- Detta ämne har 16 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Anton A.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2012 kl. 21:46 #141691Anton ADeltagare
Posten i överlag är väl inte direkt något att hurra över…
8 april, 2012 kl. 22:16 #141695ParvelitoDeltagare@skinza.se 40553 wrote:
Posten i överlag är väl inte direkt något att hurra över…
Det där tycker jag är ganska orättvist.
Under alla de år som jag på ett eller annat sätt pysslat med handelså har jag lärt mig att det som för det mesta påverkar kvaliteten på distributionen är kontinuitet.
När man regelbundet får försändelser med en transportör, och man finns på samma ställe och de har samma chaufförer som kör, så fungerar det i allmänhet bra.
Problemen uppstår när transportören har hög personalomsättning eller gör om turer och distrikt lite för ofta. Semestervikarier är också typiskt för att servicenivån kan gå i backen. Problem uppstår också ofta första gångerna man skall få paket med någon transportör, rullar det sedan på så lär man sig varandras rutiner och det börjar fungera.
Posten är ingen undantag.
Sedan finns det en del saker som Posten borde fundera lite över. Ett sådant är ”stockholmsstolleriet” där man styr allt från Stockholm och det lokala engagemanget försvinner med regelverk och direktiv från ovan.
Ett annat bekymmer som Posten och många andra transportföretag har är att deras produktportföljer är proppade av tjänster med mer eller mindre liknande namn, liknande prestation men väldigt olika prissättning och villkor. Att de dessutom med jämna mellanrum byter namn gör inte saken bättre.
8 april, 2012 kl. 22:24 #141696Anton ADeltagare@Parvelito 40558 wrote:
Det där tycker jag är ganska orättvist.
Under alla de år som jag på ett eller annat sätt pysslat med handelså har jag lärt mig att det som för det mesta påverkar kvaliteten på distributionen är kontinuitet.
När man regelbundet får försändelser med en transportör, och man finns på samma ställe och de har samma chaufförer som kör, så fungerar det i allmänhet bra.
Problemen uppstår när transportören har hög personalomsättning eller gör om turer och distrikt lite för ofta. Semestervikarier är också typiskt för att servicenivån kan gå i backen. Problem uppstår också ofta första gångerna man skall få paket med någon transportör, rullar det sedan på så lär man sig varandras rutiner och det börjar fungera.
Posten är ingen undantag.
Sedan finns det en del saker som Posten borde fundera lite över. Ett sådant är ”stockholmsstolleriet” där man styr allt från Stockholm och det lokala engagemanget försvinner med regelverk och direktiv från ovan.
Ett annat bekymmer som Posten och många andra transportföretag har är att deras produktportföljer är proppade av tjänster med mer eller mindre liknande namn, liknande prestation men väldigt olika prissättning och villkor. Att de dessutom med jämna mellanrum byter namn gör inte saken bättre.
Eftersom jag skickar så pass små varor så har jag aldrig varit i kontakt med några transportörer.
Mina åsikter om Posten:
– De gånger jag har varit i kontakt med deras kundtjänst har jag inte direkt blivit särskilt trevligt bemött.
– Många paket har försvunnit alternativt gått sönder i leveransen
– Vissa av deras kostnader är orimligaGenerellt sätt är jag inte nöjd med Postens arbete. Hade det funnits någon annan möjlighet för mig hade jag bytt direkt!
9 april, 2012 kl. 02:02 #141697GregerADeltagare@skinza.se 40559 wrote:
Eftersom jag skickar så pass små varor så har jag aldrig varit i kontakt med några transportörer.
Mina åsikter om Posten:
– De gånger jag har varit i kontakt med deras kundtjänst har jag inte direkt blivit särskilt trevligt bemött.
– Många paket har försvunnit alternativt gått sönder i leveransen
– Vissa av deras kostnader är orimligaGenerellt sätt är jag inte nöjd med Postens arbete. Hade det funnits någon annan möjlighet för mig hade jag bytt direkt!
Du kanske borde förtydliga om det är Postens brevtjänster eller pakettjänster du är missnöjd med. Hempaket, som tråden handlar om, är en pakettjänst.
9 april, 2012 kl. 07:05 #141704ParvelitoDeltagare@skinza.se 40559 wrote:
Mina åsikter om Posten:
– De gånger jag har varit i kontakt med deras kundtjänst har jag inte direkt blivit särskilt trevligt bemött.
– Många paket har försvunnit alternativt gått sönder i leveransen
– Vissa av deras kostnader är orimligaGenerellt sätt är jag inte nöjd med Postens arbete. Hade det funnits någon annan möjlighet för mig hade jag bytt direkt!
Det finns ingen annan som är särskilt sugen på att dela ut post över hela riket för de pengar som Posten tar i porto. De 8,64 + moms som Posten vill ha för ett brev upp till 100 gram som frankerats i frankeringsmaskin är inte särskilt högt.
Jag skickar rätt mycket sådant som du också säljer, och jag har inte de problemen som du beskriver. Av c:a 500 skal som är skickade i år har jag noll reklamationer, ett skickat brev av c:a 4000 har försvunnit spårlöst i år, några till har strulat men kommit till rätta (eftersändning av skrymmande brev fungerar väldigt dåligt hos Posten). Kundtjänst har jag inte pratat med de senaste två åren tror jag. Inte för att de är otrevliga utan för att de inte kan göra särskilt mycket.
Och oskäliga priser är det ju bara om det finns någon annan som vill göra jobbet billigare.
Det här betyder inte att jag är nöjd med Posten. Vi kommer behöva vara på dem ideligen för att den svenska Posten skall bli världens mest effektiva och prisvärda. Då kan ehandeln blomstra, svenska företag kan ha en stark hemmamarknad och expandera utomlands. Massor av svenska jobb kan skapas och pengarna stannar i landet. Men bara om Posten är mer effektiva än sina konkurrenter runt om i världen.
9 april, 2012 kl. 15:12 #141746fotofyndetDeltagare@GregerA 40561 wrote:
Du kanske borde förtydliga om det är Postens brevtjänster eller pakettjänster du är missnöjd med. Hempaket, som tråden handlar om, är en pakettjänst.
Fast i och med det har vi ju accepterat Postens ”Det är inte vårt fel, det är logistiken”. Det är Posten som är varumärket, sen om de internt väljer att dela upp det i två eller 48 bolag, det sruntar jag högaktningsfullt i och det är det som jag tycker att ”Posten e-handel” borde syssla med. Alltså att paketera och leverera tjänster till oss e-handlare, oavsett om det är brevtjänster från Meddelande, pakettjänster från Logistik eller tryck av gruppreklam från vaddomnuheter.
9 april, 2012 kl. 20:51 #141777Anton ADeltagare@GregerA 40561 wrote:
Du kanske borde förtydliga om det är Postens brevtjänster eller pakettjänster du är missnöjd med. Hempaket, som tråden handlar om, är en pakettjänst.
Som jag skrev så är det Posten i överlag jag inte är nöjd med.
Självklart vet jag att det är olika tjänster.
Deras pakettjänster kanske är fantastiska, vad vet jag? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.