Plus Forum E-handelsforumet Logistik Posten Logistik

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96624
    Jimmys
    Deltagare

    Då det blir fler och fler kunder som väljer Schenker Privpak istället för postpaket hos oss, så har vi nu passerat (nedåt) 1000 postpaket/år.

    1000 paket verkar vara den magiska gränsen för att ha ett prisavtal med Posten Logistik för nu är vårat avtal uppsagt hos dem, men vi får fortfarande skicka med dem och det “nya” avtalet med standardpriser kan sägas upp med 3 mån uppsägningstid :D man undrar ju vad som händer efter det, görs det ett påslag då på standardpriserna :confused:

    Nåväl, det är ju tur att de inte är ensamma på marknaden!

    #128501
    Prix
    Deltagare

    Varför inte köra enbart Schenker?

    #128519
    Jimmys
    Deltagare

    @Prix 25947 wrote:

    Varför inte köra enbart Schenker?

    Så blir det ju nu, och det funkar för 99,9% av kunderna. Vi har några kunder som prompt vill hämta sina paket hos Posten, och det är ju bara ändra ombud till Posten på Privpak-paketet för dem, så det är ingen fara på taket.

    Jag tyckte bara det var ett udda tilltag av dem, men det kanske ligger hos mig. Det är ju inte så att vi haft ett så lågt pris att de förlorar pengar på våra paket. Men de har väl sin policy och får sätta sin egen agenda och där rymdes inte vi och det accepterar jag… Och jag e inte bitter 😮

    #128547
    busbjornen
    Deltagare

    Vi fick besök av vår posten-representant här i dagarna.

    Jag fick en liten fingervisning om hur posten jobbar med särskilda avtal.
    Om kunden skickar paket för mindre än 100 000 / år så är posten inte speciellt intresserade av att förhandla ner priserna så mycket.
    Mellan 100-200 så är man mellanstor kund och får en egen kontaktperson samt hyggliga rabatter.
    Ligger du på 200-500 så får du även personliga besök av din kontaktperson och det går att förhandla på lite olika plan beroende på din verksamhet.

    500 och uppåt så är du en ganska stor kund och kan få priser i nivå med dhl även på småpaket. (stora paket är posten i nivå med dhl även vid mindre volymer)

    #128552
    Parvelito
    Deltagare

    @busbjörnen 25996 wrote:

    Vi fick besök av vår posten-representant här i dagarna.

    Jag fick en liten fingervisning om hur posten jobbar med särskilda avtal.
    Om kunden skickar paket för mindre än 100 000 / år så är posten inte speciellt intresserade av att förhandla ner priserna så mycket.
    Mellan 100-200 så är man mellanstor kund och får en egen kontaktperson samt hyggliga rabatter.
    Ligger du på 200-500 så får du även personliga besök av din kontaktperson och det går att förhandla på lite olika plan beroende på din verksamhet.

    500 och uppåt så är du en ganska stor kund och kan få priser i nivå med dhl även på småpaket. (stora paket är posten i nivå med dhl även vid mindre volymer)

    Det stämmer väl ungefär med mina erfarenheter om Posten också. Postens “problem” är att om man skickar paket för miljoner varje år så kommer DHL och Schenker med offerter som är bra mycket lägre än vad vi mindre handlare ser.

    En icke helt okänd datagrossist som skickar paket i hela Norden för 7-8Mkr/år fick en offert från Schenker som var 30% lägre än Postens. Det är ju ett par miljoner om året det handlar om i rena pengar för dem.

    #128559
    Tomas
    Deltagare

    Men om de kan möta ex DHLs priser som vi känner till på småpaket, hur rimmar det med Postens egen utsago att de pga regelverket hos ex. Konkurrensverket inte kan ge bättre offerter än vad vi brukar få se? Det handlar ju inte om att de inte vill ge rabatter, utan att de är förhindrade att få göra det enligt dem själva.

    Men när det luktar miljoner på ett konto då kommer alltså undantagen fram, de som bekräftar regeln vi får oss itutade verkar det som?

    #128560
    nmn
    Deltagare

    @Tomas 26012 wrote:

    Men om de kan möta ex DHLs priser som vi känner till på småpaket, hur rimmar det med Postens egen utsago att de pga regelverket hos ex. Konkurrensverket inte kan ge bättre offerter än vad vi brukar få se? Det handlar ju inte om att de inte vill ge rabatter, utan att de är förhindrade att få göra det enligt dem själva.

    Men när det luktar miljoner på ett konto då kommer alltså undantagen fram, de som bekräftar regeln vi får oss itutade verkar det som?

    Och vem trodde på det skitsnacket från början…

    #128564
    Jimmys
    Deltagare

    @busbjörnen 25996 wrote:

    Jag fick en liten fingervisning om hur posten jobbar med särskilda avtal.
    Om kunden skickar paket för mindre än 100 000 / år så är posten inte speciellt intresserade av att förhandla ner priserna så mycket.

    Här är ju förklaringen, tack för det!
    Då räknas vi inte som e-handlare av Posten nu, då vi inte får ha dem som vår bästa vän längre :(

    Som tur är har vi ju Privpak, som jag måste säga har en grym support när det är nåt strul med ett paket, mycket hjälpsamma och kundorienterade.

