Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten delar ut var tredje dag
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
14 mars, 2012 kl. 14:02 #139171ParvelitoDeltagare
Peo: I grund och botten tycker jag likadant som dig. Betalar man 48kr för att ett 5cm tjockt brev som väger 300 gram skall komma fram dagen efter, så skall det också göra det. Men det är 20-25% av de skrymmande breven som inte kommer fram dagen efter, och det finns ingenstans att klaga, inget sätt att reklamera och att få pengarna tillbaka eller åtminstone mellanskillnaden mellan A-post och B-post är omöjligt.
Jag vet inte vem vi skall skicka på Posten för att det skall bli förändring. Riksrevisionen som får utreda om de följer Riksdagens uppdrag?
14 mars, 2012 kl. 14:03 #139172Katrin LundgrenDeltagareJag undrar vad man tolkar som glest befolkade områden? Gällde inte e24 nyheten i Stockholm?? Fast det är klart det är ju lite glest mellan personerna där
14 mars, 2012 kl. 14:08 #139174ParvelitoDeltagare@Kodmyran 37805 wrote:
Jag undrar vad man tolkar som glest befolkade områden? Gällde inte e24 nyheten i Stockholm?? Fast det är klart det är ju lite glest mellan personerna där
Vi har områden här i Hälsingland där det är tredagarsutdelning, och de flesta i Norrlands inland som bor utanför tätorterna har det så, liksom skärgårdsbefolkning.
Problemet i Stockholm och andra storstäder är att det inte finns brevbärare så det räcker när sjukfrånvaron toppar, och att man tidvis haft svårt med organisationen av arbetet.
14 mars, 2012 kl. 14:25 #139177fotofyndetDeltagare@Parvelito 37807 wrote:
Vi har områden här i Hälsingland där det är tredagarsutdelning, och de flesta i Norrlands inland som bor utanför tätorterna har det så, liksom skärgårdsbefolkning.
Problemet i Stockholm och andra storstäder är att det inte finns brevbärare så det räcker när sjukfrånvaron toppar, och att man tidvis haft svårt med organisationen av arbetet.
Att får fler ”kunder” i glesbygden är ju svårt, men att ha folk som kan dela ut posten känns ju som helt oacceptabelt med den arbetslöshet vi har.
När jag jobbade åt Poståkeriet i Ånge för ett antal år sedan så hade chefen där ett par extragubbar han ringde till vid behov. Var man villig att arbeta så hamnade man tidigt på hans lista och kunde jobba nästan så mycket man (eller frugan) ville. Sen flyttade jag till Södertälje och skulle köra extra på Tomteboda istället. Men där hade man ingen lista med extrafolk som man ringde in utan där ringde man ett bemanningsföretag istället och meddelade hur många man behövde för dagen. Jag kan LOVA att Ånge-chefens modell var billigare. Om man har gjort likadant i brevbärarsvängen så kan jag tänka mig att det är åtstramningar med användning av bemanningsföretag och då står man där och kan inte dela ut posten alla dagar i veckan i huvudstaden…
14 mars, 2012 kl. 15:04 #139181ParvelitoDeltagare@fotofyndet 37810 wrote:
Att får fler ”kunder” i glesbygden är ju svårt, men att ha folk som kan dela ut posten känns ju som helt oacceptabelt med den arbetslöshet vi har.
Om jag förstod artikeln rätt så handlade det väl om att det saknades folk till följd av många med vinterkräksjuka/influensa, och det har jag inte så mycket att orda om. Jag tror inte på att ta in folk från gatan som skall dela ut posten, för det blir nog bara mer kaos då.
Vad som är värre är att i vissa områden så har de eviga omorganisationerna och besparingarna tagit hårt på arbetsmoralen hos personalen. Man verkar aldrig hinna med riktigt, det saknas alltid folk till något distrikt, man har kanske inte världens bästa postombud heller och engagemang och driv saknas. Då blir skrymmande försändelser liggandes i dagar innan avierna delas ut, man skjuter inte in varubreven, skriver ”adressaten okänd” och returnerar för att det står ”Mohammed al-Sakawi” på brevlådan och M Sakavi på brevet etc.
Jag tror det var Mats på Lastbryggan som gav Posten rätt bra tips om vad de borde göra med ehandlarnas klagomål på varubrev. Istället för att instruera kundtjänsten att svara ”Kan inte, vill inte, får inte, går inte, har inte lust” så följer man upp klagomålen och ser till att ombuden lär sig den nya tjänsten. Så borde man försöka göra med skrymmande brev också, för det är utan tvekan de som krånglar mest idag.
15 mars, 2012 kl. 17:36 #139425PrixDeltagareLånar denna tråden för att få ut lite frustration. Väntar på tre brev från Cdon. Nr. 1 skickad i måndags, Nr 2-3. Skickades tisdag.
Nr. 1 är sårlöst borta, inte registrerats någonstans på vägen.
Nr. 2 är registrerad i Göteborg tisdag kväll.
Nr. 3 är registrerad i Malmö onsdagkväll.Alla ska vara skickade som förstaklass varubrev om jag förstått det rätt. Men inget har kommit fram ännu och skulle det inte gå ner i lådan (vilket det gör) så skulle jag få ett sms direkt när de kom till utlämningsstället.
Relaterar detta till två kunder (som dock va positiva över snabb leverans) fick sina paket på onsdagen när de skickades i god tid på måndagen som varubrev 1:a-klass, vi betalar för snabb leverans och detta rörde sig om ett brev som hade en transportväg på 2 mil.
Om man skickar snigelpost, ska man då räkna med 7-10 dagar istället? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.