Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Plattform med webshop och affärssystem
- Detta ämne har 25 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av Magnus.
-
FörfattareInlägg
-
22 mars, 2011 kl. 13:38 #95770GaerdDeltagare
Hejsan,
vi kör idag med askås webbshop och specters affärssystem.
Dom är kopplade med varandra men inget fungerar någonsin som det ska.Specter verkar inte veta vad ehandel är och askås finner vi inte ord för längre.
Vi är ute efter ett system som är utvecklat för riktig ehandel. DVS returhanteringar, annullering av ordrar, ändringar i ordrar, delleveranser, pacsoftkoppling som fungerar osv osv. Vi är less på att behöva klicka oss igenom 300 steg för att annullera en order så att lagersaldo och ekonomi stämmer.
Så här ska ehandel fungera:
Leverera order
skriv ut, packa, klicka, klistra (packsesdel), skicka.Annullera och ändra order
klickabyten
klicka, klistra in nytt artnr, klicka.Ska halva tiden verkligen behöva gå till massa onödiga klick? Finns systemet vi letar efter där ute eller är det bara en dröm?
22 mars, 2011 kl. 15:44 #120814ZablerDeltagareAnvänder själv Specter, visserligen i koppling till Fortus system.
Jag tycker systemet fungerar helt ok, visst, det finns klara utrymmen till förbättringar, men jag vet också att de jobbar på det.En av mina kunder sitter nog eller kanske satt i den sitsen som du gör nu.
Men efter ett antal möten med Specter och även med oss (Fortus där jag jobbar) och Specter tillsammans, så har de nu kommit fram till en lösning som skall passa dem.Visserligen en del specialutveckling bakom.
Jag känner inte riktigt igen problematiken du har, visst, har en kund betalt med kort och pengarna är dragna och har hamnat på ditt konto så måste du ju göra en kredit. Men det måste du ju göra vilket affärssystem du än har om du skall göra bokföringen korrekt.
Nu vill jag inte försvara Specter, de kan de få göra själva, men jag blir nyfiken på vad problemen är, så att inte jag går i den fällan du sitter nu.
22 mars, 2011 kl. 16:03 #120819TomasDeltagareJag har Specter och Prestashop och känner inte riktigt igen att det skulle vara så illa heller. Men jag har precis i dagarna beställt koppling till Unifan, har innan lagt in det manuellt, så jag hoppas ju den biten kommer att fungera bra.
Men radera/editera order mm tycker jag fungerar bra. Delleverera har jag inte gjort, men tycker det ser ut att finnas hyfsat enkelt. Kopplingen till shopen fungerar. Försöker göra så lite som möjligt i shopen. Orderbekräftelse, följesedlar mm allt via Specter.
Men spontant tycker jag det låter som att: E-handelslösning med snabbkassa och inbyggt lager! har förutsättningar att göra dig mer nöjd.
22 mars, 2011 kl. 21:31 #120840Katrin LundgrenDeltagarejag är tvärt emot er andra, jag gör allt i butiken helt utan affärssytem, förutom bokföring som jag gör separat.
Det fungerar mycket bra för min del, och jag har aldrig haft de problemen du pratar om utan det är precis som du säger ett rent flöde, men då har vi i och för sig lagret inbyggt i butiken och behöver inga kopplingar för den delen….. och så är jag nog lite partisk också.
Däremot återbetalningar och sådant måste även jag in i Samport eller dibs gränssnitt eller banken för att betala tillbaka, men det tror jag inte du slipper någon stans
25 mars, 2011 kl. 15:25 #120976specterabDeltagareVi har haft kontakt med vparts.se och har en diskussion med dem om hur deras specifika flöden ser ut, för att räta ut frågeställningar och problem. Vad gäller Zabler/Peters fråga ovan kan jag säga att det inte är sådant som berör din butik.
Det kommer hela tiden nya funktioner i vårt affärssystem, allt för att göra livet för framför allt e-handlare så enkelt som möjligt.
/Lennart
27 mars, 2011 kl. 06:31 #120995SekeDeltagareVi använder Textalk webbutik och Specter affärssystem, och min uppfattning är att kopplingarna Textalk – Specter och Specter – Unifaun fungerar bra, i alla fall i det normala flödet. Returer, annuleringar och ändringar av ordrar är områden där det skulle vara önskvärt med förenklingar.
