Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten BREV med kollinummer—snart?
- Detta ämne har 18 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
25 september, 2009 kl. 08:58 #107193LubicDeltagare
Jo, jag vet vad det är för prisskillnader och att brev går på porto och paket på paketpris. Men det jag menar är, borde det inte vara lika bra om de mindre paketen istället sänks i pris än att införa spårning på stora brev? Att införa spårning på brev kostar säkert posten en del i förändrade rutiner, osv och då kanske de istället kan sänka priset på småpaket?
Vilket är både enklare och snabbare att införa. Hanteringen med spårning av stora brev kostar säkert posten lika mycket som hanteringen för ett litet paket kostar.
25 september, 2009 kl. 09:47 #107194ParvelitoDeltagarePosten håller på att begå samma tankefel som Telia gjorde. Telia har idag flera oerhört stora och starka konkurrenter på sin hemmamarknad, därför att man släppt in dem. Att de går med vinst beror i huvudsak på att de äger infrastrukturen och att de köpt/byggt upp en stor verksamhet utomlands.
Men Posten äger inte infrastrukturen i Sverige i form av vägar och ombud. Och även om man satsar utomlands samt fusionerar med den danska Posten så riskerar man att vara illa ute om några år när allt fler små men växande E-handlare har attityden att Posten är dyra och skall undvikas.
Kampanjen där man pratar om finnar i webshopen, och att gränsen går vid norrmän är väl ett rätt så tydligt tecken på att man redan ser slaget förlorat om den ”vanliga” inhemska distributionen och istället för inrikta sig på spjutspetstjänster.
Om DHL klarar av att hos mig hämta ett paket (fast jag bor i ett område där Posten har lantbrevbärning) som väger 2,5kg och sedan distribuera det till en av deras servicepunkter, avisera mottagaren och lämna ut paketet för 39kr exkl moms så känns det ganska dumt att till Posten betala närmast det tredubbla. Det har inte med brevbärare att göra, det har att göra med en extremt stel och storvuxen organisation där varje förändring ses som ett hot istället för en möjlighet. Det har med tankar om egen storhet att göra, som väl mest kan liknas vid Kejsarens nya kläder.
Det har inte med 15.000 brevbärares brist på streckkodsläsare att göra (min lantbrevbärare kommer nämligen med mina paket en dag senare om jag inte åker in och hämtar dem själv, och han har ingen streckkodsläsare). Det har med attityd till att hänga med i en föränderlig värld att göra, och där tror jag att Posten borde fundera lite mera hur de skall göra.
25 september, 2009 kl. 19:47 #107201GregerADeltagareJag tror man kan sammanfatta det så att vi (de flesta) e-handlare vill ha:
– En tjänst för alla försändelser till privatpersoner
– Den skall täcka 20g – 20kg (eller mer)
– Den skall vara spårbar, minimum inlämnad – ankommit utdelningsort – under utdelning/kan hämtas
– Utdelning nästa dag
– Utdelning i brevlåda om möjligt
– Skälig prisnivå även om man inte skickar en miljon paket om året. Konkret skulle det vara typ 10-90kr (100g – 20kg) om man skall tillämpa viktbaserad prissättning.Man kan tänka sig tilläggstjänster som
– postförskott
– hemkörning
– försäkringJust försäkring är jag tveksam till om det är så viktigt. För det första är svinnet väldigt litet, för att inte säga noll. För det andra så blir det inte mer än kanske en krona per försändelse om man har volym på några tusen försändelser per år. Därför kan man s.a.s lika gärna vara försäkringsbolag åt sig själv. Bara de som säljer väldigt dyra saker och har få försändelser borde ha ett egentligt intresse av försäkring.
Att Posten är uppdelad i två bolag, och därmed måste erbjuda flera produkter för att täcka ett relativt enkelt behov, är inget som gagnar oss som kunder, och ett bolags organisation borde väl ändå huvudsakligen utgå från kundernas behov. Att man sedan använder det mot oss kunder – att volymen per produkt är för liten – vid prisförhandlingar är bara kränkande.
25 september, 2009 kl. 20:18 #107202GregerADeltagareParvelito,
Att gränsen går vid Norge … där Posten nu försöker få oss att tro att deras MyPack skulle vara en världsnyhet. Det är bara det att PNL (som nu ägs av enbart norska posten, men tidigare även av den danska och ännu tidigare även av den svenska) har erbjudit bulk-splittjänster länge. Så vill man sälja ”fritt förtullat” till Norge så kan även PNL hjälpa till.
Schenker har Privpak i Norge och framåt årsskiftet kommer man att kunna skicka över gränsen också. Därmed är Posten erbjudande inte särskilt unikt. Men just nu är de aktivast i sin marknadsföring – och det kan man klart vinna lite på.För att ge Arne lite återkoppling på MyPack – det lät jätteintressant – men ni har missat det viktigaste – momsombudet. Varför skall en massa små e-handlare i Sverige själv skaffa momsombud i Norge. Hade Posten inkluderat tjänsten momsombud i MyPack så hade den varit mycket intressantare och skilt sig från konkurrenterna. Vi hade tagit ut norsk moms av kunderna, och ni hade skickat oss en faktura på frakten och den norska momsen. Det hade varit intressant! (om ni nu inte prisar bort er)
28 september, 2009 kl. 11:33 #107219ArneDeltagareAtt paket och brev går i två helt olika produktionssystem innebär som jag skrev sist att det i Postens paketnät finns avläsningspunkter för att kunna identifiera varje enskilt paket från avhämtning till slutleverans. När det gäller brev så finns ingen utbyggd identifikation av varje enskild försändelse. Kollinummer finns på varubreven eftersom vi tar in dem via våra terminaler där utrustningen för att läsa adresshandlingar finns. Vi gör en förstaregistrering och slipper hanteringen och osäkerheten med följesedlar. Efter detta går försändelsen vidare i vår brevproduktion ända ut till våra 15.000 brevbärare och där finns inte utrustning för att läsa alla individuella försändelser. En investering i sådan utrustning skulle innebära mycket stora kostnadsökningar som skulle synas på priset. Jag hoppas att detta ger svar på era frågor annars hörs vi snart igen.
