Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten API ?
- Detta ämne har 26 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
22 april, 2010 kl. 12:10 #110101RikardDeltagare
Exakt det Parvelito säger hade vi problem med. Folk som bor i utkanten av postnummerområden åker till fel ställe eller får sitt paket till ett utlämningsställe några mil bort. Vi fick samtal/mail några gånger i veckan från missnöjda kunder där de vill skicka om paket etc. Det undviker vi genom att låta kunderna själva välja utlämningsställe direkt i kassan. Fungerar toppen sedan vi ändrade.
22 april, 2010 kl. 16:11 #110113GregerADeltagareJag tror att vi ganska enkelt skulle kunna sätta upp en egen webservice här på siten (om Dan tillåter :rolleyes:) Tjänsten skulle då kunna aggregera information från Posten, DHL och Schenker, så att man i samma anrop får info om alla transportörer man använder.
21 juni, 2010 kl. 12:27 #112041GregerADeltagareEfter att nu ha samlat in info från alla tre transortörerna så kan jag ju delge övriga en sammanfattning om möjligheterna att hämta utlämningsställe.
Posten
Saknar f.n Webservice för detta
Man får hämta uppdaterade filer nån gång per vecka från en FTP-server, och själv underhålla en databas. Kontakta Posten Logistik och teckna ett avtal om EDI-tjänster.DB Schenker Privpak
Webservie finns
Dokumentation finns publikt på BTL – Vlkommen E-tjänster -> Integrera
samt http://www.schenker.se – E-tjänster & TA-system -> e-Business koncept -> Teknik -> IntegreraDHL ServicePoint
Webservice finns
Dokumentation kan hämtas via DHL Dashboard (registrering krävs)21 juni, 2010 kl. 12:46 #112043DanDeltagareGrym info Greger.
Att uppdatera databasen via FTP-server luktar katastrof lång väg när man glömmer det en vecka.
Arne ge oss webbtjänst!
21 juni, 2010 kl. 20:19 #112083danielanderssonDeltagareTror inte det nämnts, men Schenker erbjuder en även att ladda ner lista på ombud, ifall man inte vill vara beroende av deras webbtjänst.
6 juli, 2010 kl. 15:19 #112486ArneDeltagareUnder de 11-12 åren jag följt e-handeln på närmare håll har detta med valfritt hämmtställes popularitet gått upp och ner, men nu verkar det sen en längre tid tillbaka vara upp. Vi (Posten) kommer att jobba hårt med att ta fram tjänster som blir enkla att integrera i er shop.
6 juli, 2010 kl. 23:18 #112491GregerADeltagareEn anledning till ökad popularitet kan ju vara att många betalsätt kräver leverans till folkbokföringsadressen. Är man då på landet så kan man ju ”gå runt” det genom att välja ett utlämningsställe som ligger i närheten av den icke officiella adressen.
Sedan har det ju under de 11-12 åren inte varit så enkelt att integrera det i webshopen … 😮
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.