Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Payson Vs. Auriga
- Detta ämne har 86 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av Fredrik_Norberg.
-
FörfattareInlägg
-
22 februari, 2011 kl. 11:59 #119430JKVDeltagare
När det gäller misslyckade transaktioner så är det vanligt förekommande att VISA-kortet eller MasterCard-kortet inte är aktiverat för Internetbetalningar. När en kund försöker genomföra ett köp med ett sådant kort så kommer betalningen att misslyckas per automatik trots att kunden skriver in alla uppgifter korrekt.
Banken meddelar Auriga detta genom en felkod men trots detta så väljer Auriga att inte informera kunden om att kortet inte är aktiverat för Internetbetalningar.
Anledningen till detta är självklart att kunderna ofta försöker betala flera gånger om när en betalning inte går igenom. Det är inte ovanligt att kunden försöker upp till 5 ggr (eller fler gånger i vissa fall) och varenda gång så får du som säljare betala en transaktionsavgift till Auriga.Bara att plocka fram miniräknaren så kan du själva räkna ut vad detta kostar för dig som säljare. Kom ihåg att du inte får in en enda krona på dessa transaktioner. Det är en ren förlustaffär.
Självklart kan Auriga fixa detta men varför ska de göra det när minst 1/5 av deras inkomster kommer från dessa misslyckade transaktioner.
På samma sätt är det med 3D-secure. Det är mycket vanligt förekommande att kunden inte kommer ihåg sitt lösenord på det första försöker och behöver ett eller två försök till för att komma på vilket lösenord de har och vips så har du fått en dubbel eller trippelkostnad för det aktuella köpet.
Personligen tycker jag att Dan och ni som har bloggar bör skriva om detta. Speciellt du Dan som faktiskt ligger högt upp och har en sammanställning av de olika betalväxlarna.
Auriga är mycket medvetna om allt detta och deras affärsidé bygger delvis på det då de sätter låga transaktionsavgifter som ligger under sina konkurrenter men tar sedan betalt för misslyckade transaktioner vilket faktiskt innebär att du som säljare betalar MYCKET mer än du i slutändan skulle göra hos en annan betalväxel.
Sammanfattning: Du tror att du har fått ett bra avtal men i själva verket så blåser Auriga dig helt och hållet.
22 februari, 2011 kl. 14:10 #119440DanDeltagareVi utreder detta nu och har bett om svar från Auriga för en nyhet.
22 februari, 2011 kl. 14:49 #119444sailorcapDeltagare…nu börjar jag verkligen få lust att byta bort Auriga
22 februari, 2011 kl. 15:04 #119445NicklasDeltagareBra affärside, dumpa priserna och ta igen det på misslyckade transar.
22 februari, 2011 kl. 15:58 #119448MurmelinDeltagare*pustar ut*
Vilken tur att jag valde Certitrade….22 februari, 2011 kl. 18:49 #119461NicklasDeltagare@lunarmys 13112 wrote:
Vi har Payson för bankbetalningar (samt pengar på Payson-konto), men.. hur lyckas du få bättre priser där?
Vi försökte förhandla, men de sa bara att det är 3 kr + 3% som gäller för alla, det kvittar om man slänger igenom miljoner genom systemet.
Eller är det så att du har dålig deal med Auriga?
Jag lyckades få lite bättre priser hos Payson.
22 februari, 2011 kl. 18:53 #119462danielanderssonDeltagare@Nicklas 15869 wrote:
Jag lyckades få lite bättre priser hos Payson.
HUR!?
Vi har slängt igenom många miljoner där, men det sket dom i fullständigt.
22 februari, 2011 kl. 19:01 #119463NicklasDeltagareJag skrev till dem att de är för dyra, efter någon dag fick jag ett bättre pris.
22 februari, 2011 kl. 20:00 #119471ParvelitoDeltagare@lunarmys 15870 wrote:
HUR!?
Vi har slängt igenom många miljoner där, men det sket dom i fullständigt.
En gång i världen hade de till och med en ”VIP-klubb”, där man kunde betala 100kr/månad och då ha avgiften 2kr + 2%. Säljer man via Tradera och tar betalt via tredjepartsleverantören Sello får man också 2kr + 2% som avgift.
På dem bara!
23 februari, 2011 kl. 13:11 #119502Jimmy OstromDeltagareJag är på samma linje nu.
@sailorcap 15851 wrote:
…nu börjar jag verkligen få lust att byta bort Auriga
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.