    #128566
    Parvelito
    Deltagare

    @Tomas 26012 wrote:

    Men om de kan möta ex DHLs priser som vi känner till på småpaket, hur rimmar det med Postens egen utsago att de pga regelverket hos ex. Konkurrensverket inte kan ge bättre offerter än vad vi brukar få se? Det handlar ju inte om att de inte vill ge rabatter, utan att de är förhindrade att få göra det enligt dem själva.

    Men när det luktar miljoner på ett konto då kommer alltså undantagen fram, de som bekräftar regeln vi får oss itutade verkar det som?

    Det hela beror på att vi har en “reglerat avreglerad marknad”, som ur ett marknadsekonomiskt perspektiv är mer sinnrikt än någon öststatskommunist någonsin skulle ha kunnat konstruera. Sverige är inte alls ensamma om detta, utan i Europa ser det ungefär likadant ut på många håll. Det hela påminner lite om modellen för hur elbolag får agera.

    Grunden för distribution av brev och paket finns reglerat i lag, som PTS, Post och Telestyrelsen är satta att övervaka. Riksdagen har sagt att brev måste kunna skickas över natten till mottagare var som helst i Sverige (med vissa glesbygdsundantag) till en viss förutbestämd taxa. Posten har fått och accepterat detta uppdrag. Att det skulle tillfalla någon annan får anses som ganska otroligt, även om det rent teoretiskt skulle kunna läggas ut på vilken aktör som helst. Den svenska marknaden är avreglerad i lagen.

    Med detta som grund, samt det faktum att Posten funnits med mer eller mindre monopol på den svenska marknaden sedan 1636 och har en mycket stor marknadsandel, så inträder en del konkurrenslagar. Posten får t.ex. inte genom att ge ett oskäligt lågt pris jaga bort sina konkurrenter, vare sig lokalt, regionalt eller i riket som helhet. Man måste kunna visa att man har kostnadstäckning för de priser man ger. Med den låga vinst som Posten visat de senaste åren är det svårt att visa på att man har kostnadstäckning för så låga priser att konkurrenterna inte kan hänga med nedåt.

    Det som framför allt kostar pengar inom paketdistribution är inte de långa teansporterna, utan det är inhämtning och utlämning. Därför är det inte så svårt att visa på att den som kan fylla en hel bil med 18 burar vid varje hämtning skall ha ett väsentligt lägre pris än den som skickar 18 paket per dag. Kostnaden per paket är nämligen oerhört mycket lägre för en transportör att hantera.

    Är det då så att DHL och Schenker prisar in sig på marknden, för de vet att Posten inte får priskonkurrera? Njae, till viss del kanske det är så. De här gruppavtalen som ger vem som helst, var man än bor och med vilken volym man än har, riktigt bra priser på paket gör att man får en hel del riktigt olönsamma kunder. Att åka runt på landsbygden och hämta några paket här och där kostar pengar som man inte får täckning för med de priser man håller. I städerna kan man säkert räkna hem det genom att man generellt sett är mer effektiva än Posten som dras med det statliga verkstänkandet.

    Mitt tips är dock att de här guldkantade avtalen rätt så snart försvinner från marknaden, eftersom de till sin konstruktion liknar Ebberöds bank.

    Det enda sättet Posten har för att kunna konkurrera bättre är att sänka sina kostnader så att man tjänar mer pengar. Först då “får” man som dominerande aktör sänka priserna. Det är precis samma som för Telia som skall konkurrera med sina konkurrenter, de får aldrig vara prisledande, utan får ha USP:ar som bättre täckning, kombinationserbjudanden och en högre servicenivå.

    Posten jobbar rätt så hårt på att sänka sina kostnader. Några exempel är att man avslutat samarbetet med många ombud på landsbygden, för att istället erbjuda att lantbrevbäraren tar med sig paketen dagen efter. Man ansöker ständigt om att få ha utdelning tre dagar i veckan istället för fem på fler och fler ställen där befolkningsunderlaget viker och där postmängden också viker. Här i Hälsingland där jag bor finns det sådana områden. En tredje åtgärd man genomför är att försöka få så många som möjligt att ha postfack i entrén på flerfamiljshus (och att man på landet samlar sina postlådor så att många står tillsammans). Man stänger också ett antal företagscenter eller begränsar dess öppettider och mitt råd är att Posten omedelbart stänger allihopa och istället inför gratis hämtning av försändelser från avtalskunder. Det blir mer effektivt.

    Så, kontentan är att Posten har rätt till rätt så stor del. Jag tror också att vi som ehandlare måste bli mer kunniga som transportköpare om vi skall ha en framtid, och förstå vad som kostar pengar för transportföretagen och hur vi kan underlätta för dem för att få bättre priser. Det kräver i sin tur att transportföretagen spelar mer med öppna kort, men jag förstår att det är tungt för Postens säljare att rent ut säga att de inte kan matcha DHL:s priser, utan man börjar snirkla in sig i diverse olika “historier” som saknar bäring med verkligheten.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.