Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Polisanmälan från kund om denne inte får pengar tillbaka innan retur
- Detta ämne har 19 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av bslask.
-
FörfattareInlägg
-
4 april, 2014 kl. 20:09 #173995Magnus448Deltagare
Nej man får skilja på när en vara går sönder (tappad TV) eller när den är trasig (undermålig produkt).
Ja i detta fallet handlade det ju om att varan har gått sönder då han använt den.
Tänker samma, och den niten har jag gått på förut så tänker inte ge han både och
bara för att han är arg. Hör väl av mig en sista gång för att upprepa hans rätt att returnera varan,
men lät inte som han vill det utan enbart få pengarna. Ändå trist om det skall bli anmälan.4 april, 2014 kl. 20:31 #173996karfoDeltagareEn produkt som går sönder under användning kan ju ändå vara skäl för garanti.
Jag tar alltid tillbaks produkter som gått sönder (om de inte kostar mindre än fraktkostnaden) för synande samt meddelar min leverantör som ersätter mig. Har man ”egen tillverkning” så får man helt enkelt ha med i marginalerna att ta smällar.
Är det en ren garantiåtgärd så kompenseras kunden med ny eller motsvarande vara. Givetvis är det en bedömning från fall till fall. Många gånger använder kunden varan fel, men det kan ändå vara skäl för att ge kunden en ny produkt som ren good will. Här gäller det att tänka smart.
5 april, 2014 kl. 02:28 #173997PrixDeltagare@Magnus448 76488 wrote:
Tack för svaren!
Har varor alltså en garanti även som nya när objektet gått sönder? Om jag exempelvis skulle köpa mig en tv och jag tappar den i trappen på väg in i lägenheten?
Vill minnas att jag läst något i stil med ”en vara skall vara i oförändrat skick vid retur”
Nu var i och för sig inte frågan om just detta då han får returnera den, men är ju bra
att veta: )Tror du blandar ihop ångerrätt och fel på varani. Kunden har alltid minst 2 års och inom 6 månader är det alltid att anta som ursprungligt fel om du som säljare inte kan bevisa annat. Exempel på sådant bevis skulle kunna vara en klocka som inte tål vatten och du informerar kunden om detta men som använts under vatten.
Skulle kunden däremot tappa klockan så glaset går sönder så har denne orsakat en skada på produkten och då är det snarare en försäkringsfråga.
Skulle kunden vilja ångra köpet gäller väsentligt oförändrat skick (fram till Juni i år då ”väsentligt oförändrat” stryks”). Och 14 dagars ångerrätt gäller.
Läs på i distans & hemförsörsäljningslagen samt konsumentköpslagen om skillnaderna. Båda lagarna är tvingade om inte annat anges i dina villkor som är till konsumentens fördel (ex. 90 dagars ångerrätt och 5 års garanti).
Hoppas du förstod skillnaderna annars kan du slängs iväg ett mejl till mig så ska jag hjälpa dig
5 april, 2014 kl. 11:53 #174001Magnus448DeltagareTror du blandar ihop ångerrätt och garanti. Kunden har alltid minst 2 års garanti och inom 6 månader är det alltid att anta som ursprungligt fel om du som säljare inte kan bevisa annat. Exempel på sådant bevis skulle kunna vara en klocka som inte tål vatten och du informerar kunden om detta men som använts under vatten.
Skulle kunden däremot tappa klockan så glaset går sönder så har denne orsakat en skada på produkten och då är det snarare en försäkringsfråga.
Skulle kunden vilja ångra köpet gäller väsentligt oförändrat skick (fram till Juni i år då ”väsentligt oförändrat” stryks”). Och 14 dagars ångerrätt gäller.
Läs på i distans & hemförsörsäljningslagen samt konsumentköpslagen om skillnaderna. Båda lagarna är tvingade om inte annat anges i dina villkor som är till konsumentens fördel (ex. 90 dagars ångerrätt och 5 års garanti).
Hoppas du förstod skillnaderna annars kan du slängs iväg ett mejl till mig så ska jag hjälpa dig
Okej då är jag med. Får nog bli lite läsning i helgen, så man är ”bekvämare” om liknande situationer uppkommer i framtiden.
Förr eller senare så möter man ett original på nytt: )5 april, 2014 kl. 12:09 #174002PrixDeltagareVad bra
Har nu inte sett din köpvillkor men de bör vara baserade på dessa lagar.
