Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Pluskontot, t.ex 50-70% rabatt på DHL, vet du något?
- Detta ämne har 160 svar, 51 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
7 april, 2012 kl. 09:51 #141641lightelegancegoteborgDeltagare
Såg på din hemsida GregerA att du erbjuder enhetsfrakt på 29:-….går du back på det eller lyckas du packa så bra att du kommer ner till 29??? tycker det kvittar hur jag vänder och vrider på sakerna, känns inte som jag kommer under 70:-…
7 april, 2012 kl. 10:19 #141642JoelDeltagare40 kr ex moms ligger vår snittfrakt på, då kör vi en mix av Postens tjänster Varubrev och MyPack med hyfsad rabatt på bruttoprislistan.
Med en enhetsfrakt på 49 kr inkl moms till kund så går vi +/- 0 på frakten (med reservation för att vi bjuder på frakten vid köp över 1000 kr).
7 april, 2012 kl. 10:27 #141643Jimmy OstromDeltagareVi snittar 74 kronor per paket inkl moms och då skickar vi 99% med DHL och har super priser genom Fortus international.
Vi har nu 49 kronor i enhetsfrakt som vi införde för några veckor sedan, än så länge har det väl inte gett den responsen på beställningar vi trott/räknat med.
Så säljer vi inte mer pga denna sänkningen går vi back 25 kronor i frakt per order om man nu väljer att räkna så.
7 april, 2012 kl. 10:51 #141645Per NilssonDeltagareHelt utanför trådens ämne… men men…
Jag vill slå ett hårt slag för att ta ut frakt!
Om man idag kan betala för bensinen, för extra bagage på flygplanet, månadskostnaden för mobil, bredband och tv, mopedförsäkringen, hyran, bostadslånet, fakturaavgifter med mera med mera så kan kunden gott betala fraktkostnad.
Det är inget som helst konstigt med att ta ut en kostnad för frakt. Kunderna förstår detta idag. Det är bara superkorkat att att lära kunder att frakt inte kostar för frakt kostar och det fattar 80 procent av befolkningen.
Vem begär att få åka buss gratis? Är det någon som kliver in i en taxi och begär att bli hemkörd utan att betala?
Är det någon som tycker det är konstigt att kostnaden för bensinen är mer om man åker 40 mil istället för 3 mil? Eller är det någon som tycker det är konstigt att en tågbiljett mellan Malmö och Stockholm kostar mer än en tågbiljett mellan T-Centralen och Årsta?
Är det någon som idag blir slagen med häpnad över att man betalar för det man får?
Nej till enhetsfrakter! Nej till ”gratis” frakt” Gör er själva en tjänst och lär inte ut att frakt är något som inte kostar. Vänjer ni kunderna med låga frakter och fraktfritt (som ni går back på) så kommer ni aldrig att kunna ta ut frakt.
7 april, 2012 kl. 11:17 #141650JoelDeltagare@Per Nilsson 40500 wrote:
Är det någon som tycker det är konstigt att kostnaden för bensinen är mer om man åker 40 mil istället för 3 mil? Eller är det någon som tycker det är konstigt att en tågbiljett mellan Malmö och Stockholm kostar mer än en tågbiljett mellan T-Centralen och Årsta?
Är det då rimligt att det kostar lika mycket (hos samtliga speditörer) att skicka ett paket inom Stockholm, som från Malmö till Luleå?
7 april, 2012 kl. 11:20 #141651ParvelitoDeltagare@Per Nilsson 40500 wrote:
Jag vill slå ett hårt slag för att ta ut frakt!
Nej till enhetsfrakter! Nej till ”gratis” frakt” Gör er själva en tjänst och lär inte ut att frakt är något som inte kostar. Vänjer ni kunderna med låga frakter och fraktfritt (som ni går back på) så kommer ni aldrig att kunna ta ut frakt.
Jag skall be att få anmäla en mer nyanserad åsikt
Det beror till stor del på vad man säljer. Är det produkter som finns relativt vanligt förekommande i butikerna, och det man erbjuder i form av fraktalternativ är att man får hämta paketet hos något ombud, så är kundens vilja att betala för frakten väldigt låg. Även om det finns en del undantag som med glädje betalar extra för postförskott, presentinslagning, hemkörning och lite av varje så är majoriteten av kunderna priskänsliga på varor de kan jämföra.
Har man dessutom konkurrenter som säljer liknande saker så har man inte så mycket annat att välja på än att försöka få sitt erbjudande att se så attraktivt ut som möjligt. Även om man inte är billigast så är det en bra strategi att inte vara dyrast.
En rimligt prissatt enhetsfrakt ett bra sätt att marknadsföra sig. Kunden slipper bli fundersam över vad frakten kostar och varför fraktkostnaden åker upp varje gång man lägger en extra pryl i varukorgen, och man kan skylta med vad frakten kostar till kunden så det slipper bli en otäck konverteringsdödande överraskning.