28 september, 2009 kl. 14:11 #107220fenrikDeltagareJag tycker synd om Arne i denna tråd, Arne är faktiskt en riktigt trevlig och bra person.
Men här får du mest svara/försvara dig på frågor och inte en enda gång komma med en lösning, just eftersom du representerar Posten.e-handelns Postuppror växer sig egentligen bara starkare av tråden, när jag egentligen hoppades att Arne kunde ge förslag på lösningar.
22 februari, 2010 kl. 15:29 #108873PerDeltagare@Parvelito 2030 wrote:
Jag har pratat en del med Posten i olika led, har en del kontakter där, men Posten vill bara leverera tjänster i premiumsegmentet, och helst till STORA kunder i STORA städer.
Deras tjänst varubrev är ett sådant totalt förakt mot allt vad små E-handlare på landsbygden heter, att det finns ingen som helst anledning att ens bry sig om dem längre. Bara stora sändningar, och helst inte norr om Dalälven är melodin. Det vore nästan bättre om de lade ned sin verksamhet helt och hållet på alla postnummer som börjar på 82 eller högre, så att entrepenörer som vill göra något kunde få lite friare spelrum här.
Deras senaste giv att svetsa igen brevlådorna så att bara de allra tunnaste breven går ned plus tidigare hämtningar gör det svårt att jobba undan på helgerna och posta i brevlåda, eller att få med sista-minuten-brev på vardagar. De fördelar som Posten trots allt har haft gör de sitt bästa för att sabotera.
Jag tror faktiskt att det bästa man kan göra är att låta bli att använda Posten i så stor utsträckning som möjligt. Uppe på ledningsnivå är man ganska ointresserad av företag som har behov av enklare och lägre prissatta tjänster.
Nu är det visserligen inte någonting unikt för posten. Att leverera små paket till Arvidsjaur är helt enkelt inte lönsamt. Privatisering är bra för stora städer och stora företag, men ser man på utvecklingen på paketsidan så är det ganska tydligt att vinsten finns i de stora städerna och de stora volymerna.
22 februari, 2010 kl. 15:48 #108875PerDeltagareJag tycker synd om Arne i denna tråd, Arne är faktiskt en riktigt trevlig och bra person.
Men här får du mest svara/försvara dig på frågor och inte en enda gång komma med en lösning, just eftersom du representerar Posten.e-handelns Postuppror växer sig egentligen bara starkare av tråden, när jag egentligen hoppades att Arne kunde ge förslag på lösningar.
Lösningen skulle vara att utrusta 15 000 brevbärare med helt ny utrustning, sedan lägga ned miljonbelopp på att utbilda dem. Nästa steg skall bli att lägga ned en smått overklig summa pengar på att bygga upp ett system som kan hantera dessa meddelanden. Så vips så har du tusentals tiotusentals timmar varje år som går åt till utbildning, underhåll, support, reparationer och drift av detta system. Ett system som i slutändan är beroende av att alla 15 000 brevbärare (som är en yrkesgrupp med mycket stor omsättning) skall utföra denna scanning på korrekt sätt … någonting jag inte tror är realitiskt.
Jag har full förståelse för att Posten väljer att inte implementera detta system, på samma sätt som jag har full förståelse för e-handlarnas behov av spårning och uppföljning. Men i verksamheter som drivs av lönsamhet så kan alla inte alltid få som de vill, tyvärr.
22 februari, 2010 kl. 18:51 #108880ParvelitoDeltagare@Per 3976 wrote:
Nu är det visserligen inte någonting unikt för posten. Att leverera små paket till Arvidsjaur är helt enkelt inte lönsamt. Privatisering är bra för stora städer och stora företag, men ser man på utvecklingen på paketsidan så är det ganska tydligt att vinsten finns i de stora städerna och de stora volymerna.
Både DHL och Schenker klarar av att ge en betydligt högre servicenivå än Posten till betydligt lägre priser, även här uppe i norr.
Idag t.ex. kom Schenker strax före 11 ut med mina paket som skickades från Stockholm i fredags. Posten tar alltid en dag extra på sig, eftersom de bestämt att det är lantbrevbärning här. Idag ställde de dock av en pall ute på gården någon gång före 12 (de knackade inte på dörren utan ställde den bara där). Tyvärr var den pallen bara en del av en sändning. Resterande 5 kollin fick jag åka in till stan för att hämta. Och så är det ALLTID med Posten. De saknar fingertoppskänsla för vilken servicenivå och pris man behöver ha på sina produkter.
Nu har de börjat förbättra tjänsten varubrev, och får de fila på den ett tag till så kanske de en dag i alla fall är ett alternativ till Schenker och DHL som det är värt att titta seriöst på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.