Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › PDF och SEO
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Webbot.
-
FörfattareInlägg
-
23 mars, 2011 kl. 09:47 #95777ParvelitoDeltagare
Jag och SEO är inte alls kompatibla med varandra, men tänkte göra ett försök med ett projekt vars huvudsyfte egentligen är ett annat.
Jag funderar på att lägga upp en väldig massa PDF:er i form av produktblad, manualer, bruksanvisningar, monteringsanvisningar etc i shopen för att göra det lättare för kunden att skapa sig en uppfattning om produkten. PDF för att det är enkelt för kunden att spara eller skriva ut, och för att de är vana vid det. Det är dessutom enkelt att skapa.
Hur tolkar Google sådant? Är det text, eller bara en fil som de ger blanka sjutton i?
Produktbladen kommer i många fall från tillverkare, och kan tänkas ligga uppe på tusentals webshopar världen över. Finns det då risk för att man straffar ut sig med ”duplicate content”?
Jag tänker ha dessa PDF:er på min egen domän istället för att länka till leverantörernas domäner, och på så sätt slippa hålla koll på om de byter sökväg till dem. Sedan kommer det länkas en hel del till dessa PDF:er från olika håll, t.ex. annonser och bloggar. Ger det något bra SEO-resultat?Något annat jag skall fundera över?
23 mars, 2011 kl. 10:44 #120869Jimmy OstromDeltagareUr SEO synpunkt tror jag detta är skitsamma (kan ha fel då jag inte är kompis med SEO men min vapendragare är ).
Men jag säger att du kommer att öka din försäljning med dessa PDF filer, det ger ett seriöst intryck anser jag.
Vi arbetar hårt med PDF filer, tyvärr anser inte alla våra leverantörer att det är lika viktigt så man får tyvärr sparka på en hel del leverantörer för att dom sover och har gjort så i 1o år :rolleyes::eek:.
Så upp med så mycket bra PDF filer som möjligt, detta ska ju inte ersätta texten utan detta är mer för dom som vill fördjupa sig mer anser jag men det ger ett MYCKET bättre intryck och sedan som du själv säger så behöver du inte ha koll på alla länkar som helt plötsligt inte funkar, sparar mycket tid och även detta ger ett bättre intryck.
@Parvelito 17438 wrote:
Jag och SEO är inte alls kompatibla med varandra, men tänkte göra ett försök med ett projekt vars huvudsyfte egentligen är ett annat.
Jag funderar på att lägga upp en väldig massa PDF:er i form av produktblad, manualer, bruksanvisningar, monteringsanvisningar etc i shopen för att göra det lättare för kunden att skapa sig en uppfattning om produkten. PDF för att det är enkelt för kunden att spara eller skriva ut, och för att de är vana vid det. Det är dessutom enkelt att skapa.
Hur tolkar Google sådant? Är det text, eller bara en fil som de ger blanka sjutton i?
Produktbladen kommer i många fall från tillverkare, och kan tänkas ligga uppe på tusentals webshopar världen över. Finns det då risk för att man straffar ut sig med ”duplicate content”?
Jag tänker ha dessa PDF:er på min egen domän istället för att länka till leverantörernas domäner, och på så sätt slippa hålla koll på om de byter sökväg till dem. Sedan kommer det länkas en hel del till dessa PDF:er från olika håll, t.ex. annonser och bloggar. Ger det något bra SEO-resultat?Något annat jag skall fundera över?
23 mars, 2011 kl. 11:06 #120871Joel BDeltagareParvelito:
Google’s algoritm har faktiskt utvecklats avsevärt den senaste tiden och vi ser både förbättringar och mindre förbättringar (enligt vissa) jämt och ständigt.
Att vissa tycker Google gör försämringar med sin algoritm, beror naturligtvis främst på att SEO för person ifrågas förutsättning, inte är till en fördel. Vilket är helt förståeligt att uttrycka sig om, alla har rätt till sin åsikt. Jag hade nog också fällt en tår om jag tappade min första position pga en förändring i algoritmen.
Jag vågar inte besvara på när just PDF behandlades av Google’s algoritm, men jag kan tala om att Google klarar av att läsa innehåll i dem. Beteckningen är ganska standard och du har säkerligen sett det tidigare men aldrig tänkt på det.
För sökningar som leder till PDF-dokument, kan vi vanligast se tecknet [PDF] innan titeln i sökresultaten. Ett exempel på en sökfras där vi ser några sådana kommer här:
Det är jätte svårt när det kommer till produktblad och andra manualer som fler än du använder. Med tanke på Google’s senaste nyhet om att förändra i algoritmen som du kan läsa mer om på exempelvis:
SEO-forum.se: Google: Stor förändring i rankingalgoritmerna
Jag vill inte vara den som säger åt dig att du inte skall använda dig av samma produktblad. Det är svårt att veta vad detta ger för effekt och om Google verkligen kan straffa en sida som innehåller PDF dokument som finns på olika platser. Min första tanke är att det självfallet bör vara helt OK, men jag vågar varken säga det ena eller det andra.
Att tänka på, är också att den nya algoritmen hos Google ännu inte rullat ut i Sverige. Men deras plan är att göra det så småningom och då lär vi få se lite förändringar i många av sökresultaten som finns där ute just nu.
Har du fler frågor eller kommentarer på det jag skrivit, fråga på så svarar jag när jag kan. Tänk också på det att ingen egentligen har rätt eller fel i just denna bransch, det är omöjligt att veta dessa små detaljer, men det är fullt möjligt att utföra experiment för att se vad för resultat man uppnår .
Allt väl!
25 mars, 2011 kl. 10:08 #120954Christoffer TyreforsDeltagareinnehållet läses i PDF:er – jag är osäker men tror att det är lite lite sämre om man bara ser den aspekten.
Den aspekten är dock skitsamma – det verkliga problemet med PDF:er är ju att de är döda dokument utan värdefulla internlänkar i sig vilket du hade fått om du använde HTML.
Sett ur den synvinkeln är PDF:er en återvändsgränd, och alla vet väl hur mycket google hatar återvändsgränder (jag menar, länkar är fortfarande det viktigaste som finns enligt google).
EDIT: ovan är ju teoretiskt. I praktiken får du inte lön för mödan att göra om det till HTML eftersom det ändå inte är unik text. Satsa på PDF och kräng saker istället för att pilla med sånt tråkigt
25 mars, 2011 kl. 11:50 #120955ParvelitoDeltagareTack för lite goda råd som skingrar dimman lite.
Helgens arbete är därmed utstakat.
9 april, 2011 kl. 04:53 #121535WebbotDeltagare@debaser 17538 wrote:
Den aspekten är dock skitsamma – det verkliga problemet med PDF:er är ju att de är döda dokument utan värdefulla internlänkar i sig vilket du hade fått om du använde HTML.
Sett ur den synvinkeln är PDF:er en återvändsgränd, och alla vet väl hur mycket google hatar återvändsgränder (jag menar, länkar är fortfarande det viktigaste som finns enligt google).
Om man lägger in länkar i PDF’en så slipper man det ’problemet’
Plus att man kan optimera en PDF till en viss grad när det gäller SEO.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.