Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Plattformar i början av 2000-talet [utbruten tråd]
- Detta ämne har 32 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av fredriktrane.
-
FörfattareInlägg
-
8 juli, 2012 kl. 15:15 #148458DanDeltagare
Ja driva trafik och försäljning. Det är det svåra allt annat är enkelt men Ej heller livsviktigt. Säljer du däremot inte går du under
@ceadeg 47939 wrote:
Imponerande! För att ha gjort allting själv tycker jag att du har gjort ett fenomenalt arbete. Har du några tips på vad man ska lägga krutet på i början?
8 juli, 2012 kl. 15:18 #148459ParvelitoDeltagare@Kodmyran 47949 wrote:
Då måste vi kikat får dåligt för jag hittade ingenting när vi började, eller så var det kanske det som var problemet för de lösnignarna, de som fanns marknadsfördes inte mot massorna direkt
Det fanns ju inga sådana här forum då, och eftersom jag pysslade med IT-hårdvara som var de första att verkligen marknadsföra sig på nätet så satt jag kanske bättre till. Å andra sidan tror jag inte ni är missnöjda med valet ni gjorde, eller?
8 juli, 2012 kl. 15:20 #148460ParvelitoDeltagare@Dan 47953 wrote:
Ja driva trafik och försäljning. Det är det svåra allt annat är enkelt men Ej heller livsviktigt. Säljer du däremot inte går du under
AMEN!
10tkn
8 juli, 2012 kl. 15:23 #148461DanDeltagareJag hängde mkt på irc på 90-talet o tidigt 00-tal. Minns när jag gick in på #php när ja skulle börja koda min egen plattform. Ställde nån fråga om man skulle lagra kundvagnar med sessions o fick svaret unisont:
”you are an idiot, thats stupid. Give up”
Sen byggde jag det så ändå
8 juli, 2012 kl. 15:25 #148462GregerADeltagare@Per Nilsson 47940 wrote:
Fundering:
Hur såg plattformsmarknaden för ehandel ut 2003? Hade du ens några andra alternativ än att bygga en egen plattform? I dag kan man ju hyra/köpa en butik för en spottstyver.
Kan ”vem som helst” sätta sig in i din plattform/kod, eller är den Dan-beroende?
Eftersom jag själv började med ehandel 2004, så vet jag i alla fall vad jag hittade på marknaden då. Jo, det fanns ett antal webshopar i varierande prisklass. Gemensamt var väl att ingen hade en backend som räckte till för att administrera order, inköp och fakturering – åtminstone om man hade lite krav utöver de mest basala. Så för egen del blev det ett affärssystem i centrum och sedan en enkel webshop som bara skulle vara webshop, inget substitut för affärssystem.
Webshopen vi började med var Midicart, som jag sedan anpassade och utökade en del – tills jag insåg att det nog var bättre att byta plattform. Så nu har vi en ny plattform (Livecart) som ger ännu mer jobb med att utöka och anpassa … :rolleyes:
För mig är det naturligare att jobba utifrån ett affärssystem. Bl.a därför att de har funnits på marknaden längre och därmed är mognare. Dessutom sker den största behovsutvecklingen på webshop-sidan, och då blir det enklare att byta webshop. Jag tror att vi kommer att byta webshop kanske två ggr till innan vi växt ur affärssystemet.
Nackdelen är att lösningen inte går att köpa som helhet, utan att det blir en del eget integrations- och anpassningsarbete … och att ”vem som helst” inte kan underhålla det.8 juli, 2012 kl. 15:28 #148463GregerADeltagare@Dan 47956 wrote:
Jag hängde mkt på irc på 90-talet o tidigt 00-tal. Minns när jag gick in på #php när ja skulle börja koda min egen plattform. Ställde nån fråga om man skulle lagra kundvagnar med sessions o fick svaret unisont:
I Midicart låg hela varukorgen i en cookie … :rolleyes:
8 juli, 2012 kl. 15:35 #148464DanDeltagareYahoos hyrlösning gör också det.
Man kan bara handla typ 15-20 artiklar i en sån innan den kraschar pga att cookien får för mkt data. Det äger!
@GregerA 47958 wrote:
I Midicart låg hela varukorgen i en cookie … :rolleyes:
8 juli, 2012 kl. 15:44 #148465JoelDeltagare@Dan 47956 wrote:
Jag hängde mkt på irc på 90-talet o tidigt 00-tal. Minns när jag gick in på #php när ja skulle börja koda min egen plattform. Ställde nån fråga om man skulle lagra kundvagnar med sessions o fick svaret unisont:
Lagrar du fortfarande kundvagnen i sessionsvariablar? 😮
Ps. Någon moderator borde bryta ut diskussionen om plattformar från originaltråden
8 juli, 2012 kl. 15:53 #148467DanDeltagareJag lagra aldrig hela kundvagnen i en session jag lagra den med en sessionsvariabel som koppling bara. Har fortf inte förstått varför de tyckte jag var en idiot faktiskt
@Joel 47960 wrote:
Lagrar du fortfarande kundvagnen i sessionsvariablar? 😮
Ps. Någon moderator borde bryta ut diskussionen om plattformar från originaltråden
8 juli, 2012 kl. 15:59 #148468JoelDeltagareJaha, då är jag med! Så kör vi med
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.