Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Paysonbugg som kostat mig tusenlappar
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år sedan av Yvonne.
-
FörfattareInlägg
-
24 september, 2014 kl. 09:13 #102102JimmyBDeltagare
I takt med att vår ehandel har växt och fått väldigt mycket ordrar så har också en bugg uppenbarat sig med vår betallösning Payson. Vi kör Magento och använder deras egenutvecklade modul.
Buggen kortfattat:
Kunden går till kassan med sin produkt, blir skickad till Payson, väljer att betala med bank, ändrar sig och går tillbaka ett steg i webbläsaren. Där möts man ofta av en ”laddar”-ikon. Kunden refreshar webbläsaren och möts då av att ”betalningen är redan påbörjad”, sen skickas de tillbaka till oss och får en bekräftelse på att ordern är skickad eftersom vi också får tillbaka från Payson att ordern är betald.Paysons hantering:
De är långsamma och bryr sig inte särskilt mycket om att jag förlorar pengar sålänge buggen kvarstår. De hittade inte varför de skickade tillbaka ordrar till oss som betalda trots att vi kunnat förse dem med loggar. Säger att felet måste ligga hos oss ändå. Efter mycket om och men så föreslår dem att vi installerar en helt ren magento-installation helt separat från vår egen ehandel och använder deras modul där istället.Resultatet är att jag betalar min utvecklare för att sätta upp en ny ren miljö för att lägga upp EN testprodukt och bara installera deras modul. Samma bugg uppstår på exakt det sätt jag beskrivit. Deras system skickar tillbaka dessa icke-betalda ordrar som betalda. Även om det kanske bara är några procent av våra kunder som det här händer för, så handlar det om tusentals kronor i bortfallna ordrar.
Jag hoppades nästan att det skulle fungera på den rena installationen så vi att jag kan motivera kostnaderna med att det var en miss från vår sida. Men nu har jag betalat en utvecklare för att testa deras system för att bevisa buggens existens när det är Payson som kostat mig pengar under hela den här tiden.
Känns inte jättebra för mig som kund, är fan inte okej att det ska kosta mig pengar för att felsöka åt dem. I övrigt är jag nöjd Payson-kund. Finns det några andra som använder Payson för sin Magento-installation?
24 september, 2014 kl. 11:27 #176321bizDeltagareKanske inte så smart att redovisa buggen så detaljerat på ett öppet forum, inga problem för oärliga personer att nu utnyttja den…
24 september, 2014 kl. 11:39 #176322DanDeltagareDetta låter som en felaktig integration i pluginen eller konfigen i Magento. Betalningarna ska verifieras med en checksum från Payson, den får man bara om betalningen går igenom.
Men svårt att veta utan att kolla på koden.
24 september, 2014 kl. 14:57 #176327JimmyBDeltagarebiz:
Paysons system korrigerar statusen på ordern i efterhand. Efter en dryg timme eller något så sätts ordern som ”cancelled” istället och mailet om betalning från Payson skickas inte ut öht. Så förhoppningsvis är inte det här något som ehandlare med min setup blir lurade av, bara tappar ordrar. Men kanske beskrev buggen onödigt detaljerat.Dan:
Är för okunnig för att veta vad en Checksum är, men att det skulle vara felkonfigurerat var första tanken också, och det vi hoppades på. Men eftersom vi satte upp det i en helt ren miljö och vi dragit detta genom Payson också så tror inte de heller att det är felkonfigurerat. De ska genomföra egna tester nu och återkomma imorgon.26 september, 2014 kl. 17:45 #176350BjornDeltagareDet verkar överlag som att banköverföring är problematiskt, vi har vissa problem med den betaltypen hos t.ex. DIBS, om kunden inte trycker sig vidare till butiken efter betalningen.
29 september, 2014 kl. 06:41 #176357ake125DeltagareHej,
Jag fick med start nu i natt (2014-09-29 kl 03) in status ändringar från Payson.
Det rör sig om gamla ordrar från 2011 som verkar vara betalda med banköverföring.Helt plötsligt så skickar nu deras system ut information om att status på betalning ändrats från COMPLETED till ERROR.
Men i deras webb system stor ordern fortfarande som Genomförd.
Någon annan som får liknande data från dem?
22 oktober, 2014 kl. 12:41 #176607JimmyBDeltagareTänkte bara passa på att uppdatera den här tråden med hur det gått istället för att bara droppa en frustrerad forumstråd och sen lämna den.
Buggen vi hittat hos dem är ett faktum och den kvarstår. Vid ett specifikt händelseförlopp så kraschar deras system och skickar tillbaka kunden till webbutiken. Det gäller inte bara för oss utan alla. Angående vår Paysonmodul så har de efter mycket om och men (2-3 veckor) gjort en mindre justering på modulen och skickat till oss. Justeringen innebär egentligen bara att ordern inte får statusen ”processing” i magento och således inte heller skickar ut en bekräftelse till kunden.
Så lösningen vi står med idag som är det bästa Payson kunnat komma fram med gör att ungefär 5% av våra kunder upplever att Paysons betallösning kraschar, och att de automatiskt pekas om till vår success-sida där vi tackar för deras order, som då egentligen inte gått igenom. Eftersom Payson inte är behjälpliga eller kan berätta när de kan lösa problemet så tittar vi på en ny betallösning och kommer koda om deras modul så man åtminstone inte hamnar på success-sidan tills dess att vi har en ny betallösning på plats.
Någon som har en rekommendation på betallösning förutom Klarna och Paypal?
22 oktober, 2014 kl. 15:59 #176610YvonneDeltagare@JimmyB 79715 wrote:
Någon som har en rekommendation på betallösning förutom Klarna och Paypal?
Jag ledsnade på Payson för ett år sedan och bytte till Billmate. Det har fungerat bra med något problem vid uppstarten och en uppgradering av webshopen, men Billmate har alltid löst problemen åt oss och vi har haft en dialog.
Så jag är mycket nöjd med dom.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.