Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Pengar från malta via payex men ingen order
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av SamH.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2013 kl. 19:06 #100492henryDeltagare
Hej!
(varning för lång historia utan svar eller lösning)
Har precis öppnat och fått några orders. Ca 10-15 besök om dagen och hamnar väl just nu nånstans runt sidan 40-50 på relevanta sökorden.
Trots det kommer det folk ända från Malta och handlar fast det inte går(!)
Det började i förrgår med att en kund från Malta (har ju typ inga kunder än så jag följde honom runt nyfiket på analytics) han la upp ett konto, skickade en fråga genom kontaktformuläret och undrade om han kunde beställa från Malta.
Jag svarade inom 1-2 minuter att det tyvärr inte går, pga att vi inte levererar dit och vi kan endast ta kort utfärdade av svensk bank.
Dagen efter (igår) kommer nytt mejl där han ber mig leta efter hans order och betalning, då han ”skickat pengar men varorna finns kvar i varukorgen”. Jotjena tänkte jag förstås. Det har inte kommit upp i shopen (opencart), inga ordermejl el dyl.
Jag svarar honom då att det inte är möjligt att betala med utländska kort, än mindre betala något av misstag, och att det inte är möjligt för mig att skicka något till honom, och ber honom mer bestämt än vänligt sluta slösa med min tid.
Idag när jag kommer hem upptäcker jag att shoppen ligger nere, hela uppkopplingen för den delen.
Antar förstås direkt att jag blivit hackad Maltamaffians kortbedragarsektion el dyl. Inser snart att det är driftstopp i hela området.
När det väl fungerar igen tvingas jag köra en omstart på laptopen – den tvärdör av det och nu syns bara gröna och röda ränder över hela skärmen, samtidigt som jag återgår till hackningsteorin…
Efter ett tag kommer så allt utom laptopen igång igen.Nu till det mystiska:
Fortfarande ingen order i shoppen.
I errorloggen står några ovanliga rader som rör sessionstart, order_id, currency mfl. vilket enbart ser allmänt skumt ut. Jag kollar i databasen och där finns till min förvåning en väldigt inkomplett order och uppgifter om en transaktion.Loggar in på payex – där finns transaktionen och pengarna finns redan på banken.
hmm…
Ska ringa payex imorgon för att reda ut det, men grön som jag är på kortbetalningar, så undrar jag ju hur vanligt det är med felaktiga, konstiga, bedrägliga, osynliga, mystiska spökbeställningar i stil med denna?
Har man normalt några i månaden som man får lägga tid på att forska i så här?(om nån vet nåt om hur man räddar/spelar av en laptop med gröna/röda ränder så tar jag tacksamt emot tips på det också).
/henry
15 augusti, 2013 kl. 09:46 #166806SamHDeltagareNu vet jag inte vilken shop du använder men i Magento så går ordrar via paypal etc genom ett api som kommunicerar med shoppen för att återkoppla och presentera ordern komplett tillsammans med betalningsinfon.
Kolla så denna koppling är igång för dig med, tex genom en testorder själv.
Alt kolla i loggarna, brukar finnas separata loggar för betalningsprocessen där detta syns för att se om något strulade på vägen?
Bara en tanke -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.