Sedan är det ju så att om ens kunder inte har något emot att betala frakt därför att det man säljer är så unikt, eller därför att alternativen är att vända sig till något ställe man gärna avstår ifrån att handla, så är det bara att tacka och ta emot.
7 april, 2012 kl. 11:21 #141652Per NilssonDeltagare@Joel 40505 wrote:
Är det då rimligt att det kostar lika mycket (hos samtliga speditörer) att skicka ett paket inom Stockholm, som från Malmö till Luleå?
Tänkte mest på vikt- och omfångsfaktorn på det vi skickar. Alltså att 20g kostar mindre än 4kg (ja du fattar).
Nej, det är inte rimligt att fraktarna tar ut dessa priser mot oss, men vi som importerar är ju vana med att en tung och stor frakt från USA eller Kina kostar mindre än vad det är att skicka samma last från Stockholm till Södertälje med Posten.
7 april, 2012 kl. 11:27 #141654Per NilssonDeltagare@Parvelito 40506 wrote:
Jag skall be att få anmäla en mer nyanserad åsikt
Det beror till stor del på vad man säljer. Är det produkter som finns relativt vanligt förekommande i butikerna, och det man erbjuder i form av fraktalternativ är att man får hämta paketet hos något ombud, så är kundens vilja att betala för frakten väldigt låg. Även om det finns en del undantag som med glädje betalar extra för postförskott, presentinslagning, hemkörning och lite av varje så är majoriteten av kunderna priskänsliga på varor de kan jämföra.
Har man dessutom konkurrenter som säljer liknande saker så har man inte så mycket annat att välja på än att försöka få sitt erbjudande att se så attraktivt ut som möjligt. Även om man inte är billigast så är det en bra strategi att inte vara dyrast.
En rimligt prissatt enhetsfrakt ett bra sätt att marknadsföra sig. Kunden slipper bli fundersam över vad frakten kostar och varför fraktkostnaden åker upp varje gång man lägger en extra pryl i varukorgen, och man kan skylta med vad frakten kostar till kunden så det slipper bli en otäck konverteringsdödande överraskning.
Sedan är det ju så att om ens kunder inte har något emot att betala frakt därför att det man säljer är så unikt, eller därför att alternativen är att vända sig till något ställe man gärna avstår ifrån att handla, så är det bara att tacka och ta emot.
Absolut!
Det du skriver är skrivit med eftertanke och klokhet. Mitt slag riktar sig till dem som per automatik och utan att tänka efter erbjuder (för dem) skeva och ogenomtänkta fraktpriser till kunderna.
”OMG! Jag måste bjuda på frakten annars får jag inga beställningar!!!”
Självklart är en väl uträknad enhetsfrakt att föredra för de som kan. Det skulle jag också gärna vilja införa om jag kunde. Tyvärr kan jag inte det eftersom mina försändelser skiljer sig så mycket i vikt och omfång.
Däremot ska man akta sig för pris- och fraktkarusellen. A sänker priset med 1 kr och då sänker B priset med 2 kr och då sänker C priset med 10 kr och då måste A sänka priset med 20 kr och då inser B att han måste bjuda på frakten och sänka priset med 50 kr och eftersom A och C då inte får några kunder så sänker de sina priser med 150 kr och bjuder på frakten samt presentkort.
Slåss inte med pris – slåss med kvalitet.
Jag säljer mycket via Prisjakt och de saker som jag säljer där är jag långt ifrån billigast på. Nu är jag ju inne i en nischbransch så det kanske inte gäller lika mycket för mig som för de som säljer ”dussinprodukter” och måste differentiera sig på frakt- och produktkostnader.
Men! Tänk er för innan ni går in i gratisfrakt-träsket!
7 april, 2012 kl. 11:38 #141655nmnDeltagare@lightelegancegöteborg 40495 wrote:
Värdet på mina paket ligger nog mellan 1000-3000 kr st men jag får väl kolla vad varutransportförsäkringen landar på, kanske som du säger fungerar att ta den smällen själv istället för försäkringspremien.
Får så låga varuvärden är det inte lönt att hålla på med transportförsäkring, självrisken på en sådan är 2500:- och sedan så kommer ju arbetet med att rapportera in en ev förlust/skada och det lär kosta minst 500:- till i arbetstid…
För inrikes transporter ligger premien kring 0.04% så 10′ för 25” i försäljning, vilket jag tycker är rimligt. Att byta ut Posten mot DHL sänkte kostnaderna med minst 150′ per år för oss bara på inrikes.
7 april, 2012 kl. 11:41 #141656DanDeltagareAtt gå in med inställningen att utbilda sina kunder är att gräva sin egen grav.
Vi anpassar oss efter kundens världsbild, för vi vill sälja, inte få rätt.
Sen är det rätt som du säger i sak Per men att slåss mot väderkvarnar är bara slöseri med tid och pengar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.