Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Plattform med webshop och affärssystem
- Detta ämne har 25 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Magnus.
-
FörfattareInlägg
-
1 april, 2011 kl. 17:05 #121233GregerADeltagare
@laser 17856 wrote:
Varför ha ett affärssystem för lagerhantering, fakturor och packsedel då man kan få allt i CMS/Admin för E-shopen?
Kan man få allt man behöver i CMS/Admin för E-shopen så behöver man naturligtvis inte något affärssystem.
Det är nog bara det att man inte får allt – i alla fall om man ställer lite krav utöver de mest basala på sitt affärssystem.
De flesta som utvecklar ehandelslösningar har ingen som helst kompetens på redovisning eller logistik, och då blir det väldigt simpla och amatörmässiga lösningar de erbjuder. Det kanske funkar så länge man är ett enmansföretag, men behöver man något som fungerar bra i fleranvändarmiljö, ger en korrekt fifo-baserad lagervärdering, hanterar flera lager och lagerplatser, serienummer, batchar, bäst-föredatum, punktskatter, har integrerat order-lager-fakturering-inköp-redovisning- reskontra så är det ett affärssystem man behöver. Sedan behöver man en webshop som kan prata med affärssystemet på lämpligt sätt.
Tyvärr finns det knappast någon sådan lösning på marknaden att köpa idag – utan man landar i att stå för mycket av integrationsarbetet själv.Jag har själv jobbat i många år med att sälja andra lösningar där flera parter måste integreras för att det skall bli en helhetslösning, och jag ser historien upprepa sig. En del leverantörer med produkt A försöker utöka den så att produkt B blir överflödig, och de hoppas vinna marknadsandelar på det. Det är bara det att deras kärnkompetens ligger inom ”A” och de undervärderar behovet av ”B” så det bara blir en liten tummetott. Marknaden blir förvirrad, och kunder ännu mer missnöjda än de var från början – när de i alla fall var inställda på att behöva integrera två produkter.
Men visst finns det webshopar som klarar den basala administrationen. Dock skall man vara på det klara med att man kommer att växa ur dem om man utvecklas väl.
Jag anser också att valet av webshop är viktigare än valet av affärssystem när man är nystartad, eftersom webshopen är det som syns utåt och avgör hur man uppfattas av kunderna.
Ett bra affärssystem hjälper till att få rationella interna processer, vars betydelse kanske inte är avgörande i början, men blir allt viktigare i takt med att omsättningen stiger.
3 april, 2011 kl. 21:37 #121307laserDeltagareDina synpunkter på är väldigt tänkvärda för alla som jobbar som jobbar med E-handelslösningar.
”Lagervärdering, hanterar flera lager och lagerplatser, serienummer, batchar, bäst-föredatum, punktskatter, har integrerat order-lager-fakturering-inköp-redovisning- reskontra så är det ett affärssystem man behöver. Sedan behöver man en webshop som kan prata med affärssystemet på lämpligt sätt”. Är det dessa funktioner du saknar i din webshop?
4 april, 2011 kl. 20:21 #121362GoldenGDeltagareJag håller på att leta efter att affärssystem till min webbshop som jag börjar forma. Jag blev lite rädd när jag läste Affarssystem.net – Ger dig råd att välja rätt affärssystem! att supportkostnaden är en väsentlig del av affärssystemsleverantörernas intäkter.
Finns det något affärssystem som inte har supportkostnader och fungerar bra för webbshoppar?4 april, 2011 kl. 21:07 #121363GregerADeltagare@laser 17941 wrote:
Dina synpunkter på är väldigt tänkvärda för alla som jobbar som jobbar med E-handelslösningar.
”Lagervärdering, hanterar flera lager och lagerplatser, serienummer, batchar, bäst-föredatum, punktskatter, har integrerat order-lager-fakturering-inköp-redovisning- reskontra så är det ett affärssystem man behöver. Sedan behöver man en webshop som kan prata med affärssystemet på lämpligt sätt”. Är det dessa funktioner du saknar i din webshop?
Min nuvarande webshop har inget admingränssnitt alls … men jag kan heller inte säga att jag saknar funktionerna i webshopen. Jag ser helt enkelt inget behov av att ha affärssystemet i webshopen. Markanden för affärssystem är betydligt mognare än den för webshopar, och bra (hyfsat i alla fall) affärssystem finns att köpa. Varför återuppfinna hjulet? Det kommer att ta 5-10 år innan någon webshops ”affärssystem” håller samma klass som Visma, Mamut m.fl.
Jag är inte heller så förtjust i att ha affärssystemet på webben/i molnet – det blir snabbare att köra det lokalt.