I detta fall gör du bäst i att ge kunden en fraktsedel och vill denne ej skicka tillbaka så kan du inte göra så mycket.
6 april, 2014 kl. 05:23 #174007YoghurtDeltagare@Prix 76493 wrote:
Tror du blandar ihop ångerrätt och garanti. Kunden har alltid minst 2 års garanti och inom 6 månader är det alltid att anta som ursprungligt fel om du som säljare inte kan bevisa annat. Exempel på sådant bevis skulle kunna vara en klocka som inte tål vatten och du informerar kunden om detta men som använts under vatten.
Skulle kunden däremot tappa klockan så glaset går sönder så har denne orsakat en skada på produkten och då är det snarare en försäkringsfråga.
Skulle kunden vilja ångra köpet gäller väsentligt oförändrat skick (fram till Juni i år då ”väsentligt oförändrat” stryks”). Och 14 dagars ångerrätt gäller.
Läs på i distans & hemförsörsäljningslagen samt konsumentköpslagen om skillnaderna. Båda lagarna är tvingade om inte annat anges i dina villkor som är till konsumentens fördel (ex. 90 dagars ångerrätt och 5 års garanti).
Hoppas du förstod skillnaderna annars kan du slängs iväg ett mejl till mig så ska jag hjälpa dig
Tänkte bara nämna att du blandar ihop garanti och reklamationsrätt.
Garanti är något som är frivilligt av säljare att erbjuda. Man har alltså varken 6 månader eller 2 års garanti, utan det beror på vad du avtalat med butiken.
Däremot har kunden alltid 3 års reklamationsrätt. Kunden kan alltså reklamera produkten efter så lång tid som 3 år. De första 6 månaderna är det butiken som ska bevisa att felet inte är ”ursprungligt”, men månad 6-36 är det upp till kunden själv att bevisa att felet är ”ursprungligt”.
Den bevisningen behöver dock inte vara speciellt avancerad. Tar man som exempel en TV som plötsligt går sönder efter 35 månader, så brukar det räcka med att kunden visar att ingen ”yttre påverkan” skett för att reklamationen ska anses vara giltig.
6 april, 2014 kl. 09:34 #174010NahojDeltagareFinns det inte folk som använder metoden som trådskaparen nämner för bedrägeri? Produkten fungerar, men kunden säger att den är trasig och vägrar att skicka bild/tillbaka varan innan man har pengar. Kunden får pengarna tillbaka men handlaren ser inte skymten av någon vara.
De här borde väl gå att använda som motargument till envisa kunder? Eller ska man utgå från att kunden alltid har rätt..?
6 april, 2014 kl. 10:26 #174011PrixDeltagare@Yoghurt 76504 wrote:
Den bevisningen behöver dock inte vara speciellt avancerad. Tar man som exempel en TV som plötsligt går sönder efter 35 månader, så brukar det räcka med att kunden visar att ingen ”yttre påverkan” skett för att reklamationen ska anses vara giltig.
Blev nog lite blind när TS skrev garanti, denne menade reklamation så de är ett reklamationsärende.
Och tre år är det ju, blanda ihop 6 mån med 2 år som gäller för en del när det alltid är att anse som ursprungligt.
En TV är ju enkelt exempel. Men ett smycke där kedjan går sönder, förslitning eller ursprungligt fel? Kunden kanske bara haft smycket på sitt en handfull gånger men hur ska de bevisa detta?
6 april, 2014 kl. 21:19 #174018jggDeltagareTycker inte alls du behöver oroa dig. Prata med en advokat om du vill ha riktigt torrt på fötterna, men att han hotar med polisen istället för med civilmål eller ARN tycker jag visar att han inte har någon koll överhuvudtaget på hur det fungerar. >95% sannolikhet att han bara försöker blåsa dig.
7 april, 2014 kl. 11:06 #174032bslaskDeltagare@Nahoj 76507 wrote:
Finns det inte folk som använder metoden som trådskaparen nämner för bedrägeri? Produkten fungerar, men kunden säger att den är trasig och vägrar att skicka bild/tillbaka varan innan man har pengar. Kunden får pengarna tillbaka men handlaren ser inte skymten av någon vara.
Just därför har du som handlare ingen som helst skyldighet att betala ut ersättning förräns du har fått produkten i retur, OCH haft möjlighet att kontrollera den. Här finns inga otydligheter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.