Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten lämnar ut paket utan att kund betalar
- Detta ämne har 17 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av J.L.
-
FörfattareInlägg
-
7 december, 2012 kl. 16:25 #99070J.LDeltagare
Jag tänkte dela med mig av min ilska igen med Posten…
Idag ringde en kund till mig och berättade att Posten gav ut försändelse till honom utan att han behövde betala… Tur som är kunden ett företag och var ärlig och sa till tanten att han skulle betala den, då sa tanten att det inte finns någon postförskott. Kunden började kolla på kartongen och hittade vår etikett där det står postförskott samt hur mycket och berättar till tanten… Dom började tjafsa och till slut fick han betala efter 40 minuter….
Jag ringde Posten och reklamerade detta och tjejen på reklamations avdelningen berättade att dem fått in flera likadana reklamationer att Posten lämnat ut försändelser utan att kund ej behövt betala…
Jag har litat på Posten! Har aldrig kollat vår bankkonto ifall vi fått betalt av Posten men nu känns det som man ska anställa någon att göra det eftersom man inte kan lita längre!
Någon mer drabbad?!
7 december, 2012 kl. 16:59 #156827Jacob BDeltagareJag har bara varit med om detta vid ett tillfälle, för länge sedan på ett e-handelsföretag jag jobbade för. Detta löste vi direkt med kunden. Med tanke på hur många ombud som finns kommer det säkert hända igen. Förustsätter att Posten ersätter summan om det händer (någon som vet?).
Hur prickar ni av era inbetalningar från Posten? Vi gör nämligen en faktura för varje pf-beställning och anger fakturanummer som betalreferens. På så vis skulle vi snart märka om ett postförskott inte blivit betalt trots att det inte kommit i retur.
7 december, 2012 kl. 17:12 #156829PrixDeltagareFanns en annan tråd om detta och där skrevs det att Posten inte vill betala för det då.
Skulle vara intressant om Arne vill lägga en kommentar hur man arbetar med detta? Det är uppenbart mycket vanligare än man tror?
7 december, 2012 kl. 18:33 #156832JeffDeltagareJag förutsätter att man alltid får betalt när paketet registrerats som utlämnat, och har butiken missat att tagit betalt borde de visa sig som en diff i deras dagskassa – men de är bara hur jag tycker det borde fungera, har ingen aning om hur de arbetar.
Det finns ju många andra saker i Postens system som man blir förvånad över, t.ex. enkla saker som att man kan registrera ett paket som ”outhämtat” och returnera till avsändaren, utan att de finns någon ankomstregistrering (dvs mottagaren har inte fått det aviserat ens).
7 december, 2012 kl. 18:39 #156833JoelDeltagareJag anser att det är en transaktion mellan mig och Posten, och inte mellan mig och butiken. Därmed borde vi få betalt av Posten för det värde vi angett som efterkrav i Pacsoft. Om sedan butiken glömmer bort att ta betalt av kunden så är det deras problem alternativt ett problem för Posten. Det borde inte vara ett problem som drabbar oss ivf…
7 december, 2012 kl. 18:47 #156835BorjeDeltagareAngående uthämtning av paket med posten så frågade jag om jag behövde fylla i en fullmakt så en släkting kunde hämta ut paket som kom till företaget när jag var bortrest. Det lokala postombudet (en bensinmack) sa att det inte behövdes så länge personen visar ett leg och har med sig kollinumret.
Min känsla är att det varierar väldigt mycket från ombud till ombud hur väl posten har utbildat de anställda.
7 december, 2012 kl. 19:42 #156839MajsanDeltagareVad vårt lokala postombud samt även företagscenter på vår ort säger så måste vi fylla i en fullmakt för att vår deltidsanställde skall kunna kvittera/hämta ut försändelse när inte vi företagsägare är på plats. Detta trots att både företagscenter och vårt lokala postombud ”vet” att hon har behörighet att göra detta åt oss. Vad jag menar med ”vet” är att vi bor i en väldigt liten byhåla i Värmland och alla känner alla. Dom vet även att hon arbetar åt oss så snart vi inte befinner oss på hemmaplan men ändock krävs en skriftlig handling som bekräftar att hon har behörigheten.
7 december, 2012 kl. 20:36 #156840fotofyndetDeltagareDet där har hänt mig flera gånger. En gång hade en brevbärare med sig ett pf ut till en kund och lämnade över det till honom. Eftersom vi skickar brev-pf så är det svårt att få ut ersättning för innehållet då brev-pf är en oförsäkrad tjänst.
En annan ”rolig” grej hände min bror. Postombudet i hans stadsdel i Sundsvall hade inbrott. Han hade haft en mobiltelefon på reparation hos en verkstad och de hade skickat den som brev-pf till honom. Telefonen stals vid inbrottet och sist jag hörde talas om det så skulle han inte få någon ersättning. Fast det är ju en annan typ av ”utlämning utan betalning”
7 december, 2012 kl. 20:59 #156841J.LDeltagareKan även tillägga att vi har flertal paket som vi inte fått betalt för. Nu ligger det en utredning hos Posten på detta och hoppas verkligen dem ersätter detta… Mycket mycket förlust har vi gått p.g.a detta.
7 december, 2012 kl. 21:24 #156842SandblomDeltagareJa posten har blivit ett riktigt pajjasföretag.
Paket som inte aviseras (ett fall med sms-avisering där föraviseringen skickades ut och gick fram men den riktiga aviseringen skickades aldrig ens ut från posten..), paket som skickas fel och pf som kund har betalt för när de hämtat ut men som inte posten har fört vidare till mig.I det sista fallet så krävdes det en reklamation, 2 telefonsamtal, 20 dagar och ett lite drygt mail där jag frågade om jag skulle få inlåningsränta innan jag fick pengarna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.