen kom jag på mig själv, att det vill jag inte göra…. den fria frakten är det som är ett av våra konkurrensmedel för vår butik.
Jag har följt en del webbutiker genom åren och de som inte finns kvar av dem idag har haft gratis frakt (Förmodligen beror det nog inte enbart på gratis frakt). Att du får in pengar som täcker upp en del av frakten kan vara vinsten i din verksamhet om du har dåliga marginaler och höga utgifter. Räkna att du skickar 5000 paket per år och frakten för dessa kostar i genomsnitt 50kr + moms det är 250 000kr + moms som du ger bort för att det ger en konkurrensfördel. Lägg in dessa pengar i verksamheten istället.
.
4 augusti, 2010 kl. 19:11 #112992Maisstore.seDeltagareBra skrivet och nice läsning Nicklas.
Att erbjuda fraktfritt kan vara något som sprider ett rykte som i sin tur stärker ett varumärke. Om det sedan kostar mig 250k + moms eller 1 miljon + moms per år spelar absolut ingen roll. Det som spelar roll är att jag fortfarande ska kunna driva verksamheten framåt och plocka ut en lön för att överleva.
Jag ser det som en investering i marknadsföring, syfte att stärka varumärket.
Men sedan är det kanske som du säger, att vissa inte har så bra marginaler och behöver täcka upp dem via fraktkostnaderna. Om vi hade det problemet, så hade jag aldrig någonsin erbjudit fraktfritt
Vi på Maisstore har fått ett otroligt lyckat resultat. Ett enormt tryck och massiv spridning. Vi har därför agerat snabbt, när vi ser statistik på vad fraktkostnader har kostat oss. Och om det då finns möjlighet att dra ner på den utgiften och fortfarande kunna erbjuda fraktfritt, så kommer vi att tjäna ännu mer.
Det jag är ute efter, är helt enkelt hur jag skall kunna erbjuda fri frakt till rimligare kostnader till våra fraktleverantörer. Men jag ska göra ett försök i att kontakta DHL under morgondagen.
4 augusti, 2010 kl. 20:57 #112993LastbrygganDeltagareFri frakt
Min personliga åsikt är att det är vansinnigt att ”ge bort” 50-100kr, det är lika dumt som att erbjuda en procentuell rabatt. Varför ge bort ”rena pengar/vinst”?Jag har under mina 16 år som e-handlare på Internet aldrig haft fraktfritt, däremot erbjuder jag gärna en bra kampanjkodsprodukt till lojala och bra kunder. Jag tror att en kund uppskattar en present med värde på 100kr betydligt mer än fraktfritt. Värdet 100kr för kunden betyder ju inte att det kostar mig 100kr, jag väljer naturligtvis inte en lågmariginalprodukt som jag har ont om utan jag ser alltid till att köpa på mig relativt stora lager av ett fåtal billiga produkter som jag kan ha som giveaways.
Jag har aldrig fått några frågor kommertarer om ”dyra” fraktkostnader.
Posten vs. Schenker/DHL
Jag bytte från Posten till Schenker Privpak våren 2008, största anledningen var att jag ville ha spårning på alla försändelser. I samband med bytet gick jag ut med ett förtryckt papper i alla ordrar under 2 månader där jag ställde lite frågor om det var bättre eller sämre än tidigare med Posten.Jag erbjöd alla som fyllde i denna lilla enket på webben ett presentkort i shoppen och jag fick in ca 300 svar. Ca 50% tyckte att det inte spelade någon större roll, 40% var mycket negativa till bytet och många av dessa var riktigt irriterade. 10% tyckte att det var bättre med Schenker.
För mig var valet självklart, jag bytte tillbaka till Posten redan efter knappt 3 månader, jag skulle aldrig riskera att 40% av mina kunder väljer någon annan av mina konkurrenter i stället.
Man får inte stirra sig blind på enbart priset, det finns några andra riktigt starka argument till varför Posten fortfarande är klart bäst.
1. Dom har utdelning direkt i brevlåda i hela Sverige.
2. Dom kan leverera betydligt längre norrut på en dag än Schenker.
3. Dom har förtfarande fler utlämningsställen.
4. Det känns som att dom har ”seriösare” utlämningsställen, typ ICA m.fl. Din Schenker-försändelse kan hämtas ut på ”Mustafas Cykel & Pizzeria”…
5. Man slipper returfrakt på alla brevförsändelser där Schenker tar betalt.Jag tycker att posten suger i många avseenden men anser förtfarande att det är det i särklass bästa alternativet och vad prisbilden ambelangar så är det inte omöjligt att få 50% rabatt om man har lite paket att komma med och är duktig på att förhandla.