27 mars, 2011 kl. 11:50 #121002Richie72DeltagareJag fick lite hjärtat i halsgropen när jag läste första inlägget eftersom vi precis hade tecknat avtal med Specter (vi har Textalk). Nu har vi kört på några dagar och jag tycker det verkar fungera väldigt bra hittills. Vi har inte startat bokföringen ännu så där kan jag inte uttala mig.
Dessutom har vi fått väldigt bra support från Specter hittills.
29 mars, 2011 kl. 12:26 #121081Stor LitenDeltagareVi kör med xeleras plattform NX2 tillsammans med VISMA Admin 1000.
Vi är fortfarande i integrationsfasen så allt är inte klart ännu, men vårt flöde blir ungefär så som du beskriver:
Order kommer in, du skriver ut plocksedlar och följesedlar (om du vill ha det).
De kunder som betalt med kort eller direktbetalning får en tagg, och konteras direkt mot respektive konto.
De kunder som valt faktura skrivs ut.Därefter skrivs alla adressetiketter ut med vikt. (vi behöver ej väga manuellt)
Vi kör med koppling till unifaun, och där har du stöd för den speditör du önskar.
När vi packar så har vi 3 buntar med papper: följesedel, fakturor och adresslapp. Sen är det bara att börja packa.
Priser, lagersaldo m.m. sköts från visma.
Produktbeskrivning, bilder, ”layout” m.m. sköts i NX2.Att annullera eller ändra en order är lätt i visma om man inte skapat en journal. Man väljer själv när man vill göra detta. varje dag eller varje månad.
Om ordern är bokförd så får man vända den. Visst det är några klick, men inte så farligt.Det finns en hel del olika lösningar att välja mellan. Det perfekta systemet däremot tror jag kommer förbli en dröm…
1 april, 2011 kl. 12:46 #121222GaerdDeltagareEfter samtal med både specter och askås så måste jag förtydliga mitt inlägg.
Problemen med Askås:
Där är det vi som inte läst produktspecifikationerna riktigt när vi beställt integrationen. Det eviga problemet är dock lagersaldot som det blir fel på hela tiden. Nu äntligen efter 8 månader så dras det från specters lagersaldo när kund lägger order på hemsidan i realtid. Tidigare har vi haft 5 minuters fördröjning som efter våra förfrågningar om realtid kortats ner till 3 minuter osv. Det tycker vi man fixar på en gång när vi som kund till dom rapporterar gång på gång att det blir fel. För oss innebär det att väldigt många kunder blir missnöjd när leveranstiden inte uppfylls på grund av att lagersaldot i webbshopen har lurat dom.Vi skickade en lista till askås och specter där vi beskrev allt vi tyckte var bristfälligt och fick tillbaka som svar av askås:
”Tack för ditt e-post. Integrationen är av halvautomatiserad typ vilket innebär att t.ex. nya order förs över, men inte ändringsorder, som du säger. Integrationen gör vad vi beskriver att den skall göra i produktbladet.
Vi har idag inga omedelbara planer på att vidareutveckla denna funktionalitet, men om det är av nöd för er tittar på såklart gärna på ett samverkansprojekt med er med kostnadsdelning. Säkert finns utökningspotential även i Specter.”
Slutsatsen av detta är att vi kommer byta system till ett nytt som är anpassat och utvecklat för ehandel. Inte ett system där man måste anpassa sig runt bristerna.
Problemen med Specter är väl mest att vi saknar funktioner som vi tycker är självklara.
Både jag och min kollega vill påpeka att vi har fått riktigt bra och trevlig support från de flesta hos Specter och Askås fast vi ringt och mailat nästan varje dag
Också att dom har åtgärdat många av de ”problem” vi sett med systemen. En del mot en kostnad dock.Vi har äntligen hittat ett system som verkar uppfylla alla våra krav och vi ser väldigt positivt fram mot det nya systemet. Kommer självklart att uppdatera när vi kommit igång med de!
1 april, 2011 kl. 15:52 #121232laserDeltagareVarför ha ett affärssystem för lagerhantering, fakturor och packsedel då man kan få allt i CMS/Admin för E-shopen?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.