Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Phishingförsök från "Klarna"
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Gustav.
-
FörfattareInlägg
-
3 juli, 2012 kl. 07:09 #98372LastbrygganDeltagare
Fick precis mejl från ”Klarna” där jag ombeds att säkra mina inställningar.
Vid musning över länken skippade jag att uppdatera känslig information…Länken går hit
3 juli, 2012 kl. 07:16 #148125iesusDeltagareJag föreslår att du manuellt går in på klarna.com och tittar på inställningarna.
Lita inte på länkar i mail :pDu kan också kontakta din kontaktperson på klarna och fråga om de har skickat ett sådant mail. Det är förhållandevis ovanligt med phishing angående svenska företag, men man kan inte vara nog säker.
3 juli, 2012 kl. 07:29 #148126ParvelitoDeltagareSnyggt gjort, men naturligtvis fishing så det skriker om det.
3 juli, 2012 kl. 07:32 #148127LastbrygganDeltagare@iesus 47592 wrote:
Jag föreslår att du manuellt går in på klarna.com och tittar på inställningarna.
Lita inte på länkar i mail :pDu kan också kontakta din kontaktperson på klarna och fråga om de har skickat ett sådant mail. Det är förhållandevis ovanligt med phishing angående svenska företag, men man kan inte vara nog säker.
Ser ingen anledning till att kontakta Klarna i detta fallet då jag är övertygad om att det är phishing. Det skulle väl i så fall vara för att anmäla försöket.
Det är väl inte speciellt ovanligt hos svenska företag med phishingförsök, finns väl i princip inga banker som klarat sig undan?
Det som förbryllar mig lite är vad fiskarna i detta fallet vill komma åt på mitt konto hos Klarna.
3 juli, 2012 kl. 07:34 #148128SabbacusDeltagareKontakta klarna så att de blir informerade om att det pågår, för du är inte den enda som fått mailet och alla är nog inte lika smarta som du utan följer länkar och lämnar över uppgifter rakt av.
3 juli, 2012 kl. 07:54 #148131iesusDeltagare@Lastbryggan 47594 wrote:
Ser ingen anledning till att kontakta Klarna i detta fallet då jag är övertygad om att det är phishing. Det skulle väl i så fall vara för att anmäla försöket.
Det är väl inte speciellt ovanligt hos svenska företag med phishingförsök, finns väl i princip inga banker som klarat sig undan?
Det som förbryllar mig lite är vad fiskarna i detta fallet vill komma åt på mitt konto hos Klarna.
Jo förvisso… men långt ifrån alla har ju fått sådana mail, medans jag vet inte hur många jag fått angående paypal ^^ så.. fortfarande ovanlig_are
Som ovan tycker jag endå att man skall berätta för klarna att det pågår.
3 juli, 2012 kl. 08:06 #148133LastbrygganDeltagareSom ovan tycker jag endå att man skall berätta för klarna att det pågår.
Absolut, det har jag redan gjort.
3 juli, 2012 kl. 08:21 #148137NicklasDeltagare@Lastbryggan 47594 wrote:
Det som förbryllar mig lite är vad fiskarna i detta fallet vill komma åt på mitt konto hos Klarna.
De kanske vill makulera sin faktura.
3 juli, 2012 kl. 08:23 #148139flennstromDeltagareNågra kunder har kontaktat oss angående detta försök till phising. Om du har fått ett mail från klarna@klarna.com där man uppmanas att titta på ett meddelande på ”Secure Message Center”, så ska du helt bortse från det. Om du klickat på länken och loggat in på sajten, byt ditt Klarna Online-lösenord omedelbart och kontakta Merchant Support på 08 120 120 30.
Använd aldrig samma lösenord och inloggningsuppgifter på någon annan sajt än https://online.klarna.com.
Har du några frågor så kontakta oss på 08 120 120 30
4 juli, 2012 kl. 15:50 #148300GustavDeltagareJag har fått samma mail.
Förmodligen en tvivelaktig ”ära”. Men grattis till Klarna som blivit så stora att deras varumärke nu figurerar i sådana här sammanhang.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.