4 augusti, 2010 kl. 22:02 #112994ParvelitoDeltagare1: Postens brevtjänst är deras guldägg. Den borde de vårda ömt och förstå att det snabba och krångelfria som den tjänsten innebär kommer de andra aldrig att kunna bygga upp. Jag tycker de misshandlar den tjänsten mer och mer genom att svetsa igen brevlådornas inkast så att man inte får ner några försändelser där, tidigarelägga tömningar och ha allt färre inlämningsställen. Lägg till kraven på att brevlådorna skall stå allt längre ifrån mottagarnas bostäder.
2: Med DHL når jag härifrån (Hälsingland) från Luleå ned till Malmö på en dag. Däremot har DHL en del orter som inte har daglig trafik, men även Posten har en del sådant för sig numera. Här i länet är det allt fler som får sin post 3 dagar i veckan t.ex. Posten är sett till hela mitt paketskickande runt 5-6% snabbare, men mer är det inte.
3 & 4: Ja, de har fler utlämningsställen, och det går väl åt eftersom de är större. Att hämta något på ICA när det står 22 tanter med lottokuponger och trisslotter före i kön är inte alls roligt, då hade jag föredragit Pizzerian. Posten har dessutom problem, för de har fått de stora ledande butikerna att bli ombud genom att de betalat dem bra. Nu vill de betala mindre, och ICA-handlare och andra är då inte alls roade av att ha många kvadratmeter fyllda med Postens försändelser i sina dyra butikslokaler.
5: Helt klart får man lov att se på hela prisbilden av att skicka med andra aktörer.4 augusti, 2010 kl. 22:24 #112995GregerADeltagareJag har i olika sammahnag hört diverse skräckhistorier om både DHL och Schenker, och det ligger säkert något i dem. Dock kan jag säga att under det dryga år vi kört Schenker och nästan två år DHL så har det fungerat bra. De gör sina misstag – Posten gör sina – men på det hela taget är de lika goda kålsupare ungefär.
Jag kan tänka mig att det fungerar bättre idag än det gjorde 2008, för de skräckhistorier jag hört verkar ligga ett par år tillbaka i tiden, och det är i så fall positivt att de lyckats skärpa sig. Hos Posten är det väl närmast status-quo :rolleyes:
40% var negativa – det är så att så fort någonting avviker från vad man är van vid så upplevs det som negativt. När Tele2 började dra igång så var det många som inte vågade ringa via dem för de var rädda för att Telia skulle stänga av deras telefon. Nu är de kanske rädda att de inte skall få hem sina vykort med Posten längre … 😎
Håller med om att det är lite mer B-klass på en del utlämningsställen, men liksom Parvelito säger, så kan det nog bli en del ändringar nu när Posten vill förändra villkoren för sina utlämningsställen.
Bör kanske förtydliga att det jag pratar om är pakettjänsterna.
Posten Meddelandes brevtjänster är alldeles utmärkta för mindre försändelser, och Varubrev är ett intressant koncept – dock är Posten stelbent när man behöver handla flera tjänster. Det blir lätt minimiavgifter och tillägg bara för att man inte har så mycket av varje tjänst, men ändå en hygglig samlad volym.
Mitt tips är fortfarande att låt kunden välja – och ta ut merkostnaden för Posten. I slutändan så brukar det vara priset som avgör … 😮
4 augusti, 2010 kl. 23:41 #112996nordpolenDeltagareNi som använt er av Schenker PrivPak, upplever ni deras leveranstid som jämförbar med DHL (oftast framme redan dagen efter enligt Parvolito)?
5 augusti, 2010 kl. 07:46 #113000GregerADeltagareDet är samma för Privpak Ombud Standard. Det finns även en Ekonomi, och den tar längre tid.
5 augusti, 2010 kl. 08:31 #113001Katrin LundgrenDeltagareFri frakt är helt klart otroligt olika från kundgrupp till kundgrupp. Att du Mats aldrig under 16 år fått mail om att frakten är för dyr förvånar mig och visar vad olika kunder upplever saker.
Jag får ca 3 mail i veckan om att vår frakt är för dyr och då har vi en enhetsfrakt på 79 kr och fraktfritt över 1000 kr. Även när vi hade frakt 49 kr fick jag 1-2 klagomail i veckan om att man inte kan handla för frakten är för dyr…..:eek:
Men å andra sidan nä jag haft fraktfrikampanjer får jag klagomail på att varor inte finns hemma så att de kan handla fraktfritt och andra liknande saker så mina kunder är nog helt enkelt väldigt känsliga för allt.
Ang schenker ombud standard så tycker jag att det fungerar superbra. Har korta leveranstider och ett fåtal fel. Faktiskt har jag haft mer problem med borttappade brev ( som jag gissar inte alltid är borttappade) än med schenker
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.