De flesta företag har inte affärssystemet inbyggt i sitt kassaregister heller – men visst det finns sådana system också. Jag har inte nagelfarit dem, men misstänker att de inte heller är så jättebra när man har lite krav.
4 april, 2011 kl. 21:14 #121364GregerADeltagare@GoldenG 17999 wrote:
Jag håller på att leta efter att affärssystem till min webbshop som jag börjar forma. Jag blev lite rädd när jag läste Affärssystem.net – Ger dig råd att välja rätt affärssystem! att supportkostnaden är en väsentlig del av affärssystemsleverantörernas intäkter.
Finns det något affärssystem som inte har supportkostnader och fungerar bra för webbshoppar?Hos Visma är det frivilligt att teckna supportavtal. Men ett affärssystem behöver uppdateras då och då för att matcha nya skatteregeler mm, så de behöver allt lite intäkter för att kunna underhålla och vidareutveckla systemet.
Som du ser om du löäser igenom lite tidigare trådar så finns det olika uppfattningar om hur pass avancerat system man behöver – och huruvida man skall ha en allt-i-ett lösning eller något som bygger på flera produkter.
Som jag skrev ovan så tycker jag att den nystartade skall i första hand välja en webshop som passar behoven. Resten kan man sköta i Excel om det kniper … tills man känner sig redo att skaffa ett mer omfattande system.
25 maj, 2011 kl. 11:50 #123112Richie72Deltagare@Gaerd 17844 wrote:
Vi har äntligen hittat ett system som verkar uppfylla alla våra krav och vi ser väldigt positivt fram mot det nya systemet. Kommer självklart att uppdatera när vi kommit igång med de!
Hur har det gått med det nya systemet?
Vad har ni valt och hur fungerar det?
28 december, 2011 kl. 09:12 #133177GaerdDeltagareEtt nytt fel som uppstått i specter. Fakturor sätts som betalda fast dom inte är det. Dom på Specter beskrev det som en nummerserie som krockat och att kopplingen till Klarna t om ”var för bra” eftersom den hämtade mer än den skulle från klarna. Hur det kan vara ”för bra” undrar vi? Systemet blandar ihop kortbetalningar med klarnabetalningar som är ett halvår gamla. När vi klagade fick vi hjälp på en gång. Dock så löste dom inte problemet utan rättade bara till fakturorna vi lämnat som exempel. Vi får se hur det ser ut när vi kommer längre fram i bokföringen om det är löst eller inte.
Vi började kontrollera med stickprover på lagret idag inför en kommande inventering och det är knappt en enda produkt som stämmer. Det är ju vanligt med svinn på ett lager men när det t ex finns 56st av en artikel på lagret och det står 26 i specter blir man fundersam. Vi har pratat med en annan kund till Specter som beskriver samma problem. Dom har t om fel på lagersaldon hos produkter som inte säljer mycket eller knappt har rörts i Specter över huvudtaget.
Vi räknar alla artiklar vi levererar in rad för rad och har svårt att se att vi gjort fel på nästan varje artikel. Vi rättar för övrigt lagersaldon varje dag vilket är väldigt tidskrävande.
Vi har tagit upp det här problemet med Specter flera gånger men alltid fått som svar att felet inte ligger hos dom.
28 december, 2011 kl. 09:46 #133178Richie72DeltagareVi började kontrollera med stickprover på lagret idag inför en kommande inventering och det är knappt en enda produkt som stämmer. Det är ju vanligt med svinn på ett lager men när det t ex finns 56st av en artikel på lagret och det står 26 i specter blir man fundersam. Vi har pratat med en annan kund till Specter som beskriver samma problem. Dom har t om fel på lagersaldon hos produkter som inte säljer mycket eller knappt har rörts i Specter över huvudtaget
Vi har samma problem med lagret. Jag undrar om det är något som händer i kopplingen Textalk/Specter.
28 december, 2011 kl. 09:47 #133179JoelDeltagare@Richie72 31168 wrote:
Vi har samma problem med lagret. Jag undrar om det är något som händer i kopplingen Textalk/Specter.
Stämmer siffrorna i Textalk men inte Specter? Eller är det fel på båda ställen?
28 december, 2011 kl. 22:49 #133221Richie72DeltagareTextalk speglar Specter som är Master eller vad man nu ska kalla det. Sen har vi haft problem med att vissa artikelnummer plötsligt försvinner från Textalk. Då blir artikelnumret fel på plocksedeln så man kan skriva in det igen. Men missar man det går inte den varianten (stl/färg) att beställa. Ganska sällsynt och det har minskat på sistone men jag ägnar en del tid åt att kolla alla artikelnummer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.